Regnskaber for immaterielle værdier

Skrevet af

Vinni Pietras-Jensen

1 artikler

0 indlæg

Det blomstrer med nye regnskabsformer der skal inddrage de immaterielle værdier i virksomheden. På ”Center for værdier i virksomheder” på Roskilde Universitetscenter har Vinni Pietras-Jensen forsøgt at give et overblik.

Gå direkte til rapporten

Indledning hentet fra rapporten
Ændrede samfunds- og konkurrencevilkår kombineret med globaliseringen og informationsteknologien samt krav til bæredygtighed, socialt ansvar, legitimering m.m. har betydet, at der er opstået – eller blevet skabt - et behov for at måle eller finde indikatorer på immaterielle værdier, som giver virksomhedens forskellige interessenter flere informationer end det traditionelle regnskab – også om forhold, som ikke direkte kan måles. Det blomstrer derfor med mange nye spændende regnskabsformer – hver med sin vinkel, alt efter hvilket behov der søges opfyldt.

Hovedformålet med dette skrift er derfor at give virksomheder og andre interesserede et overblik over buketten (eller bunkerne) af nye regnskabsformer, som inspiration og grundlag for diskussion, i forbindelse med implementering og udvikling af regnskaberne.

Selv om målgruppen primært er virksomheder og deres interessenter, er håbet også at kunne bidrage med viden og deraf følgende diskussion til andre grupper – f.eks. studerende med interesse for virksomhedens kommunikation.

For at opnå formålet gives først et indblik i regnskabsformernes forskelle og ligheder – også i forhold til det traditionelle regnskab.

Udviklingen går fra vejledninger eller guidelines til standarder – bl.a. via lovgivningen - og da valg af standarder eller vejledninger har betydning for virksomhedens interne og eksterne interessenter, diskuteres konsekvenserne af de to valg. Sidst – men ikke mindst – gives en beskrivelse af de forskellige regnskabsformer.

Dette skrift giver derfor ikke anbefalinger på, hvilken type regnskaber der er bedst til ens virksomhed. Dette valg overlades helt til læseren.

  • Center for værdier i virksomheder på Roskilde Universitetscenter

  • "Rapportering af immaterielle værdier" af Vinni Pietras-Jensen

  • Relaterede artikler

    Tager de selv den rigtige medicin? - Den farmaceutiske industri har endnu ikke har fået øjnene op for strategisk branding som et middel til at tilføre den sa...
    Is the Business of Business Business? - Fremtidens firma har ikke en, men tre forskellige bundlinjer. Den tager et socialt ansvar og kæmper for at gøre jorden t...
    Det betaler sig at være ansvarlig - At drive virksomhed handler om at tjene penge. Hos Novozymes er holdningen, at det ikke er i modstrid med at udvise omta...
    Stigende fokus på virksomheders sociale ansvar - Det hedder Corporate Social Responsibility eller bare CSR. Virksomheder er ikke længere attraktive blot fordi de er økon...
    Beyond Moralizing - Corporate Social Responsibility and Business Ethics are coming of age in business practice and as a teaching and researc...
    Trust us - top 50 - Novo Nordisk ligger nummer 2 når SustainAbility kårer verdens top 50 udi kunstarter som etik og bæredygtighed i “Trust U...
    Formidling af CSR - Al troværdighed omkring arbejdet med CSR forudsætter, at der er en synlig og logisk kobling til virksomhedens forretning...

    Kommentarer

    Få nyhedsbrev

    48 JOB

    Kommunikationskonsulent & Visuel Content Creator

    Se alle job Indryk job

    Job

    Global PR Manager

    Frist: As soon as possible

    Redaktør

    Frist: 10. april

    Praktikant

    Frist: 16. april
    Se alle job Indryk job

    Få nyhedsbrev

    Få nyhedsbrev

    Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

    Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.