Hårde vilkår for danske praktikanter
Praktikanternes paradis?

Skrevet af
Knap halvdelen af Kforums stillingsannoncer i uge 21 efterspurgte praktikanter, og af dem var hver anden ulønnet. Brugen af billig – nogle gange gratis – arbejdskraft er under pres i USA, men endnu ikke i Danmark.
Den seneste måned har debatten på Kforum været præget af praktikantlede såsom Roy Langers udmærkede dissekering af lønslaverne i ”Du siger praktikant, jeg siger slave”. I takt med færre jobannoncer, flere nyuddannede og et hårdt freelancemarked er det nemt at skyde på de nederste på kommunikationsstigen, nemlig de studerende. Det er lidt som at høre på andres grædende børn, en træls lyd. Men måske er det forældrene, man bør rette spotlightet på, i stedet for praktikanterne. Så lad os se lidt på virksomhederne, der vælger billigt og gratis frem for godt og grundigt til prisen.
 
Som praktikant skal du ofte lave arbejde på niveau med en færdiguddannet. Du får bare ingen løn. Selv i fagforeninger, der bryster sig af at skabe de bedste vilkår for sine medlemmer, er praktikken ulønnet for en 35 timers arbejdsuge
 
Den danske virkelighed
Jeg har taget udgangspunkt i Kforums egne jobopslag – de er anonymiserede, for den overordnede diskussion er mere væsentlig i min optik end at kaste sig over den enkelte organisation. Lad os starte med en fagforeningsannonce, der først beskriver sig selv sådan:
”Vi forhandler bl.a. løn og vilkår (faggruppe slettet, red.) og arbejder for at skabe de bedste betingelser for udviklingen af det (område slettet, red.) fag. Vi forsøger også at påvirke samfundsudviklingen med viden ud fra vores medlemmers interesser.”
 
Og dernæst hvad det indebærer for den kommende kommunikationspraktikant:
”Praktikken er ulønnet og ligger i perioden fra ca. 1. september til 21. december 2012 eller efter nærmere aftale. Arbejdstiden er 35 timer/uge.”
 
Løn og krav
I alt var der 17 jobopslag rettet mod praktikanter eller ”trainees” ud af 41 annoncer i uge 21 på Kforum. Ud af 41 stillinger var der altså reelt blot 24 job.
 
Halvdelen af praktikantopslagene oplyste enten intet om løn eller om ulønnet arbejde, mens ni havde en eller anden form for betaling. Den indebar alt fra den kryptiske formulering ”finansiel støtte” til en ”løn” på 5-6.000 kroner for en fuldtidsstilling. Et enkelt sted var der dog løn på ”entry level”. Et andet sted blev der lovet både morgenmad og frokost for arbejdet.
Men hvad forventes der så af praktikanten for en løn på alt fra en morgenkrydder og op til 40 kroner i timen:
 
”Du er fleksibel – også i forhold til arbejdstider”, som en arbejdsgiver udtrykker det. På et bureau beskrives den ideelle kandidat som en, der ”har styr på detaljen og kan slet ikke lade være med at levere kvalitetsløsninger, har kommerciel forståelse og kan omsætte teori til praksis”.
 
… alt dette leverer du
Det kan jo være, at arbejdet stadig er læring, og at den pågældende praktikant vil få indsigt og viden og på ingen måde forventes at levere det samme som en uddannet. Lad os se på stillingsindholdet på et par af annoncerne:
 
”You will be supporting the daily work through desk research, preparation for political meetings, drafting newsletters, develop and update the intranet, write internal news, do media monitoring, drafting fact sheets and position papers.”
 
En anden organisation fortæller forventningerne således:
 
”Dine opgaver vil spænde vidt og alle bidrage til løsningen af afdelingens forskellige kommunikationsopgaver. Opgaverne omfatter bl.a. research på og udarbejdelse af nyhedsbreve, opdatering af hjemmesider, pressemateriale, tekster samt diverse ad hoc-opgaver inden for marketing og kommunikation.”
 
Til gengæld for …
De fleste steder er kravene, at man er på overbygningen af en kommunikationsuddannelse eller anden relevant akademisk uddannelse. En del steder forventes der også erfaring allerede i kommunikation. Hvad får praktikanterne til gengæld – ud over den dyrekøbte erfaring, som er så højt skattet for en nyuddannet i en trængt branche – er lidt forskelligt beskrevet. Her er et par pluk:
 
Gode kolleger og sparringspartnere i det daglige” og ”Mulighed for at omsætte din teoretiske viden i praksis”. En enkelt arbejdsplads italesætter ligefrem, at man er studerende, og tilbyder: ”du får tilknyttet en praktikvejleder, og praktikforløbet vil blive løbende evalueret.
 
Amerikanske tilstande
Mens det danske praktikantmarked synes umætteligt, er der grøde i mediebranchen i USA. Siden finanskrisen i 2008 er brugen af praktikanter steget helt op til 1,5 millioner mennesker i ulønnede stillinger. Men den amerikanske ”Fair Labor Standards” stipulerer, at hvis praktikanter udfører arbejde, der ellers kunne gavne nyuddannede, så går den ikke.
 
Ifølge maj-udgaven af det amerikanske Time er brugen af ulønnet arbejdskraft i USA på retur. Det skyldes blandt andet, at tre praktikanter har sagsøgt Hearst for lønninger fra praktikophold på tv-stationer, henholdsvis Fox Searchlight og PBS. Det søgsmål og stigende information om ”Fair Labor Standards” til praktikanter fra Department of Labor har ført til, at større virksomheder er begyndt at forbedre praktikantstillingerne, så de har et maksimum på antal timer, og samtidig tilbyde mentorordning og praktikantvejledning. Det har vi jo allerede herhjemme i Danmark, så er der overhovedet noget at stille op på mediemarkedet?
 
Og hvad kan vi gøre?
Dansk Journalistforbund havde i sin tid en bijobregel, hvor en fastansat medarbejder – og de studerende – ikke måtte levere arbejdskraft af hensyn til freelancere. ”Vi har jo i mange år haft aftaler inden for den journalistiske verden, mens der i den videnskabelige verden er årelang tradition for at være ulønnet praktikant for at snuse til faget,” forklarer DJ’s næstformand, Lars Werge.
 
Reglen om bijob findes stadig, i dag hedder journalistforbundet i stedet ”Dansk Journalistforbund, Medier og Kommunikation”, og dets mange nye kommunikationsmedlemmer og et langt højere studieoptag (Er vi blevet et k-proletariat) giver mange og modstridende interesser. Fagforeningen forsøger at få aftaler på området med arbejdsgiverne, men det arbejde er hverken særlig synligt eller særlig hurtigt, siger Lars Werge. Og glidebanen fra lønnet arbejde til ulønnet er i fuld gang.
 
”DJ har den frygt, at det ender med, at folk skal levere gratis arbejdskraft for at gøre sig fortjent til et job som film- og modestuderende. Mange af de studerende fra de journalistiske arbejdspladser har også vænnet sig til at skulle levere noget for at få praktik og job bagefter. Vi forsøger at lave aftaler, men det er op ad bakke.” (Lars Werge)
 

Relaterede artikler

Sig det nu bare! - Gitte Gravengaard og Lene Rimestad har skrevet en grundig bog om journalisternes praktikforløb og det svære ved at arbej...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Pressemedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Campaigner

Frist: 21. august

Redaktør til sociale medier

Frist: 2. september kl. 9.00

Journalist

Frist: hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.