Pressechef rykker fra DONG til Mærsk
Mærsks nye pressechef vil allerhelst luge ukrudt

Skrevet af

Redaktionen Kforum

909 artikler

57 indlæg

Fra DONG til Mærsk. Louise Münter bliver ny pressechef i Danmarks største virksomhed. Hun mener, at alt for mange tænker ilde om pressen, og synes, det er en tåbelig tendens i branchen. Hun hader dovenskab, men elsker Skagensmalerne og autentiske kriminalhistorier.
Louise Münter rykker fra Dong til Mærsk. Se hendes Kprofil her. Vil du selv være pressechef? Så tjek Kforums jobportal her
 
 
Hvorfor skifter du fra DONG til Mærsk?
Jeg har været med til at opbygge DONG Energys eksterne kommunikationsprofil op, siden selskabet fusionerede i 2006. Det har været en kæmpe og meget spændende opgave at være med i en af Danmarks største fusioner, og jeg er stolt af det, vi har opnået. Men jeg føler også, at vi er et sted i dag, hvor jeg kan overlade opgaven til nye kræfter. Desuden tror jeg på, at man skal udfordre sig selv en gang imellem, hvis man vil være god til det, man laver.
 
Hvorfor lige Mærsk?
Det er vigtigt for mig at arbejde i en virksomhed, som har både samfundsmæssig og politisk betydning, og det har A. P. Møller-Mærsk på globalt plan og i en størrelsesorden, der langt overstiger det, jeg har været vant til. A.P. Møller-Mærsk har været igennem en meget spændende udvikling de sidste par år på kommunikationsfronten, og jeg synes, at mine nye kolleger har formået at sætte en ny og spændende dagsorden for kommunikationen, som jeg vil gerne være en del af.
 
Hvordan kommer du til at indgå i Mærsks måde at organisere kommunikationen på? Hvem bliver din øverste chef – bliver du chef for en underafdeling, eller er det et one mans job?
Jeg kommer til et indgå som en del af A. P. Møller-Mærsks kommunikationsafdeling og refererer til kommunikationsdirektør Birgitte Henrichsen. Kommunikationsafdelingen har en flad struktur, hvor alle byder ind, og hvor min opgave sammen med den nuværende pressechef bliver at håndtere pressearbejdet på koncernniveau.
 
Hvordan tror du det bliver anderledes at arbejde som pressechef, i stedet for som Head of Group Communication & Public Relations?
Størrelsesforholdene er anderledes. Jeg har desuden været vant til at have mange medarbejdere og skulle være den, der viste vejen for en større flok. Nu skal jeg selv – igen – i større grad ned i materien og være udførende.
 
Hvad tror du bliver den største udfordring generelt i det nye job?
At sætte mig ind i alle de mange forretningsområder. Men det har jeg jo prøvet før, så det skal nok gå.
 
Hvad tror du bliver den største forskel på at arbejde i de to virksomheder?
DONG Energy er en meget ung virksomhed med kun fem års historie. I DONG Energy har fokus været at få opbygget fælles strukturer og en ny fælles historie. A. P. Møller har en meget lang historie, men også et hav af historier, der stadig kan fortælles, hvilket jo også er bevist over de sidste år.
 
Hvad tænker du generelt om at arbejde med pressen?
Jeg synes, det er et fantastisk job. Jeg synes, at mange fejlvurderer journalister og sætter sig for lidt ind i deres arbejdsvilkår. Journalister beskyldes ofte for ikke at sætte sig godt nok ind i emnet. Faktum er dog, at "perception is everything", og hvis journalister ikke forstår det, du kommunikerer, så er der en reel mulighed for, at du ikke forklarer dig godt nok. Det er ikke journalisters ansvar at sætte sig ind i din virksomhed. Det er dit ansvar at sætte dem ind i det.
 
Hvad synes du er allervigtigst i kommunikationsarbejdet?
Man skal have respekt det budskab, der kommunikeres, og respekt for dem, der sidder med ekspertisen på et område, og hvad det betyder for dem. Kommunikationsarbejdet handler om at hjælpe med at formidle, så alle forstår det, og se området i en større kontekst, både internt og eksternt.  Så kan dem, du rådgiver, koncentrere sig om det, der er deres ekspertise.
 
Hvilke trends og tendenser ser du, og hvad bringer fremtiden for branchen?
Jeg synes desværre, jeg har set en tendens til, at mange glemmer, at pressearbejde er et "servicefag", og ophøjer det til noget, som efterlader en til tider arrogant holdning til medierne. Jeg håber, det er forbigående, da jeg aldrig har set denne tilgang føre til succes. Til gengæld ser man også en tendens til, at virksomheder ikke vil ligge under for kampagnejournalistisk og i langt mindre grad finder sig i fejl. Det synes jeg er en ganske fornuftig udvikling. Respekten må være gensidig.
 
Hvad synes du kendetegner den gode pressechef – hvilke egenskaber og kompetencer?
Den gode pressechef er god til at samle brikkerne til et stort billede, og kan sortere i, hvad der er vigtigt og ikke vigtigt. Den allervigtigste kompetence hos en god pressechef er evnen til at afkode, hvad det er, der egentlig bliver spurgt om, og hvad det betyder i en større sammenhæng. Den vigtigste personlige egenskab, hvis man vil flytte noget, er at anerkende, at alle andre brænder lige så meget for deres arbejde, som man selv gør, og at ens vigtigste opgave er at hjælpe. 
 
Hvad er dit gode råd til unge kommunikatører, der gerne en dag vil være pressechef eller kommunikationschef?
Man skal have et forholdsvist stort abstraktionsniveau og en fornuftig portion almen viden, så man er i stand til at se ting i et større perspektiv og ikke bare i en snæver sammenhæng. Sociale kompetencer er lige så relevante som de faglige, når man skal rådgive andre om at optræde i medierne og afgøre, hvordan man skal forklare sin historie.
 
Hvordan vil du beskrive din professionelle karriere?
Jeg havde været journalist på energiområdet på Berlingske Business i et år, da jeg fik tilbud om at blive pressechef i DONG i 2006. Et halvt år efter var selskabet seks gange så stort og hed DONG Energy. Her blev min opgave at sikre en fælles struktur for pressearbejdet og et godt omdømme i pressen. Siden kom CSR, stakeholderrelationer og intern kommunikation med. Det har været en hektisk periode fyldt med udfordringer, såsom at skabe en fælles historie, flere børsnoteringsforsøg og en omstilling af virksomheden fra fokus på fossile brændsler til vedvarende energi. Jeg har været utroligt privilegeret at have fået meget brede rammer af DONG Energys ledelse til at løse opgaven, samt at have et job, som omfavner mine faglige kompetencer, mine interesser og min personlighed. Jeg kan godt lide udfordringer, og at der sker noget, og det har jeg til fulde fået tilfredsstillet de sidste år.
 
Louise slapper af, når hun luger ukrudt: her en hel mark skvalderkål.
 
Proust-spørgsmål:
 
Hvad er dit mest udtalte karaktertræk?
Der er fart over feltet.
 
Hvilket karaktertræk sætter du højest hos en mand?
At han siger, hvad han mener.
 
Hvilket karaktertræk sætter du højest hos en kvinde?
At hun tør være en kvinde.
 
Hvad sætter du mest pris på i et venskab?
Loyalitet, og at man kan have et "privat rum" sammen.
 
Hvad er din foretrukne beskæftigelse?
At luge ukrudt.
 
I hvilket land vil du gerne leve?
Et hvilket som helst land, hvor der er rum og plads og muligheder.
 
Hvem er dine favoritforfattere?
Som uddannet kriminolog er mine yndlingsbøger stadig autentiske kriminalhistorier.
 
Hvem er dine favoritheltinder/helte fra fiktionens verden?
Den Lille Prins.
 
Hvem er dine favoritmalere?
Skagensmalerne, fordi de minder mig om, hvilket fantastisk land jeg bor i, og at man godt kan udtrykke store følelser uden at larme eller bryde grænser.
 
Hvad hader du allermest?
Illoyalitet og dovenskab.
 
Hvilket talent kunne du bedst tænke dig at besidde?
Evnen til ikke at synes noget om alting.
 
Hvad er din nuværende bevidsthedstilstand?
Lykke og følelsen af, at nu begynder alting at falde på plads.
 
Hvad er dit motto?
Mandat er ikke noget, man får. Det er noget, man gør sig fortjent til.
 
 
Louises helt fra den fiktive verden er Den lille Prins
 
 
---
 
CV
DONG Energy
Januar 2006 – 31. juli 2011
Chef for Communication & Public Relations
 
Pressechef i DONG fra januar 2006. I sommeren 2006 udnævnt til pressechef for DONG Energy med ansvar for opbygning af presseafdeling, fælles pressepolitik og overordnet kommunikationsstrategi for det fusionerede selskab. Indgik i koncernens børsnoteringsforberedelse med ansvar for kommunikationsstrategi og medieplan. I 2009 udnævnt som souschef for koncernens fem kommunikationsenheder, samt chef for Corporate Responsibility og stakeholderrelationer. i 2011 chef for ovennævnte plus intern kommunikation
 
Hovedansvarsområder:
  • Selskabets medie- og stakeholderstrategi, PR og pressemøder, Issue Management og krisekommunikation, herunder udvikling og afholdelse af presseseminarer og presseture for at øge kendskabet til sektoren og selskabets forretning.
  • Presserådgiver og sparringspartner for DONG Energy’s administrerende direktør og bestyrelsesformand.
  • Budskabskoordinering mellem koncernen og selskabets fire forretningsområder i Danmark og 6 lande i Nordvesteuropa, herunder udarbejdelse af individuelle kommunikationsstrategier og presserådgivning af forretningsområdernes direktører.
  • Udarbejdelse af budskaber og meddelelser i forbindelse med selskabets finansielle kommunikation ved regnskaber og anden finansiel kommunikation.
  • Pressetalsmand for koncernen og forretningsområderne.
  • Koordinering med koncernens interessenter; interesseorganisationer, medier, politikere, ministerier, myndigheder, NGO’er og samarbejdspartnere.
  • Udvikling af selskabets Corporate Responsibility-politik og Code of Conduct.
 
Kåret til Danmarks bedste presseafdeling i 2009 af 103 erhvervsjournalister i IFKA/Catinets årlige analyse.
 
 
Berlingske Tidende
Januar 2005 – December 2005
 
BerlingskeBusiness
  • Erhvervsjournalist med ansvar for dækning af selskaberne Vestas, Vattenfall, DONG, KEOPS, Bella Center og Parken Entertainment, TV2 og DR.
 
Uddannelse
 
Scandinavian International Management Institute(2008 – 2009)
·       MEB Managing Energy Businesses(Industry Diploma Program)
·       Finance & Accounting
 
IMD (2008 – 2009)
·       DONG Energy Executive Development Program
 
Berlingske Tidende(2004)
·       Journalistpraktikant
 
Roskilde Universitetscenter(2002 – 2005)
·       Journalistik
 
Buckinghamshire Chilterns University College(1997 – 2001)
·       Kriminologi(Bsc)
 
Sorø Akademis Kostskole (1991 – 1994)
·       Sproglig Student
 
 
 
 
 

Relaterede artikler

Mærsk eller menneske - Ny åbenhed, ny menneskelig Mærsk-identitet. Ny 12 millioner kroner dyr 12 minutters reklamefilm fra Mærsk. Vi er Mærsk, ...
Ingen over, ingen ved siden af - Mærsk Mc-Kinney Møller var en af Danmarks store sønner. Uomgængeligt stor. Som netværksmenneske og distinkt kommunikator...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

PR & Communications Manager

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.