Professionaliser din hjemmeside

Skrevet af
Anmeldelse af Professionel webkommunikation – en oversættelse af Gerry McGovern og Rob Nortons Content Critical.

Internetbruger. Hvem i alverden har fundet på det udtryk? Ingen kunne jo finde på at tale om hestebrugere eller bil-brugere. Vi kalder dem ryttere og bilister fordi deres primære funktion er at ride en hest eller køre en bil. Internetbrugerens primære funktion er at læse. Det gør de 95 procent af tiden. Så lad os kalde besøgende på en hjemmeside for læsere – vel vidende at de også foretager sig andet end at læse. Hvis vi tænker på dem som læsere, bliver vi nemlig mere opmærksomme på at gøre teksterne værd at læse.

Synspunktet stammer fra Gerry McGovern og Rob Nortons bog Content Critical der netop er blevet udgivet på dansk med titlen Professionel webkommunikation. I samme anledning gæstede Gerry McGovern Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) i sidste uge og fremlagde hovedpointerne i bogen.

ISBN:87-7553-935-7
264 sider, 349 kr.
Børsens Forlag
Fokus på indholdsprocessen
Bogen handler om selve arbejdet med indholdet på hjemmesiden – fra udformning og redigering til udvikling af informationsarkitektur og brugervenligt design. I en række velskrevne kapitler stilles læseren over for mange af de spørgsmål der er værd at overveje inden man lancerer en hjemmeside: Hvor skal indholdet komme fra? Hvor tit skal det opdateres? Hvem skal redigere det? Hvordan?

Forfatterne har fuldstædig ret når de skriver at alt for mange hjemmesider lanceres uden en fastlagt plan for kvalitetssikringen af det fremtidige indhold. Her er der masser af hjælp at hente i bogen for alle der gerne vil professionalisere deres netkommunikation. Det solide fokus på indholdsprocessen er netop en af bogens klare styrker.

Trivielle tommelfingerregler
Teksten på internettet siger bogen paradoksalt nok ikke så meget om. Her overlades læserens ofte til de efterhånden trivielle tommelfingerregler om at teksten skal være relevant, kort og koncis. Og så eksemplificeres der (s.106) med en nyhedsartikel hvor hver sætning har fået sit eget afsnit. Det er ikke særlig opfindsomt. Slet ikke når eksempelteksten er fuldstændig lineær og gennemført kohærent, så man kun kan forstå det sidste afsnit hvis man har læst hele artiklen.

Bogen skal købes for sine kapitler om den proces det er at opbygge og vedligeholde en hjemmeside med kvalitetsindhold. De kapitler er et glimrende supplement til andre bøger der grundigere og mere nuanceret diskuterer selve teksten på nettet. Derudover skal man købe bogen for at lade sig provokere. For bliver vi overhovedet klogere af at kalde brugerne for læsere?


Læs bogens første 3 kapitler om fordele og ulemper ved at publicere indhold på Internettet.

Præsentationer fra FDIH-konferencen

Relaterede artikler

Internetgenre - et forsøg på definition - Hvad er en god film? Hvilken chokolade i en pose twist er bedst? Hvad er usability? Et generelt svar på noget ...
Skriv så det passer til skærmen - Vellykket tekst på nettet er inspireret af leksikon- og nyhedsartikler samt talesprog
Hjemmesiden blotter - Hjemmesider viser ofte mere, end hvad godt er, om organisationerne bag. Netkommunikationen kræver derfor ikke kun fokus ...
Brug brugerne bedre - Ny bog om brugervenlighed henvender sig til alle, som arbejder med at vedligeholde, udvikle og evaluere hjemmesider. Det...
Principper for brugervenlighed - Brugervenlighed handler om at bygge bro mellem teknologiens muligheder og vores evne til at udnytte den. Jo hurtigere og...
Den kommunikerende hjemmeside – mere end brugervenlighed - Alle taler om effektiv Internetkommunikation og brugervenlighed. Brugervenlighed lader til at være den endegyldige måles...
Netmedier og sprogbrug - K-forums brevkasse har fået følgende spørgsmål: Jeg er ved at skrive opgave om sproget i hypermedier. Hvad mener i, er ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Social Media Manager

Se alle job Indryk job

Job

Eventkonsulent

Frist: 28. februar

Digital journalist

Frist: 5. marts

Markedsføringskonsulent

Frist: 15. marts
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.