Forandringer i den politiske kommunikation
stiller nye krav til politikere, erhvervsliv, interesseorganisationer,
medier, vælgere og ikke mindst kommunikationshåndværkerne.
Der er derfor god grund til at stille skarpt på disse forandringer,
hvilket der vil blive gjort på konferencen "Professionaliseringen
af den politiske kommunikation". Konferencen streames på nettet og der udgives i løbet af
april en bog om konferencen.
Meget tyder på, at der er ved at ske en
professionalisering af den politiske kommunikation. Politikerne allierer
sig med spindoctors, udbygger de politiske sekretariater og køber
professionel kommunikation "ud i byen" af reklamebureauer. Erhvervslivet
og interesseorganisationerne opruster i informationsafdelinger, ansætter
lobbyister og lægger PR-strategier. Medierne indtager bevidst forskellige
roller som demokratisk vagthund, den 4. statsmagt, objektiv formidler
og borgernes talerør. Vælgerne bidrager til forandringerne,
med at opføre sig som uregerlige politiske individualister - med
hver deres store og små politiske dagsordner - der fuldstændig
eliminerer tidligere tiders forstenede vælgerforestillinger.
Flere områder inden for den politiske kommunikation
er altså under hastig forandring. Paradoksalt nok har der dog næsten
ingen fokus været på disse forandringer, og der er derfor
et noget uklart billede af, i hvilken retning den politiske kommunikation
bevæger sig. Det har resulteret i at nye midler og metoder, som
f.eks. spindoctors, fokusgruppeinterview og brugen af professionelle kommunikationshåndværkere,
har fået en dårlig velkomst i dansk politik. Noget tyder også
på, at kvaliteten af den hjemlige politiske kommunikation er af
en del ringere end hos vores nordiske naboer. Ligeledes er det ikke alle
erhvervs- og interesseorganisationer, der er bevidst om den politiske
kommunikations betydning i forhold til at opnå magt og indflydelse.
Så der er god grund til at stille ind på
den politiske kommunikation og få kortlagt en række af forandringerne
på området. Under overskriften "Professionaliseringen
af den politiske kommunikation" afholdes der derfor en konference
i labcom med dette formål. Konferencen er tilrettelagt så
den giver indsigt og forståelse af en række af de centrale
bevægelser og tendenser, der i øjeblikket kan spores i den
politiske kommunikation. Igennem foredrag, debat, chat og opfølgende
interview, bliver de enkelte områder belyst og sammenholdt med hinanden.
Intentionen er på den måde at give konferencens deltagere
en samlet forståelse af i hvilke retning professionaliseringen trækker
den politiske kommunikation.
Konferencens fem temaer:
- Tema 1. Sætter fokus på en række
forandringer i og omkring det politiske system, der opstiller nye krav
til den politiske kommunikation. (Foredragsholder: cand.comm. Rasmus Jønsson)
- Tema 2. løfter sløret for en
af de mest mystiske personer i dansk politik; spindoctoren! (Foredragsholder:
informationschef på Coca Cola, Kresten Schultz Jørgensen)
- Tema 3. stiller skarpt på en række
nye værktøjer til at udarbejde målrettet politisk kommunikation.
(Foredragsholder: kommunikationsrådgiver Henrik Byager)
- Tema 4. Giver et indblik i hvordan erhvervs-
og interesseorganisationer kan påvirke den politiske beslutningsproces
gennem politisk kommunikation. (Foredragsholder: direktør i Burson-Marsteller,
Bjørn Christiansen)
- Tema 5. Belyser mediernes monopol som politisk
formidlingsled. (Foredragsholder: chefredaktør på Jydske
Vestkysten, Karsten Madsen)
Yderligere information www.labcom.dk
Relaterede
tekster på kommunikationsforum:
Politisk
kommunikation trænger til et løft
- Dialogen mellem politikere og borgere har det skidt - måske skal der
nye midler til.
Spindoktorer
og den politiske debat
- forvanskning eller forfriskning?
Kresten Schultz
Jørgensen er Ugens Profil (uge 48)
- "Jeg glæder mig til at leve op til kravene i en kommerciel virksomhed,"
siger Aktuelts tidligere chefredaktør om sit nye job som kommunikationschef
i Coca-cola.