Projektledelse spænder ben for innovation

Skrevet af
Kommunikationsforums podcast er denne gang på besøg hos adjunkt Axel Rosenø fra Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse på CBS. Han fortæller om hvordan projektledelse – der ellers er et udmærket styringsredskab – faktisk kan stå i vejen for at radikal innovation kan blomstre i virksomheden, fordi den fokuserer på trinvis udvikling. Tanken om at man kan styre udviklingen stramt baserer sig på at man har en viden om, hvor man skal hen, men i banebrydende innovation skal man ikke forsøge at styre efter at opnå forudsatte mål. Her skal fokus ligge på om man lærer noget nyt, kommer videre i processen og finder ud af at adressere de væsentligste usikkerhedsfaktorer i projektet.

Fem fokusområder for banebrydende innovation

Efterfølgende fortæller Axel Rosenø om fem fokusområder, hvor virksomheder kan sætte ind, hvis de vil forbedre deres innovation. Det drejer sig om:

● Strategisk: At virksomheden strategisk definerer områder, som man tror på, og at man sætter ressourcer af til at lave banebrydende innovation.

●Strukturelt: At man skaber mulighed for at igangsætning og evaluering af projekter på tværs af virksomhedens forretningsenheder. Det kan gøres ved at skabe en radical innovation hub, hvor folk med ideer kan møde et netværk af mennesker i og uden for organisationen, der kan se på ideen med andre øjne og med et markedsoverblik. Der skal man også kunne få midler til at arbejde videre med projektet, så det ikke kun er noget, der foregår uofficielt (skunkwork).

●Open Innovation: At man åbner op for viden og samarbejde med aktører uden for virksomheden, det være sig kunder, underleverandører, andre virksomheder, det akademiske miljø eller andre. Samtidigt er der behov for at forstå hvor markedet er henne, lave market learning, for at finde ud af, hvad markedet potentielt har brug for.

● Innovationsprocessen: I banebrydende innovation skal man tage højde for, at man ikke kan regne ud, hvor meget man kommer til at tjene på det i overskuelig fremtid. Det er vigtigt, at processen er læringsbaseret, så virksomheden får udbytte af det under alle omstændigheder. Samtidigt skal man evaluere projektet ud fra den synsvinkel, og ikke ud fra, hvor meget værditilvækst det har sandsynlighed for at skabe i en overskuelig fremtid.

● Kultur og lederskab: Det er vigtigt at der gives frihed, rammer og anerkendelse til kreativitet og innovation og at der er tolerance over for fejltagelser, som opstår i en innovationsproces. Fejltagelser kan ikke undgås i banebrydende innovation, og man må acceptere, at det er sværere at forudsige. Til gengæld kan gevinsterne være enorme, når det går godt.

Axel Rosenøs arbejde på CBS med banebrydende innovation og markedsorienteret innovation, og hans resultater er skabt via aktionsforskning, dvs. i dialog og interaktion med virksomheder. Målet er at skabe muligheder for radikal innovation, uden at det går ud over den trinvise udvikling. Til foråret udkommer en bog om brugerdreven innovation (customer value driven innovation).

 

 Hør podcasten med Axel Rosenøs her

Relaterede artikler

Stjæl McKinsey-metoden - Arbejd struktureret, logisk og fakta-baseret. Teamwork og projektledelse på McKinsey-måden er uden smutveje og nemme løs...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

40 JOB

Communications specialist

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.