PR-oprustning i Pentagon

Skrevet af
I sidste uge kom det frem, at Pentagon udvikler planer for massiv krigsførelse med ord som våben og medier verden over som slagmark. Så vi må spørge os selv, om vi kan vi stole på BBC’s rapporter fra Afghanistan? Er billederne af glade afghanere i Kabul sande? Er der mennesker, der er døde af miltbrand i USA?

Kontroversielle tiltag fra den amerikanske regering på områder som overvågning, menneskerettigheder, behandling af krigsfanger og retssikkerhed har været hverdagskost siden terrorangrebene den 11 september. Nu skubbes grænserne også på PR-fronten.

Plantede løgne
Pentagon vil forsyne medier i både pro- og kontraamerikanske lande med sande og falske oplysninger. De hidtil hemmeligholdte planer har mødt stor modstand fra flere højtstående embedsmænd i Pentagon. De mener, at en sammenblanding af forsvarsministeriets officielle og åbne PR-aktiviteter med de mere mørke sider af PR-faget vil underminere Pentagons troværdighed i alverdens medier og regeringer. De lækkede oplysninger fra Pentagon er tegn på et brud på de traditionelle vandtætte skodder mellem regeringens PR-aktiviteter og militæroperationer.
Hverken de amerikanske borgere eller USA's allierede kan længere stole på udmeldingerne fra Pentagon eller oplysninger fra skuepladserne for den globale krig mod terror.
Det er ikke nogen nyhed, at PR er en vigtig del af moderne krigsførelse. Det amerikanske militær har længe være engageret i informationskrigsførelse over for fjendtlige nationer. Nu vil de udvide deres aktiviteter til allierede i Mellemøsten, Asien og sågar Vesteuropa, og metoderne ændrer også karakter.

PR uden grænser
Som en del af kampen mod Taleban og Osama Bin Laden har Pentagon oprettet et kontor for strategisk indflydelse, og der er et omfattende hemmelighedskræmmeri omkring den nye afdeling. Både højtstående embedsmænd i Pentagon og medlemmer af kongressen har meget begrænset viden om de mere eller mindre fordækte planer i det nye kontor for PR, hvis aktiviteter er uden både etiske og geografiske grænser.

Agressive kampagner
New York Times har fået viden om klassificerede forslag om aggressive kampagner, der ikke kun åbent benytter udenlandske medier og Internettet, men også indbefatter mere tilslørede operationer. Der er ifølge en embedsmand fra Pentagon tale om en bred plan, der består af alt fra ”sorte” kampagner, hvor man gennem stråmænd uden åbenlys tilknytning til Pentagon planter både sande og falske informationer i alverdens nyhedsmedier til mere traditionelle aktiviteter, hvor Pentagon åbent udsender troværdige nyheder uden at tilsløre deres egen indblanding.
En del af strategien omfatter e-mailkampagner, hvor journalister og indflydelsesrige personer skal spammes med proamerikanske synspunkter og underminerende oplysninger om USA's fjender. Som en embedsmand udtrykker det, vil der nok stå .com og ikke .mil som afsender på disse mails – med en hentydning til det amerikanske militærs eget domæne.

Golfkrigspropagande
Sagen bliver ikke mindre speget af, at Pentagon har hyret det kontroversielle konsulentfirma Rendon Group, der under Golfkrigen blev kendt for at lave propaganda for Kuwait og CIA. De påviste i stærkt manipulerede og delvist fejlagtige indslag den irakiske hærs grusomheder i Kuwait – en kampagne der blev udslagsgivende for legitimeringen af de allieredes engagement i konflikten.

Kontroversielt sammensurium
Disse tiltag har skabt debat ikke mindst, fordi flere af de forslag, der er blevet afsløret ganske enkelt er ulovlige. Kritikerne er oprørte over, at et enkelt kontor er autoriseret til ikke bare at lave tilslørede operationer som computerangreb og psykologisk krigsførelse, men også trækker på et globalt PR-apparat. De manglende skodder mellem Pentagons åbne informationsaktiviteter og disse mere fordækte metoder vil ifølge kritikerne underminere Pentagons troværdighed hos både medier og regeringer.

Oprydning i regeringen
Reaktionen på de lækkede oplysninger fra Pentagon er da også kommet prompte. Den amerikanske forsvarsminister Donald Rumsfeld udtalte i går til NBC, at kontoret måske vil blive nedlagt, og at Pentagon hverken lyver over for den amerikanske befolkning eller over for folk i andre lande. Og han påstod, at han ikke havde hørt om planerne, før han læste den afslørende artikel i New York Times. Medarbejdere i det Hvide hus er også rasende over Pentagons metoder og garanterede, at der alene kommer "rene" informationer fra Bush-administrationen. Den højtstående embedsmand D. J. Feith udtaler, at de vil sikre, at informationerne fra forsvarsministeriet til offentligheden er sande, men de vil samtidig bibeholde deres ret til at vildlede fjenden omkring militære operationer.

Amerikansk boomerangeffekt
Den udtalelse giver et vist rum for fortolkning, men det er desværre ikke realistisk at sige, at det bliver spændende at iagttage det amerikanske forsvars PR-strategi i fremtiden. For med de ressourcer den amerikanske hær har til rådighed, kan der laves så velsmurt spin, at offentligheden ikke har en chance for at gennemskue, hvad der er sandt og falsk, og hvor nyhederne kommer fra. Man fornemmer den voksende mistillid til alt, hvad der lugter af amerikanske interesser. Så den amerikanske regering er måske på vej til at skyde sig selv i foden med den nye kontroversielle strategi.
Bush karakteriserer sig selv som en plain-spoken cowboy, der siger tingene som de er – det prædikat kan man vist ikke sætte på den hær af ghostriders, der regerer i PR-kontorerne i Pentagon.

Kilder:
International Herald Tribune
Washington Post
New York Times
NBC


Relaterede artikler

Medieslagmarken - krig på ord og billeder - Boutros Boutros-Ghali: “CNN is the sixteenth member of the Security Council”
Der er en generel accept af, at medier...
Al-Jazeera – borgerlig offentlighed på arabisk? - I artiklen analyseres den arabiske satellitkanal al-Jazeeras position i mediebilledet efter den 11. september. På baggr...
Den effektive NGO kampagne - Greenpeaces erfaringer - Ngo-kampagner har spillet en stadig mere fremtrædende rolle på den internationale politiske scene de sidste år. Men hv...
PR branchens mørke prins: Brinkmann - Brinkmann er for nogle den mørke prins i dansk PR. Han er både brutal og dygtig, og har mere kamperfaring i kommunikatio...
Spin er død - Spinkulturen, der de seneste år har bredt sig i det politiske liv, står foran et sammenbrud i stil med det, der fik dot...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

61 JOB

Digital journalist

Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Pressechef

Frist: 17. november

SoMe-ansvarlig

Frist: Ansættelsessamtaler forventes afholdt i uge 49

Public Affairs rådgiver

Frist: 18. november kl. 0.00
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.