Professionaliseringen af den politiske kommunikation

Skrevet af

Rasmus Jønsson
Cand.comm

6 artikler

0 indlæg

Forandringer i den politiske kommunikation stiller nye krav til politikere, erhvervsliv, interesseorganisationer, medier, vælgere og ikke mindst kommunikationshåndværkerne. Der er derfor god grund til at stille skarpt på disse forandringer, hvilket der vil blive gjort på konferencen "Professionaliseringen af den politiske kommunikation". Konferencen streames på nettet og der udgives i løbet af april en bog om konferencen.

Meget tyder på, at der er ved at ske en professionalisering af den politiske kommunikation. Politikerne allierer sig med spindoctors, udbygger de politiske sekretariater og køber professionel kommunikation "ud i byen" af reklamebureauer. Erhvervslivet og interesseorganisationerne opruster i informationsafdelinger, ansætter lobbyister og lægger PR-strategier. Medierne indtager bevidst forskellige roller som demokratisk vagthund, den 4. statsmagt, objektiv formidler og borgernes talerør. Vælgerne bidrager til forandringerne, med at opføre sig som uregerlige politiske individualister - med hver deres store og små politiske dagsordner - der fuldstændig eliminerer tidligere tiders forstenede vælgerforestillinger.

 

Flere områder inden for den politiske kommunikation er altså under hastig forandring. Paradoksalt nok har der dog næsten ingen fokus været på disse forandringer, og der er derfor et noget uklart billede af, i hvilken retning den politiske kommunikation bevæger sig. Det har resulteret i at nye midler og metoder, som f.eks. spindoctors, fokusgruppeinterview og brugen af professionelle kommunikationshåndværkere, har fået en dårlig velkomst i dansk politik. Noget tyder også på, at kvaliteten af den hjemlige politiske kommunikation er af en del ringere end hos vores nordiske naboer. Ligeledes er det ikke alle erhvervs- og interesseorganisationer, der er bevidst om den politiske kommunikations betydning i forhold til at opnå magt og indflydelse.

 

Så der er god grund til at stille ind på den politiske kommunikation og få kortlagt en række af forandringerne på området. Under overskriften "Professionaliseringen af den politiske kommunikation" afholdes der derfor en konference i labcom med dette formål. Konferencen er tilrettelagt så den giver indsigt og forståelse af en række af de centrale bevægelser og tendenser, der i øjeblikket kan spores i den politiske kommunikation. Igennem foredrag, debat, chat og opfølgende interview, bliver de enkelte områder belyst og sammenholdt med hinanden. Intentionen er på den måde at give konferencens deltagere en samlet forståelse af i hvilke retning professionaliseringen trækker den politiske kommunikation.

 

Konferencens fem temaer:

 

- Tema 1. Sætter fokus på en række forandringer i og omkring det politiske system, der opstiller nye krav til den politiske kommunikation. (Foredragsholder: cand.comm. Rasmus Jønsson)

 

- Tema 2. løfter sløret for en af de mest mystiske personer i dansk politik; spindoctoren! (Foredragsholder: informationschef på Coca Cola, Kresten Schultz Jørgensen)

 

- Tema 3. stiller skarpt på en række nye værktøjer til at udarbejde målrettet politisk kommunikation. (Foredragsholder: kommunikationsrådgiver Henrik Byager)

 

- Tema 4. Giver et indblik i hvordan erhvervs- og interesseorganisationer kan påvirke den politiske beslutningsproces gennem politisk kommunikation. (Foredragsholder: direktør i Burson-Marsteller, Bjørn Christiansen)

 

- Tema 5. Belyser mediernes monopol som politisk formidlingsled. (Foredragsholder: chefredaktør på Jydske Vestkysten, Karsten Madsen)

 

Yderligere information www.labcom.dk

 

 

Relaterede tekster på kommunikationsforum:

 

Politisk kommunikation trænger til et løft
- Dialogen mellem politikere og borgere har det skidt - måske skal der nye midler til.

 

Spindoktorer og den politiske debat
- forvanskning eller forfriskning?

Kresten Schultz Jørgensen er Ugens Profil (uge 48)
- "Jeg glæder mig til at leve op til kravene i en kommerciel virksomhed," siger Aktuelts tidligere chefredaktør om sit nye job som kommunikationschef i Coca-cola.

 

Relaterede artikler

En spindoktor krydser sit spor - ‘Spin‘ er en styrkelse af demokratiet. Ellers lytter partierne nemlig bare til deres medlemmer. Designerpolitik er en st...
Ingen god politik uden spindoctors - Politisk spin er et stærkt omdiskuteret emne, og mange mener, at det skader den demokratiske proces. Men er det realisti...
Spindoktorens Grønspætte bog - Ny bog om professionel politisk kommunikation. Bogen handler om sidste folketingsvalg og de langt mere professionelle ti...
Meget spinnende - Vidste De, at Berlingske Tidendes chefredaktør har foræret Marianne Jelved to mandater? Eller fire, faktisk. K-forum br...
Spindoktorerne skal i snor - Hvordan kan det gå til, at ministres spindoktorer, der er ansat som særlige rådgivere, kan klokke i det ved bl.a. at lyv...
For få spindoktorer i dansk politik - I stedet for at stække regeringens spindoktorer burde Folketinget styrke ministeriernes kommunikation. Folkestyrets p....

Giv din stemme

11 stemmer
3,9/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

53 JOB

PR- OG PRESSEKONSULENT

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.