Det blomstrer med nye regnskabsformer der skal inddrage de immaterielle værdier i virksomheden. På ”Center for værdier i virksomheder” på Roskilde Universitetscenter har Vinni Pietras-Jensen forsøgt at give et overblik.
Gå direkte til rapporten
Indledning hentet fra rapporten
Ændrede samfunds- og konkurrencevilkår kombineret med globaliseringen og informationsteknologien samt krav til bæredygtighed, socialt ansvar, legitimering m.m. har betydet, at der er opstået – eller blevet skabt - et behov for at måle eller finde indikatorer på immaterielle værdier, som giver virksomhedens forskellige interessenter flere informationer end det traditionelle regnskab – også om forhold, som ikke direkte kan måles. Det blomstrer derfor med mange nye spændende regnskabsformer – hver med sin vinkel, alt efter hvilket behov der søges opfyldt.
Hovedformålet med dette skrift er derfor at give virksomheder og andre interesserede et overblik over buketten (eller bunkerne) af nye regnskabsformer, som inspiration og grundlag for diskussion, i forbindelse med implementering og udvikling af regnskaberne.
Selv om målgruppen primært er virksomheder og deres interessenter, er håbet også at kunne bidrage med viden og deraf følgende diskussion til andre grupper – f.eks. studerende med interesse for virksomhedens kommunikation.
For at opnå formålet gives først et indblik i regnskabsformernes forskelle og ligheder – også i forhold til det traditionelle regnskab.
Udviklingen går fra vejledninger eller guidelines til standarder – bl.a. via lovgivningen - og da valg af standarder eller vejledninger har betydning for virksomhedens interne og eksterne interessenter, diskuteres konsekvenserne af de to valg. Sidst – men ikke mindst – gives en beskrivelse af de forskellige regnskabsformer.
Dette skrift giver derfor ikke anbefalinger på, hvilken type regnskaber der er bedst til ens virksomhed. Dette valg overlades helt til læseren.