Rædselskabinettet som valgplakat

Her uddyber Landssekretær for KU Pernille Sølje Pedersen tankerne bag Rædselskabinet.



se plakaten i stor her

”Rædselskabinettet” blev oprindeligt trykt som plakat af Konservativ Ungdom for ti år siden. Dengang var ideen at lave en parallel til ”regeringens røde kabinet”, der bestod af Svend Auken, Ritt Bjerregård, Mogens Lykketoft tilbage i 70’erne. Konservativ Ungdom har så genoptryk plakaten til dette Folketingsvalg, dog i en tidssvarende udgave. Plakaten opridser ministrenes virke i regeringsperioden. Folketingsvalget jo er en slags eksamen, hvor ministrenes formåen skal evalueres, og karaktererne uddeles af vælgerne.

Plakaten giver en humoristisk indgangsvinkel til den politiske situation, hvilket gerne skulle tiltrække de unge vælgere, der ikke altid finder politik interessant.
Navnene som ministrene har fået (”Løgner-Poul, ”Tude-Frank” etc.) skal sammen med overskriften ”Rædselskabinettet” virke som blikfang, der får den unge vælger til at stoppe op og læse videre. For at ”fange de unge mennesker” er det nødvendigt at lave noget materiale, der ikke er selvhøjtideligt. Materialet skal fremføre budskaberne kort og præcist uden pæne indpakning, der bare forvirrer vælgeren. ”Rædselskabinettet” bygger på disse principper, da man ikke kan være i tvivl om ”Rædselskabinettets” budskab.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også