Reboot afblæste revolutionen

Dagen efter var der radiodødt på reboots egen hjemmeside. Ikke et ord om konferencen - hvem der sagde hvad og hvorfor?

Dagen efter var der radiodødt på
reboots egen hjemmeside. Ikke et ord om konferencen - hvem der sagde hvad
og hvorfor? Ikke et ord om prisuddelingen eller Bertelsens forrygende
show. Der var helt stille - det er kun i debatten, at der sker noget -
en række mennesker har brokket sig over nomineringerne - og jeg
har skrevet et indlæg om konferencen i onsdags. Senere på
dagen blev vinderlisten lagt ud - langt senere... Det kan undre at den
eneste dag, hvor reboot vitterlig må siges at have store nyheder
at fortælle – endda om deres egen konference - vælger
de at ligge stille?



Oplægsholderne var en blandet fornøjelse. De kendte alle
sammen hinanden, og var svært enige om, at der nok vil ske noget
stort snart, men at det ikke er let at spå om, hvad det bliver.
De kaldte hinanden Mark og Dave og Evan og Justin - og det er nok det
der menes med den globale landsby - alle kender simpelthen alle. Mange
af deres oplæg handlede om brugervenlighed. De var fyldt med selvfølgeligheder
som: "Sig kun det relevante" - "Lad være med at tale
ned til brugerne" - "Fortæl historien spændende
og gerne med billeder" - "Kommunikation foregår mellem
mennesker". Og det er selvfølgelig positivt. Godt nok, at
teknikerne begynder at se det - godt at høre dem sige, at hjemmesiden
skal være i tråd med resten af det, man kommunikerer ud til
kunder og brugere. Hjemmesiden ER klart en del af oplevelsen - men revolutionerende
er det vel ikke? - og jo slet ikke for os, der har formidling som fag?


Der var også megen snak om weblogs - eller
bloggers som de også kaldes. En weblog er et publiseringsværktøj
til nettet, som gør det let at lægge nyheder ud - i kronologisk
rækkefølge. De fleste af de weblogs, jeg har set, er dagbøger
og nyhedsbreve - mere eller mindre interessante, men absolut ikke revolutionære.
En weblog har også den åbenlyse ulempe - sammenlignet med
en almindelig hjemmeside - at informationerne er kronologisk listet -
og at man derfor ikke kan regne med, at den væsentligste nyhed står
først (med mindre man mener, at det seneste nye, altid er det vigtigste).
Og så er det trods alt de færreste mennesker, der er så
spændende, at man har lyst til at abonnere på deres dagbøger.


Og dog. Hvis Douglas Rushkoff, som også
var oplægsholder på konferencen, laver en weblog, så
er den sikkert ret interessant. Han havde dagens eneste revolutionerende
oplæg. Det handlede om medier. Om at alt er medier og om at vi skal
lære ikke at stole på alt, hvad vi hører eller læser.
Rushkoff mente, at vi i internetbranchen bør glæde os over,
at storkapitalisterne er forsvundet igen. Nu kan der igen blive tid til
at udvikle applikationer, der gør det lettere for folk at udveksle
informationer - og når vi ikke skal brødføde en hel
hær af investorer, bliver det lettere for os at leve af arbejdet.
Rushkoff mente endvidere, at vi bør overveje, de positive aspekter
af at gøre noget af andre årsager end for penge. Samtidig
fik han i spørgerunden slået fast, at man selvfølgelig
gerne må tjene penge, man skal bare gøre sig klart, at det
er et valg, man træffer - og at virkeligheden er åben kode
- mens virksomheder og økonomi spiller efter lukkede regler.


Det panel, der skulle overraske os alle sammen
ved at diskutere Danmarks IT fremtid, var ikke en overraskelse - det var
snarere en slags forskrækkelse. Politikeren Jens Rohde fra Venstre
formåede fire gange at få fyret valgflæsk af om skattelettelser
fra Venstre. Arno Viktor Nielsen (filosof) rablede som sædvanlig
i et gevaldigt tempo om globalisering og Christian Nissen fra DR holdt
sig strengt til sin idé om, at fjernsyn ikke vil smelte sammen
med computer og at vi bare skal tage det helt roligt. Og Giga-direktøren
var glad for de 10 milliarder, han skulle forrente efter at have solgt
butikken - hold op for en overraskelse...


Til gengæld var der overhovedet ikke nogle
kvinder på programmet. Der var kun de to langhårede, smukke
kvinder i flotte kjoler, som delte priserne ud ved aftenen show. Kan det
være rigtigt, spørger man sig selv - at det slet ikke var
muligt at finde en eneste kvinde, der var værd at høre på?
Og hvor meget revolution er der over det, når reboot er med til
at fastholde at kvinder er pynt - mens det er mændene, der snakker.
Jeg forlanger ikke det urimelige - ej heller at 25% af oplægsholderne
skal være kvinder - men panelet var så kedeligt, at det umuligt
kunne have været et problem at peppe op med en kvinde med en holdning
eller to.


Kort sagt var revolutionen på reboots konference
aflyst - vejret var nok for godt - og det var ærgerligt - for der
er ingen tvivl om at der er behov for meningsudveksling i branchen - man
kan se af den livlige debat på reboots hjemmeside, at der er mange,
der har holdninger til teknologien og til, hvad der er godt og mindre
godt.


25.05.01


Relaterede artikler

Corporate Blogging - The President of Sun Microsystems, Jonathan Schwartz, does it. Nike too. Microsoft’s Bill Gates is thinking about it. An...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Underviser

Se alle job Indryk job

Job

PR- OG PRESSEKONSULENT

Frist: 8. december

Webmaster/konsulent

Frist: 11. december kl. 12.00

Studentermedhjælper

Frist: 10. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.