Alt, hvad der kunne kravle og gå på nettet, var
sidste torsdag samlet til årets store konference for den danske webbranche.
Selvfølgelig skulle det foregå på Holmen i en gammel tørdok. Det var nemlig
det eneste sted, hvor der var plads til alle de 5000 digitale guldgravere,
der også havde læst om børsintroduktionen af jubii.
Stedet var fuld af kapital-karma og tykke
mænd fra the e-businessworld.
Som de siger i filmen Wall Street: "Greed is GOD". Ikke fordi der er noget
forkert i at tjene penge, det er bare en smule visionsløst. Penge er nemlig
kun et medie for ideer, og The Medium Is Not The Message. Så selvom alle
sad håbefuldt og griflede guldkorn fra de amerikanske Silicon Valley drenge,
må man sige, at der skal meget varm luft til, før man får en systemfejl.
Det vigtigste, der blev sagt, var således store kloge ord, som (husk at
skrive ned): "Do the right thing at the right moment", "know your customers
and test your website". Kort sagt, det eneste, vi manglede (udover gratis
kaffe) var usability-varmluft kongernes konge Jakob Nielsen og det eviggyldige
slogan: "Hvis kunden ikke kan finde varen, kan kunden ikke købe varen".
Reboot trænger kort sagt lige til en "debug", før de inviterer verdens
fem kedeligste mennesker til at fremlægge deres gamle powerpoint-præsentationer.
Hvis varen er god, køber kunden varen
Den eneste spændende oplægsholder var en gammel
hippie, som var drevet af nogle syrede visioner om nettet som dialog
og inspiration mellem mennesker. Endelig nogle sociale visioner,
som ikke drejede sig om, hvordan man hurtigst muligt kunne score kassen
uden at vide noget om nettet. Det kan godt være IT-branchen mangler begavet
kapital, men den mangler også en masse syrede begavede Steve Jobs-typer,
som ikke prøver at sælge mærkevarer, men skaber "forever knowledge". For
lige at citere Edward E. Tufte.
Hvis varen er dårlig, køber kunden ikke varen
Den næstmest underholdende af gulddrengene fra
staterne talte så hurtigt, at man skulle tro, han var Søren Gerickes amerikanske
fætter. Det fedeste ved showet var dog, at der var kokain på hans venstre
jakkeærme, eller var det sand? Bateman says negative.
Fem frække Jubii-piger frem for fransk fodbold
Desværre blev denne maniske forestilling afbrudt
af en franskmand, som ligesom bare ville komme med et referat af sidste
kundemøde med den tekniske afdeling af FIFA. Det var simpelthen bare superhyggeligt
at sidde 2000 mennesker og gennemgå totalbudgettet for seks røvsyge fodbold-hjemmesider
på et fuldkomment uforståeligt fransk-engelsk. Det var som om, han ikke
rigtigt kunne huske, at hvis varen er dårlig, køber kunden ikke varen.
Vi havde desværre købt varen, og fundet varen i en gammel tørdok
på Holmen. Alle var derfor indlagt til showet, selvom mange gik i mentalt
stealth mode, som et super hemmeligt venture incubator firma. Det eneste
der holdt mig vågen, var den sorte lamsebamse Jubii-pige, som gav tyggegummi.
Respekt til Adobe og Jubii for underholdning og aerodynamisk påklædning
af deres medarbejdere. Godt gået.
The
last mover takes it all - wellcome to stealth mode
Heldigvis sluttede foredragsdagen af med Bill
Gates' rosin-indtørrede gamle skolekammerat med et super hardcore budskab.
Pointen var til at græde over. Holdningen var, at din gode ide skal være
hemmelig i 5 år, før du må fortælle din mormor, hvad du laver. Goodby
First mover - Goodby First tuesday - The last mover takes it all - wellcome
to stealth mode. Lad os derfor håbe, at der rejser sig en usynlig gøngehøvding
i de danske IT-selskaber, der tager kampen op mod de svenske invasionsstyrker.
Hvis svenskerne kan lide varen, køber de varen.
Hvis
kunden ikke køber varen - think different
Aftenen sluttede heldigvis af med et kanongodt
show af Bertelsen fra DR2 og en masse dejlig kritik af Jakob Nielsen fra
10k10. Godt gået. Plus en rigtig god og retfærdig prisuddeling. Desuden
var Tim Frank Andersen i framfabbende topform. Den mand kan sin omgang
varm luft, som vi andre kender vores Office 2000. Moralen på denne omgang
af Reboot 3.0 beta bug er mindre budgetgennemgang af franske fodboldhjemmesider
til næste år - Think different.