Reboot - navlepilleri eller nødvendigt nørderi?

Skrevet af

Rikke Clausen

1 artikler

0 indlæg

Hvad bliver husket fra dette års Reboot? Jeg spurgte mindst 10 personer, og svarene var entydige, "den sjove prisoverrækkelse og den fede fest bagefter".

Thomas Madsen-Mygdal indledte dette års Reboot
med at sige, at vi nu skal til at finde et mere realistiske leje, for hvad
der er 'hyp', og hvad der er 'antihype'. For hvad der rykker, og hvad der
blot er navlepilleri. Og jeg fik et lille håb, om at de formodentlig
'hype' foredragsholdere kunne

give mig indsigt i netop det. Justin Hall´s foredrag var underholdende,
men indviklet. Dave Winer var endnu mere uforståelig. Dave Gray fik
det fjerne blik frem hos tilhørerne, og Mark Hurst fortalte en masse,
som vi allerede vidste, om brugervenlighed. Ligegyldigheden nåede
sit klimaks, i foredraget og den efterfølgende diskussion om weblogs.
Måske burde jeg tidligt have rejst mig op og råbt ud i salen.
"HVAD FANDEN ER EN WEBLOG?" Jeg fandt dog ud af, at det er en
udvidet website, hvor man kan skrive sine tanker og ideer ned. Men hvad
nyt er der i en nem opdaterbar website med kronologisk indhold? På
det tidspunkt, Douglas Rushkoff gik på scenen, sad over halvdelen
udenfor og nød solskinnet.

Skabe relationer

Netop derfor faldt Douglas Rushkoff første pointe tungt blandt
den tredjedel, der sad tilbage i salen. "Hvor mange er kommet i dag
for at tage ideer og inspiration med hjem til virksomheden?" En par
hundrede strakte entusiastisk armen op. "Hvor mange er kommet i dag
for at få noget på den dumme?" Og hele salen 'hø-hø´ede'
og nikkede kækt til hinanden.

Dermed fik han forklaret sin pointe. Det er de menneskelige relationer,
der er interessante - i samfundet som i IT-verdenen. Måden, vi kommunikerer
på, har ændret sig som følge af den ny teknologi. Der
er en grund til, at mobiltelefonen eller for den sags skyld SMS eller
Chat har fået så stor succes. Men hvis det at skabe relationer
til hinanden er det interessante, hvorfor er Reboot bygget på indlæg
fra nørdede og virkelighedsfjerne amerikanere?

Måske skulle vi til næste års Reboot udvikle tættere
relationer til den virkelighed, vi lever i - nøjagtig som Douglas
Rushkoff prædikede. Få ikke specielt IT-kyndige mennesker
ind til at forklare om samfundets udvikling, om hvordan mennesker lever
og kommunikerer. Jeg er sikker på, at Rolf Jensen, Mr. Dream Society,
på en inspirerende måde kunne forklare, hvordan man kan bygge
historier op, gøre virkeligheden nærværende, skabe
relationen til ens egen hverdag eller ønskede hverdag - og så
er det vel op til os IT-kyndige at se mulighederne i teknologien.


Never-ending Brainstorming

IT-konferencer, 'get-togethers' og handlingsplaner forekommer som en omgang
'never ending brainstorming'. Alt for meget bliver aldrig til noget. Hvad
skete der eksempelvis med "Det digitale Danmark"? Tim Frank
Andersen sagde meget præcist på FutureCamp "Vi ville
ikke opfinde en masse nye projekter, det er vigtigere at skabe synlighed
for nogle af de gode ideer, der allerede findes." Så hvis vi
skal etablere den synlighed, må vi skabe relationerne til den brede
masse i samfundet. Vores lukkede inderkreds skal lave flere afstikkere
til den IT-uerfarne dansker. Det tror jeg, der sker, når den gode
historie bliver fortalt. Den gode historie skal bruges til at tydeliggøre
og præcisere mulighederne i ideerne.


Ledestjerner

Det er flere eksempler på IT-teknologier, der har haft en indflydelse
på vores måde at agere på. Alle relationsskabende. Eksempelvis
boligportalerne, jobmarkederne. Ja, selv måden hvorpå vi finder
en kæreste har ændret sig. Næsten 300.000 danskere har
lagt deres profil ind på forskellige dating-tjenester. Selv om vi
alle kender til dem, så er de måske alligevel et studie værd.
Ikke at der ikke skal være plads til nytænkning. Men refleksionen
over hvilke elementer der fungerer i den verden, vi lever i, burde vi
bruge mere tid på. Så kunne flere af vores ideer blive til
virkelighed - til en del af hverdagen. Vi ses nok til næste år
igen. Skulle vi da ikke prøve at kombinere de hype ideer og nytænkning
med brugbarhed og holdbarhed i hverdagen. Og lad os skabe lidt faglige
relationer og dyrke de gode historier - også gerne før middagen.


06.06.01


Relaterede artikler

Bip bip – da ringetonerne kom til Danmark - I sensommeren 2001 kom de overtakserede SMS-beskeder til Danmark. Med norsk og finsk forlæg har vi fået vores helt eget ...
Principper for brugervenlighed - Brugervenlighed handler om at bygge bro mellem teknologiens muligheder og vores evne til at udnytte den. Jo hurtigere og...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Fagredaktør

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedarbejder

Frist: 15. december

Leder og kommunikationsfagligt fyrtårn

Frist: 5. januar

Redaktør

Frist: 18. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.