PR-investeringer kan koste forskningen

Skrevet af

Charlotte Rau Jacobsen

311 artikler

0 indlæg

Medicinselskaberne bruger stadig større beløb på PR, og det kan komme til at gå ud over ny forskning.

Det frygter både læger og brancheanalytikere. Thomas Tscherning fra Bankinvest mener, at virksomhederne tænker kortsigtet, fordi de er presset af aktionærerne på et tidspunkt, hvor mange patenter på gamle lægemidler er ved at løbe ud. Han advarer om, at medicinalvirksomhederne risikerer at sakke bagud, hvis de forsker for lidt. Ifølge en undersøgelse fra Crédit Suisse har virksomheder som Novo Nordisk, AstraZeneca, Novartis og GlaxoSmithKline alle et forskningsbudget, der er det halve eller under det halve af deres markedsføringsbudgetter. Og samtidig vokser marketingsbudgetterne, mens forskningsbudgetterne er status quo. AstraZeneca finder ikke prioriteringen problematisk. Talsmand Steve Brown peger på, at selskabet skal bruge penge fra salg til at hæve forskningsbudgettet. Og salget sker kun ved øget markedsføring, vurderer talsmanden.

Politiken 14-06-02

Relaterede artikler

Fra strategi til handling - Novo Nordisk og Novozymes tekster - Specialet omhandler, hvordan det skriftlige sprog kan bruges i brandingen af en virksomhed. Specialet tager udgangspunkt...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

Webredaktør

Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.