Rækkevidden af social ansvarlighed

Skrevet af

Anne Sophia Hermansen

71 artikler

0 indlæg

De fleste virksomhedsledere kan hurtigt blive enige om, at social ansvarlighed er vigtig. Men de er mindre enige om, hvad begrebet dækker over.

Det fremgår af Børsens Imageundersøgelse 2004, at 95 procent af de danske erhvervsledere mener, at social ansvarlighed er vigtig. Men de færreste har en præcis idé om, hvad social ansvarlighed egentlig er.
- Det er interessant, at det, de fleste lægger vægt på i forbindelse med social ansvarlighed, er de nære forhold som for eksempel medarbejderpolitik og hensynet til lokalsamfund, siger Helle Bank Jørgensen, partner i PricewaterhouseCoopers. Hun tilføjer, at der tænkes mindre på, om den pågældende virksomhed opfører sig ordentligt uden for landets grænser, og om den påtager sig ansvaret for tilblivelsen, brugen og afskaffelsen af sine produkter. Og det, mener hun, giver anledning til at spørge sig selv, om de enkelte virksomheder har fået kommunikeret ud, hvad social ansvarlighed egentlig er.
- Spørgsmålet er jo, hvor langt en virksomheds ansvar går. Der er mange virksomheder, der vil sige, at deres ansvar kun går til hegnspælene rundt om virksomheden og ikke længere. Problemet er bare, at kunderne, NGO'erne, analytikerne og pressen ikke ser sådan på det, konkluderer Helle Bank Jørgensen.
Børsen 15-04-2004

Relaterede artikler

Alle har en dagsorden. Nogle har en dagsorden som sætter dagsorden - Medlemskommunikation er under pres. Det er ikke længere nok at udsende et medlemsblad en gang hver fjortende dag, og så ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

25 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.