Tankerne bag. Kampagnen.

Det Radikale Venstre er kommet med en en opfølgning til deres Tag Ansvar-kampagne fra 2010. Her fortæller Det Radikale Venstres kampagneansvarlige Jacob Packert om tankerne bag kampagnen, og hvorfor der er behov for at genopfinde den gamle.

 
Den nye kampagne bliver båret frem af tre nye budskaber. ”Vi tror. På fremtiden.”, ”Vi lytter. Før vi beslutter.” og ”Vi samarbejder. Med dem der vil.” Hvordan er I landet på de tre budskaber? Hvorfor er det lige præcis blevet dem?
 
De tre budskaber indkredser de værdier, der er fundamentet i Radikale Venstre. Vi har arbejdet med flere varianter, men netop disse begreber – at lytte, at tro og at samarbejde – udgør essensen af de tanker, som partiet blev dannet på tilbage i 1905. Den oplyste borger. Det samarbejdende folkestyre. Balancen mellem det sociale og det liberale.”
 

Vi tror. På fremtiden. from Radikale Venstre on Vimeo.

Hvad er formålet med de tre budskaber, samlet og hver især? Hvad vil man gerne opnå?

Kampagnen er en imagekampagne. Det vil sige, at vi først og fremmest er ude at fortælle vælgerne, hvad Radikale Venstre er for et parti. Når vælgerne tænker på Radikale Venstre, skal de huske os som partiet, der lytter før de beslutter, der tror på fremtiden, og der samarbejder med dem, der vil. Det kan vælgerne kende os på, hvad enten det er i regeringskontorerne, i Folketingssalen eller i det politiske arbejde i kommuner eller regioner. For eksempel tror vi på fremtiden, fordi vi faktisk har håb tilbage om et bedre Danmark og en bedre verden. På at vi skal gøre noget for klimaet, før det er for sent. På at vi skal sikre uddannelse til vores børn, investere i de næste generationer og turde tænke langsigtet. Det har mange andre partier glemt. Og vi samarbejder med dem, der vil. Vi er et midterparti, og vi har gennem sidste århundrede både arbejdet med partier til venstre og til højre for os. Det handler ikke om, hvem vi samarbejder med, men hvad vi samarbejder om. Vi gik til valg på et opgør med blokpolitikken. Og vi har gennemført brede aftaler siden.

 

 

Er Det Radikale Venstre så helt holdt op med at lytte til økonomer, som man jo brystede sig af i den gamle kampagne?

Nej. Det, vi siger nu, er, at vi lytter, før vi beslutter. Både til for og imod. Vi hører alle argumenter, før vi tager en beslutning. Det er en radikal grundværdi. Men det er vigtigt at understrege, at vi ikke nødvendigvis er enige i alt, hvad vi lytter til. I 2010 og 2011 sagde vi, at Vi lytter. Også til økonomer ... Og det gør vi jo også nu, hvor vi er et regeringsparti. Vi lytter stadig til økonomer, men der er jo også enkelte økonomer, der er uenige i reformkursen eller som anbefaler helt andre midler. Vores pointe er, at vi lytter til begge lejre, både til for og imod, så vi kan tage den bedst mulige beslutning på et oplyst grundlag. Men vi er altså ikke en form for parti for økonomer. I det hele taget har vi forsøgt at undlade at nævne særlige persongrupper i vores kampagne. Vi tror stadig på lærerne, og vi stoler stadig på udlændingene. Men vi både tror og stoler jo også på så mange andre. I 2010 og 2011 gav det for eksempel bare rigtig god mening at gå ud og markere, at vi havde tillid til udlændinge, fordi der var så meget mistillid i VKO’s udlændingepolitik.

 

 

I den gamle kampagne var der nogle tydelige mærkesager: EU, økonomi, udlændingepolitik og uddannelse. Hvad er mærkesagerne i denne omgang?

Økonomi, uddannelse, grøn vækst og mangfoldighed er jo emner, der går igen i de politiske sager, vi beskæftiger os meget med i medierne dag til dag. I første omgang vil vælgerne se kampagnen udfolde sig senere i år til kommunal- og regionsvalg, og der kan jo være flere forskellige lokale dagsordener, der fylder meget i de enkelte lokalområder. Men kampagnen er skabt som en imagekampagne snarere end en kampagne om enkelte mærkesager.


Tag ansvar-2015 er en såkaldt imagekampagne i stedet for en kampagne på enkeltsager. Hvorfor?

Der er flere årsager. Dels anerkender vi præmissen for moderne politisk kommunikation, som er, at folk ikke beskæftiger sig lige så meget med politik, som vi selv gør. Det er meget langt nede på listen over ting, som betyder noget for folk i deres dagligdag; der skal hentes børn, laves mad, der er travlt på arbejdet eller studiet, man ser sine venner og så videre. I det lille bitte vindue, der er tilbage, hvor vi har vælgernes opmærksomhed, kan vi ikke nå at fortælle dem hele partiprogrammet. Derfor er vi nødt til at arbejde med partiets samlede image snarere end enkeltsager, så vælgerne kan placere os i deres mentale politiske landkort. Og dels har vi set andre partier gå til valg på meget konkrete løfter om dette og hint, som de ikke har kunnet indfri. Vi kan ikke love vælgerne guld og grønne skove. Slet ikke i en økonomisk presset tid. Men vi kan give dem et løfte om den tilgang, vi har til politik: at en stemme på os er en stemme på politikere, der tager ansvar. Og som tror på fremtiden, som rent faktisk lytter og som gerne vil samarbejde.

 

Hvem har stået for at udarbejde kampagnen, og hvorfor er det lige blevet dem? 

Vi har ikke noget reklamebureau, men arbejder sammen med en række folk i kommunikations- og reklamebranchen, som sympatiserer med partiet og gerne vil hjælpe. Det er i høj grad de samme personer, der var med til at skabe Tag ansvar-kampagnen tilbage i 2010.

Hvordan griber man sådan et arbejde med at skabe en kampagne an?

Allerede i månederne efter folketingsvalget i 2011 gik vi i gang med at videreudvikle kampagnen: Hvad skal der ske nu? Hvordan driver vi vores kampagne videre? Vi har prøvet en del idéer af undervejs. Og vi var faktisk kommet ret langt med et andet koncept, men kunne se, at det ikke fungerede i praksis. Så skrottede vi det og viskede tavlen ren. Sådan er den kreative proces af og til.

Den oprindelige Tag ansvar-kampagne var jo en ubestridelig succes og en af de mest omtalte politiske kampagner i nyere tid. Hvorfor har der været behov for at videreudvikle den?

Tag ansvar-kampagnen var en succes og var med til at give partiet det bedste valgresultat i 40 år. Men den var også undfanget i en anden tid og i en anden parlamentarisk situation. Der er grænser for, hvor længe man kan rende rundt og sige det samme. I politisk kommunikation er tre år jo lang tid! Derudover er det også bare godt at vise vælgerne noget nyt. Det gør vi for eksempel også ved at introducere den turkise farve, som står for åbenhed og ro i sindet. 

Kan man ikke få lidt præstationsangst, når man går ind og piller ved en etableret succes, som den oprindelige Tag ansvar-kampagne var?

Selvfølgelig. Det er svært at skulle følge op på en succes som folketingsvalget 2011. Det vil det også være i medierne, hvor politiske kommentatorer vil sidde og analysere kampagnen: Hvad betyder den og den ændring, hvad prøver partiet i virkeligheden at sige, er det godt eller dårligt og så videre. Men det er jo også noget af det, der er spændende.

Man kunne også have valgt at sige, at den gamle kampagne er old news – den har folk set og kender til hudløshed. Ville det ikke være sjovere at starte helt fra bunden med en ny kampagne. Det har vi selvfølgelig også overvejet, og det kan også være, at vi gør det en dag. Men vi har etableret en unik platform til partiet, der er baseret på ansvarlighed, på at lytte, tro og samarbejde. Og folk glemmer hurtigt. Vi er nødt til at gå ud og minde vælgerne om de her ting og reaktivere det gode image, partiet byggede op ved sidste valg. Partiets kampagner er et langt, sejt træk. Ikke noget man lige gør fra den ene dag til den anden.

Er det ikke svært for Radikale Venstre at føre kampagne og have slogans og budskaber, når man nu samtidig sidder i regering og skal tage hensyn til sine regeringspartnere?

Det er ekstremt svært. Alt, hvad vi siger, bliver vendt og drejet og analyseret. Vi kan ikke bare komme med solomeldinger i tide og utide. Det vil regeringssamarbejdet naturligvis lide under. Men vi kan fortælle vælgerne, hvilke værdier vi bringer med ind i regeringen. Hvad for et samfund, vi gerne vil have. Alt det kan vi gøre mellem valgene. Og når valgkampen kører, om så det er kommunal- og regionsvalg, europaparlamentsvalg eller folketingsvalg, kan vi blive mere konkrete og fortælle, hvilke virkemidler vi vil bruge. Det vigtigste for os lige nu er at markere, hvilke værdier, vi står for.

 
Vi kan fortælle vælgerne, hvilke værdier, vi bringer med ind i regeringen
 
 
____________________________________________________________
 
De Radikale Venstres kampagne har skabt en del debat mange steder på nettet. Nedenfor har vi listet en række links:
 
Ironisk fremstilling af Det Radikale Venstres kampagne. Lavet af Cirkus Danmark.
 
Berlingske Tidendes Mads Kastrup kaster et blik på kampagnen: "Ens umiddelbare tanke bagefter er (når man er holdt op med at le): ...øh, okay, og det gør de andre partier ikke?" 
 
B.T's Søren Mortensen: Kommentar: Margrethe Vestager iscenesætter sig i ny valgvideo igen som dronning af de selvfedes kongerige. Men billedet lyver. Lidt. 
 
Henrik Hoffman-Hansen mener, at Det Radikale Venstre træder ind i den nye politiske sæson iført listesko. Hvad enten emnet er økonomi, klima, erhvervsuddannelser eller halalkød, holder de lav profil.
 
Fra Kforum selv: Vi stoler. Også på vores egen fortræffelighed. Derfor har vi givet alle partier et tilbud: Hvis I vil, er I velkomne til at føre vores politik.
 
Rasmus Jønsson, der er politisk kommentator, mener, at De Radikale i den grad har indfriet deres valgløfte om "Vi lytter. Også til økonomer". Han mener, at regeringen har lyttet så meget til økonomer og så lidt til borgerne, at regeringens trofaste støtter snart må betegnes som en "truet art".
 
Euromans kommentar.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job