PR-investeringer kan koste forskningen

Medicinselskaberne bruger stadig større beløb på PR, og det kan komme til at gå ud over ny forskning.
af Charlotte Rau Jacobsen

Det frygter både læger og brancheanalytikere. Thomas Tscherning fra Bankinvest mener, at virksomhederne tænker kortsigtet, fordi de er presset af aktionærerne på et tidspunkt, hvor mange patenter på gamle lægemidler er ved at løbe ud. Han advarer om, at medicinalvirksomhederne risikerer at sakke bagud, hvis de forsker for lidt. Ifølge en undersøgelse fra Crédit Suisse har virksomheder som Novo Nordisk, AstraZeneca, Novartis og GlaxoSmithKline alle et forskningsbudget, der er det halve eller under det halve af deres markedsføringsbudgetter. Og samtidig vokser marketingsbudgetterne, mens forskningsbudgetterne er status quo. AstraZeneca finder ikke prioriteringen problematisk. Talsmand Steve Brown peger på, at selskabet skal bruge penge fra salg til at hæve forskningsbudgettet. Og salget sker kun ved øget markedsføring, vurderer talsmanden.

Politiken 14-06-02

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også