Problemet med PR og pitches
Problemet med PR og pitches

Skrevet af

Redaktionen Kforum

928 artikler

57 indlæg

PR-folk tænker sig ikke om. De blæser tingene ud af proportion og gør journalisternes liv besværligt. For nej, jeres firma er ikke lige så stort som Twitter og Facebook, og I får ikke mere omtale af at skyde pressemeddelelser ud i alle retninger. Spørger man journalister, er der mange gode grunde til at hade PR-folk og deres pitches. Læs dem her.
Journalister føler sig i deres gode ret til at gå til yderligheder, hvis de får en opfølgende mail markeret med ”høj prioritet”. Så det kan anbefales PR-folk, at de finder bremsen
 
Derfor hader journalister PR-folk
 
Forholdet mellem journalister og PR-folk – helt basalt
– er i total ubalance. PR-folkene synes, det er symbiotisk, men journalisterne føler sig højt hævet over PR-folkene. Journalister ser sig selv som forsvarere af ytringsfrihed og demokrati, mens PR-folk lever af at sælge slik til overvægtige børn. Journalister komme aldrig til at respektere PR-folk på den måde, som de respekterer andre journalister – indtil de selv får et arbejde inden for PR.
 
”Jeg ville skrive det på den her måde …”
Når det nu er sådan, at journalister er højt hævet over PR-folk, siger det næsten sig selv, at man som PR-medarbejder ikke skal komme for godt i gang med at give gode råd til journalister. Det kan siges kort: Lad være med det! Forstå, at der er forskel på at pitche en historie og på at fortælle en journalist, hvordan man skriver en. At gå over denne grænse er den sikre vej til at blive blacklistet. Det sidste, en journalist gider høre, er sætningen: ”Jeg ville skrive det på den og den måde …”
 
Lad være med at tale ned til journalister. De kan virkelig ikke lide det. Og lad det blive ved den første e-mail
 
Last minute-begivenheder
PR-folk tror, at journalister får deres dag til at gå med at sidde ved skrivebordet og vente på, at de bliver ringet op af en PR-medarbejder, som fortæller dem om et helt vildt spændende projekt. Derfor tror PR-folkene også, at det er fedt, hvis de ringer og fortæller om en event fem minutter før, den starter. På den måde får de jo journalisterne til at føle sig helt vildt dynamiske, og derfor vil de styrte ud ad døren for at dække den helt vildt fede event, de netop har fået et tip om. Men journalisten er sandsynligvis i gang med at jonglere mellem flere historier, tjekke kilder og e-mails. Så journalisten kommer ikke til den skide event.
 
De forstår ikke deadlines
Tilsyneladende tror PR-folk, at verden venter, indtil deres kilde er klar til at komme med en udtalelse. Men venner, hvis en deadline er klokken 16, er det ikke klokken 16-ish, at udtalelsen skal komme.
 
”Og hvordan fanden får jeg så fat i jer?”
Når journalisten sidder med en pressemeddelelse og tænker ”Virkelig interessant! Det vil jeg gerne høre mere om”, er det rigtig fint, hvis det er til at få fat i den PR-medarbejder, der har ansvaret for kommunikationen. Man skulle tro, det var en selvfølge, men samarbejdet med PR-folk er en verden fuld af overraskelser. 
 
Lad nu være med at være for frisk. Det virker ikke
 
Derfor virker PR-folkenes pitches ikke
 
De er virkelig lange
INGEN har brug for 450 ord om en opdatering til en mobil-app. Man læser 450 ord, hvis de handler om noget interessant. En totalt ufokuseret tekst fra en tilfældig PR-medarbejder, der bliver betalt for at skrive den, er ikke i denne kategori. En PR-tekst bliver kun læst, hvis den er kort og præcis. Så gem de lange udredninger til din private blog – og se, hvor mange der læser dem der …
 
De bliver sendt til alt for mange
Et godt råd til en PR-medarbejder, som synes, det er spændende at møde modstand i sit arbejde: Send pressemeddelelsen til alle på din e-mail-liste. Eller gå en anden vej, og læg en plan, så PR-arbejdet bliver rettet mod journalister, der rent faktisk beskæftiger sig med det, som pressemeddelelsen handler om.
 
Alt er SUPER spændende!
Din store entusiasme kan være fin i forhold til dine kunder. Men spar på den, når du henvender dig til journalister. Udråbstegn i slutningen af hver sætning og andre forsøg på at bygge en uendelig stor spænding op er spild af tid og energi.
 
De er fulde af idiotiske citater
”Det er helt vanvittigt, at vi har været i stand til at lancere en app under de forhold. Jeg ved ikke, hvordan vi gjorde det”. Kan du selv se, PR-fyr, hvor irriterende det er at læse dit citat? Generelt er citater i pressemeddelelser et no go. Journalister kan godt finde ud af at spørge selv.
 
De er fyldt med almindeligheder
”Vi kender allesammen …”, ”Nu, hvor julen nærmer sig …”, ”I forhold til verden i dag …”. Formuleringer, der er så hule, at det er svært at undgå at høre en rungen for ørene. Hvis de så ovenikøbet er efterfulgt af ”trendy”, ”forbruger” og ”uden besvær”, er distancen til læseren slået grundigt fast.
 
De er fulde af ligegyldig formatering
Vi ved alle sammen, hvordan man slår kursiv og fed til på tastaturet. OG VI VED OGSÅ GODT, AT MAN BRUGER STORE BOGTAVER FOR AT TILTRÆKKE OPMÆRKSOMHED. Ingen af delene kan kompensere for et tyndt indhold. Og hvis teksten faktisk har et indhold, kommer det store formateringscirkus bare til at overskygge det. 
 
4 gode råd fra Hubspot til godt PR-arbejde
 
 
 
____________________________________________________________
 
 
 
Fra www.stuffjournalistslike.com: Six Way PR Flacks Piss Off Journalists
 
 
 
 
 

Giv din stemme

19 stemmer
3,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Press Manager

Se alle job Indryk job

Kursus

Digital Content Bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Kommunikations- og engagementchef

Frist: 10. august

Digital chef

Frist: 5. august

Projektleder

Frist: 13. august
Se alle job Indryk job

Kursus

Få værktøjer til bedre forandringskommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.