Pretty far from Pretty woman

If you don't manage issues, issues will manage you, lyder et gammelt mundheld i PR-branchen. If you don´t manage Anni, Anni will manage your image, kan Erik nu tilføje. Nu prøver han at redde sin egen røv og ofre Anni. Det kunne have været historien om en god milliardær, som redder en stakkels luder ud af prostitution. Det blev historien om en fjolset fjernsynsmilliardær, som prøver at redde sig selv ved at trække en luder tilbage mod samfundets bund. Pretty far from pretty woman.




Her kan du se Eriks improviserede pressemøde ved hans Porsche efter retsmødet

Ingen tvivl om, at Eriks manglende håndtering af Annis prostitutionsvirksomhed har været katastrofal for hans image. Da han ikke har fået stoppet ulovlighederne, men accepteret/medvirket i dem, er det nu blevet en politisag.

Fucked imagemæssigt

Nu er det ikke længere et issue, som ligger og ulmer i Ekstra Bladet og prostitutionsmiljøet, men en mediekatastrofe af dimensioner.  Inden for PR er tommelfingerreglen, at issues skal håndteres proaktivt, før de bliver til en politisag. Hvorfor så det? Når først det juridiske apparat kører, er du fucked imagemæssigt.

Retssagen

Nu er kamppladsen en retssag, hvor PR, forsvaret og mediedagsordenen er reaktiv og uden direkte effekt på juraen. Samtidig med at du pr. definition taber image ved at blive sigtet. Derfor gælder det for enhver pris at undgå en retssag , som trækker sagen ud og udstiller misgerningen i måneder eller år.  Altimens politiet har first movers advantage og kan frame forløbet med en juridisk diskurs og magtanvendelse, som det er meget svært at stille spørgsmål ved eller ændre på med PR.  Her er faste roller og taletid til PR-klientens fjender.  Mens forsvaret, taletiden og tilgængeligheden er stærkt begrænset.

Pretty Woman strategien

Al kommunikation bliver meget hurtigt en kommentar til et retsmøde og en høflig afventning af dommen. Hvad der er brandærgerligt, for Erik og Anni kunne havde levet lykkeligt på deres lystgård, hvis de havde fuldt en pretty woman PR-strategi frem for at bruge tiden på at male et bordel i Hasselager.
 
Anni Maria Magdalene?

Pretty woman PR-strategien er løsningen, som desværre ikke blev valgt. Navnet kommer fra den berømte film med Richard Gere og Julia Roberts. Den går i sin simple form ud på at fremstille Erik som Richard Gere, der frelser Anni ud af prostitutionen og miljøet, ligesom Roberts blev frelst. Frelsen består i, at de sammen får et nyt liv og tager aktivt afstand til prostitution. En tilgivelseshistorie, som også har et fornemt historisk og teologisk fortilfælde i historien om Jesus og Maria Magdalene. I alle tre tilfælde tilgives en prostitueret, og hendes sociale anseelse genoprettes.

30 millioner kr. til Reden

Strategien burde have været, at Annis ansvar placeres i en Anni før Erik, som er en beskidt ludermor, versus en Anni efter Erik befriet og belært som en klogere kvinde, der aktivt soner sine ugerninger. På den måde kunne Annis fortid blive en fortælling og en fordel. Erik & Anni burde derfor sammen, da de blev gift, have givet 30 millioner kr. til Reden på Vesterbro og sagt til alle, at prostitution var noget lort. Hvor de fik sagt, at fortid var fortid. Nu gjaldt det fremtiden for Anni og alle de andre glædespiger.

Ud/ind i prostitution

Problemet er, at det aldrig lykkedes dem at få gjort Anni til en goodwill ambassadør for at få kvinder ud af prostitution, mens hun derimod er endt som isolationsfængslet skræmmebillede på en af dem, som får kvinder ind i prostitution.

Blakket fortid & nutid

Når nu Erik ikke magtede at fortælle solstrålehistorien, gjaldt det bare om at spille naiv-fraskilt-it-nørd-milliardær-forført-af-kæmpe-kvinde-med-kæmpe-bryster-med-blakket-fortid-og-nutid.  Denne pretty far from Pretty Woman strategi består af nogle få, men klassiske roller til Erik og Anni. I store træk går den ud på at redde Erik frem for at redde Anni og ægteskabet.

Altså samme historie som Richard Gere med modsat fortegn, hvor milliardæren nu trækker Anni tilbage mod bunden. Platformen er, at Anni er en ugly woman. Erik en nice rich guy. Budskabet er, at Erik intet har gjort, og hvis han har gjort noget, er det med de bedste intentioner.

The Classic Blame Game


Helt klassisk og ganske uoriginalt forsøger Erik nu at placere og inddæmme spørgsmålet om skyld ved at give Anni skylden. Budskabet er, at Erik intet ulovligt har gjort. Dette budskab understøttes dels af, at dommerne ikke mener, han skal fængsles nu, dels af Eriks manglende økonomiske motiv. Konsekvensen af de forskellige sigtelser og fængslingen af Anni er, at den fælles kommunikative platform Anni & Erik er død. Død, fordi de fysisk og juridisk er adskilt i to forskellige roller som mand og kone, bordelmutter og godtroende mand/medhjælper. De kan derfor ikke længere kommunikere sammen, fordi den ene er i fængsel og den anden fri. Den ene voldsomt belastet af sagen og den anden ”uskyldig” sigtet.

"beviset" på Eriks uskyld

Ud af aksen er opstået uskyldige Erik. Han river sig derfor løs og lægger afstand til Anni & Erik.  Nu er det Erik alene, som taler på vegne af sig selv. Ganske modigt og helt rigtigt for at følge den strategi var det derfor, at Erik gik direkte fra retslokalet ud til journalisterne for at tage alle de svære spørgsmål up front. Timingen og formen var perfekt, fordi den improviserede pressekonference udnytter Eriks manglende fængsling maksimalt til at skabe en signifikant forskel og afstand til Anni. Hvad der gerne skulle få journalisterne til at glemme, at sigtelserne mod Erik forsat er opretholdt og forskellen mellem Erik og Anni derfor rent juridisk er mindre, end medierne og Erik gør det til. Villigheden til at besvare alle spørgsmål virkede her som et ”bevis” på Eriks uskyld.

100 meter fra friheden

Uden tvivl virksomt, men kønt var det dog ikke at se Erik for åbent kamera ofre sin kone for at redde sin egen røv. En rigtig mand skrider ikke fra sin kone lige meget hvad, live på TV2 News, mens hun er isolationsfængslet et par 100 meter derfra. Det er klassisk blame game, når det er værst. Punktum.

Kønspolitikeren Erik

Eriks ganske originale modsvar til al den ubehagelige jura, beviserne og de afslørende telefonaflytninger er at reframe sig selv Erik, Anni og ægteskabet kønspolitisk. Det handler i Eriks diskurs næsten ikke om jura. Nej, det handler om manderoller, kvindelist og arketypiske dilemmaer. Ganske uskyldigt og noget, enhver mand kan genkende fra sit eget ægteskab. Hovedbudskabet er naturligvis, at Erik er offer for sin kones list. Hvad der er en meget habil og klassisk maskulin offerplatform med historiske forløbere.

Thor, Zeus og Erik

Siden de græske og nordiske guder er mænd blevet snydt af kvinder og koner.  Om det er Thor, Zeus eller Erik, er egentlig underordnet; historien er den samme. Kvinders økonomi, indkøb, beklædning og private sysler er et mørkt kontinent, som rigtige mænd ikke forstår. Hvad der igen betyder, at rigtige mænd ikke kan drages til ansvar for det. De er blot villige hjælpere for kvinders utallige og vanvittige planer, som de ikke kan gennemskue.

"I Annies sted"

Han har bare hjulpet til ”i Annies sted”. En geografisk punktualisering af ansvaret, hvor Erik nok har været med, men ikke er tilknyttet ”stedet”. Han er ægteskabets dumme hænder og arme, som med Eriks ord skruer lokumsbrættet på plads i frisørsalonen, ”stedet” = bordellet, hvis det er det, som gør konen glad. Den slags offerkommunikation virker, fordi den trækker på en række arketypiske fortællinger om mænd og kvinder.

Erik er statsminister. Anni er indenrigsminister

Moralen er, at Erik er uskyldig, fordi mænd pr. definition ikke kan drages til ansvar for kvinders vanvittige påfund og gerninger. Erik prøver her at sælge historien om manden som familiens udenrigs- og statsminister, mens kvinden er familiens indenrigsminister. Hvad der betyder, at mænd har ansvaret for, hvad der sker i verden, mens kvinden har ansvaret for, hvad der sker i hjemmet og deres ”steder”.  Mænd og Erik kan derfor ikke være ansvarlige for, hvad der sker, når Anni sidder derhjemme og roder med sin computer og de forskellige bordelsider.
 
2 x it-iværksættere

Hvad ud over kvindelist kunne få en it-millliardær til at male og indrette et bordel i Hasselager? Gæt engang. Naturligvis det andet element i Eriks subtile forsvar for sig selv og Anni. Anni er ikke en bordelmutter, hun er en it-iværksætter som ham selv, der slider derhjemme med computeren og bordelhjemmesiderne. Maleriet i Hasselager var iværksætterhjælp. Han gjorde det simpelthen for, at konen også kunne få en it-karriere, og de kunne få et mere ligeværdigt forhold som to it-iværksættere under samme tag i samme fag i forskellige brancher. Rørende. Erik er sin rolle som moderne mand voksen og tager et ansvar og har en interesse i, at hans kone også har en karriere inden for et fag, hun mestrer.
 
Pretty far from Pretty Woman


Så godt, så langt virker Eriks exitstrategi, og det er lykkedes over alt forventning juridisk såvel som mediemæssigt at fremstå som uskyldigt offer for kvindelist. Det virker, fordi Erik har gjort politisagen til et spørgsmål om forholdet mellem mænd og kvinder. Han har trukket et kønspolitisk kort, hvor han både trækker på klassiske kvindebilleder, maskuline myter og på et moderne ideal om ligeværdighed i ægteskabet med to karrierer på samme tid.

Anni som luder og mediemadonna

Formen holder, men indholdet halter lidt. Eriks ambivalens over for såvel prostitution, rufferi som Anni skæmmer. Er bordeldrift at sammenligne med det at drive en frisør salon? Eller er det en forbrydelse? Står han bag Anni hele veje? Er Anni fyret?  Disse to issues har Erik aldrig fået afklaret med sig selv og medierne. Det er derfor, de hjemsøger ham og fanger ham i en doublebind relation til Anni som luder og mediemadonna. Det er derfor, hans kommunikation halter.

Luder mod samfundets bund

Det kunne have været den opbyggelige historie om en god milliardær, som redder en luder ud af prostitution. Det blev historien om en fjolset fjernsynsmilliardær, som prøver at redde sig selv ved at trække en luder tilbage mod samfundets bund. Pretty far from Pretty Woman.



Timme Bisgaard Munk er Kforums Erik & Anni ekspert. Han har i en lang række artikler fuldt sagen tæt. Et andet bidrag er
brand image analysen Anni fra A-gruppen.  
 
 
 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også