Professionalisering af Dansk Kommunikationsforening

Skrevet af

Susanne Frelsvig
Cand.mag.

1 artikler

0 indlæg

Journalisterne og kommunikationsmedarbejderne professionaliseres i stigende grad – det skal Dansk Kommunikationsforening også, hvis det står til den nye bestyrelsesformand René la Cour Sell.

 

René la Cour Sell er underdirektør i BG Bank, og siden 16. marts har han også været bestyrelsesformand i DKF. Han er rendyrket kommunikationsmand: Uddannet på det første PR-hold fra RUC, studenterrepræsentant i den daværende Dansk Public Relations Forening og nu ansvarlig for BG Banks marketing, markedskommunikation, branding m.v.

 

Ændrede roller
Dansk Kommunikationsforening har omkring 1000 medlemmer, hvilket ifølge den nye bestyrelsesformand må være noget nær samtlige seriøse kommunikationsmedarbejdere i Danmark.

 

Medlemmer, hvis opgaver i løbet af de sidste 10 år har ændret sig fra at skaffe virksomheden så mange spalte-milimeter som muligt til at se mere helhedsorienteret på virksomhedens image og også involvere sig i organisationsudvikling, markedsføring og salg – en integrering og professionalisering med andre ord. Til tider i konkurrence med virksomhedernes administrerende direktører, der nu mere end nogensinde ser kommunikation som et nøgleområde i god ledelse.

 

Dagens kommunikationsmedarbejder kan derfor enten fungere som strategisk sparring for ledelsen eller være en rendyrket håndværker, der udfører ledelsens ideer og visioner.

 

Efteruddannelse har stigende betydning
Kommunikationsmedarbejderens profil har ifølge René la Cour Sell også ændret sig. Hvor det før typisk enten var cand.mag.’er eller økonomer, har mange i dag en helt anden baggrund og så en tillægsuddannelse i kommunikation. Ligesom cand.mag.’erne for manges vedkommende har fået tillægskurser og -uddannelser i økonomi eller markedsføring.

 

Netop kurser og efteruddannelse er et af de områder, den nye bestyrelsesformand vil se nærmere på. Hvorvidt foreningen skal arbejde for en tillægsuddannelse i universitetsregi eller tilbyde flere kurser og gå-hjem-møder skal foreningen have en holdning til og arbejde for.

 

Ligesom Kommunikationsforeningen i det hele taget skal opsætte mål og succeskriterier for aktiviteterne fx: Hvornår er bladet godt nok, hvornår er vores kursusrække tilstrækkeligt dækkende og hvordan bliver vores medlemmer bedst efteruddannede? Med andre ord en professionalisering af foreningen.

 

PR-branchen gør bare sit job
René la Cour Sell dumper lige ind i debatten om, hvorvidt PR-branchen fremmer eller skader den demokratiske debat. Hans holdning her er, at journalisterne ligesom kommunikationsmedarbejderne bliver professionaliserede og derfor bedre til at forholde sig kritisk og bruge den service PR-folkene kan tilbyde. Ligesom PR-folkene får bedre og bedre forståelse af journalisternes arbejde og derfor kan kontakte og hjælpe dem på den mest hensigtsmæssige måde.

 

Så han er fortrøstningsfuld og mener, at dialogen i fremtiden vil være fair og udfra objektive kriterier. Det er efterhånden reglen nærmere end undtagelsen, at virksomheder siger sandheden og tager ansvar for deres handlinger, mener han

Relaterede artikler

Efteruddannelser på kommunikationsområdet - I en vidensøkonomi som den danske er der et stort behov for efteruddannelse: det gælder ikke mindst i kommunikationsbran...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.