Public Journalism – De nye journalistiske spilleregler

Skrevet af

Peter Bro
Lektor, ph.d.

3 artikler

0 indlæg

Public Journalism er en ny journalistiske genre, der grundlæggende ændrer pressens rolle fra at være en kritisk vagthund over for samfundets elite til at blive en katalysator for demokratisk dialog.

En ny form for journalistik vinder i stigende grad udbredelse blandt danske
medier. Navnet er Public Journalism – eller på dansk Medborgerjournalistik
- og den nye journalistiske genre ændrer grundlæggende pressens rolle
fra at være en kritisk vagthund over for samfundets elite til at blive
en katalysator for demokratisk dialog. Det betyder nye journalistiske
spilleregler for borgere og journalister, men også for partier, virksomheder
og andre organiserede interesser.


Public
Journalism opstod oprindeligt i slutningen af 1980´erne, da amerikanske
presse- og universitets­folk i fællesskab blev opmærksomme på, at journalister
havde nærmet sig det politiske system for meget og trukket sig for langt
væk fra almindelige borgere. De to faggrupper erkendte, at professionelle
kilder og deres PR-rådgivere i for høj grad var kommet til at sætte mediernes
dagsorden, og at mange mennesker som et resultat heraf mistede interesse
for politik og mediernes produkter.


De
bekymrede pressefolk udviklede derfor et sæt nye journalistiske værktøjer,
der i højere grad gjor­de borgerne dagsordensættende, og universitetsfolkene
lagde grunden til et sæt normative spilleregler for pressens fremtidige
position i samfundet. I dag taler man derfor om, at Public Journalism
både er en holdning til samfundet og et journalistisk håndværk. Et håndværk,
der er rettet mod at skabe konsensus frem for konflikt, og hvor medierne
bliver moderatorer for offentlig debat.


I
de senere år har stadig flere danske medier ladet sig inspirerer af Public
Journalism. Dels af materialistiske (økonomiske) og dels af idealistiske
årsager. Mange journalister ser Public Journalism som en mulighed for
at hjælpe samfundet og som et naturligt svar på deres egne oprindelige
bevæggrunde for at blive journalister. Og samtidig håber mange redaktører
og nyhedschefer, at en mere interessant og engagerende journalistik på
sigt kan føre til flere læsere, lyttere og seere.


Endnu
er Public Journalism på begynderstadiet - både herhjemme og i USA - men
såvel kom­mende som nuværende journalister bliver nu undervist i Public
Journalism. Enten via efteruddan­nelseskurser (Den Journaliske Efteruddannelse,
Center for Journalsitik og Efteruddannelse, mv.) eller på landets tre
journalist-uddannelser (Syddansk Universitet, RUC og Danmarks Journalisthøjskole),
og samtidig prøver stadig flere danske medier selv kræfter med den journalistiske
form.


Peter
Bro er forfatter til bogen ”Journalisten som aktivist – om presse, politik
og demokratisk dialog”, som udkom p å Forlaget Fremad i 1998.


Læs
også redaktør Kresten
Schultz Jørgensens svar
på Kommunikationsforums fem spørgsmål
om Public Journalism.


13.06.00



 

Relaterede artikler

Journalist vs. journalist - Skal journalisten pleje politikerens image? Det synes en del skriverkarle for tiden. Andre afslører magtens mænd. Men hv...
En knap så trekantet nyhedstrekant - Nyhedstrekanten er blevet en trist selvopfyldende profeti. Det er på tide med et alternativ til den klassiske nyhedstrek...
Den redigerende magt - Politik har udviklet sig til en tilskuersport, men journalisterne og politikerne er lige gode om det. Det viser er forsk...
Kan man stole på journalister? - The New York Times er rystet i sin grundvold, efter at avisens stjernejournalist Jayson Blair er blevet afsløret som svi...
Journalisten som idealistisk proceskonsulent - Peter Bro vil udvide den journalistiske værktøjskasse med sin ph.d. om aktionsjournalistik. Journalisterne benytter reds...

Giv din stemme

6 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Campaigner med klima-profil

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationschef

Frist: 4. marts

PR-praktikant

Frist: 29. februar

Social Media Manager

Frist: 6. marts
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.