Føljeton-reklamer etablerer en mere raffineret kommunikation med
seeren end andre typer reklamer, mener medieforsker. Vel at mærke
når de virker, siger lektor Lennard Højberg, medieforsker på Københavns Universitet.
Der er fortællinger i mange reklamer, og de seneste år er
der også dukket serier af fortællinger op. Kims, Kohberg og
Compaq er nogle af de firmaer, som har lavet en føljeton af reklamer,
der nærmest fungerer som en mini-tv-serie. Og reklamerne giver succes.
Senest har Compaq målt et meget højt kendskab til firmaets
reklame-føljeton om en gruppe unge, der siger deres jobs op og
starter en computervirksomhed.
-Føljeton-reklamerne etablerer en kontakt med seeren, der nærmest
ligner en gætteleg, vurderer lektor Lennard Højbjerg. Han
er medieforsker på Københavns Universitet og har netop udgivet
bogen "Fortælleteori 2 - Musikvideo og reklamefilm"
(Akademisk Forlag 2000) om sprog, stil og virkemidler i reklamefilm og
musikvideoer.
Lennard Højbjerg: De firmaer som laver føljeton-reklamer
benytter sig af det man i reklameverdenen kalder en vidensspiral. Det
vil sige, at firmaet godt ved, at vi - seerne - godt ved, at de vil sælge
os en vare. Begge sider kender altså modpartens motiver, og derfor
kan firmaerne vælge at suspendere den klassiske reklameform, hvor
man argumenterer for sit gode produkt.
Resultatet bliver to typer af reklamer. Dels har vi nogle rent æstetiske
reklamer, som forsøger at imponere med flotte billeder og lækker
musik og dermed give seeren en følelsesmæssig oplevelse.
Den anden type er reklamer med fortællinger. Det er reklamer, som
forsøger at involvere seeren på samme måde som en spillefilm
eller en tv-serie gør, og de viser sig at give pote, når
seeren føler sig godt underholdt af fortællingen.
Kommunikationsforum: Hvad er det for en kommunikationssituation, som
føljeton-reklamerne etablerer med seeren?
LH: Det er en kommunikation, som involverer seeren ved at tilbyde en
gætteleg. Hvert afsnit i reklame-føljetonen efterlader det
man kalder 'tomme pladser', altså mulighed for seeren for at gætte
med på, hvad der vil ske, evt. bare hvordan personerne i en reklame
vil reagere. Et vellykket afsnit skal dels afklare nogle spørgsmål
for seeren, dels etablere nogle nye, som ikke besvares. Føljetonen
udsætter altså afsløringen, så modtageren kan
gætte med på, hvad der vil ske i næste reklame. På
den måde bliver de små fiktioner et redskab til at involvere
seeren i en aktiv kommunikation med reklamen, og dermed i sidste ende
med produktet.
Det er en type reklame, hvor firmaerne går efter højnet image-værdi.
De yngre generationer er især optaget af fiktive fortælleformer,
tv-serier, film og computerspil. Derfor henvender føljeton-reklamerne
sig især til dem ved at efterligne sprog og stil fra tv-serier og
film, og ved at etablere den samme kommunikation mellem reklame og seer,
som der er mellem en succesfuld tv-serie og seeren. Men det lykkes kun,
når fortællingerne er skægge, flotte eller imponerende.
I Compaqs reklameføljeton tror jeg succesen kommer pga. spredningen
i fortællingens persongalleri. De unge computerdrenge i reklamen
er klichéer. De er lidt for kiksede eller lidt for smarte eller
lidt for dumme. Reklamen spiller altså med humor på nogle
stereotyper, vi kender (om englændere, amerikanere og svenskere),
og det betyder, at sympatien bliver placeret hos de mindre dumme - altså
den danske gut i filmen og den smukke kvinde - og ikke mindst seeren.
KF: Hvor ligger risikoen for reklameføljetonerne? Hvordan kan
strategien fejle?
LH: Det altafgørende er, at dem der ser reklamen føler
sig godt underholdt. Det skal med andre ord være en god fortælling,
som giver en positiv oplevelse for seeren.