PR er kommet videre

Skrevet af
Det betaler sig at opføre sig ordentligt

De bedste virksomheder arbejder i dag ud fra en helt anden holdning til kommunikation, offentlighed og presse, end de gjorde for bare 10 år siden. Jeg tør derfor godt vove den påstand, at vi generelt ikke møder virksomheder, institutioner, organisationer eller for den sags skyld politiske partier, der bevidst overtræder reglerne for etisk kommunikation, med mindre de har noget at skjule ved produktet, varen, serviceydelsen eller budskabet.

 

Konkurrencen i de fleste brancher er i dag så hård, at det kan betale sig at opføre sig ordentligt. Utroværdig og dårlig kommunikation kan nemlig hurtigt slå igennem på bundlinjen. Så jeg er overbevist om, at virksomhederne og selv de hårdeste betonøkonomer generelt har lært lektien. Og den lektie bør virksomhedernes rådgivere også lære.

 

Så ja, vi er kommet videre, men spørgsmålet er naturligvis, om vi også er kommet langt nok, når vi stadig kan læse historier om uetisk adfærd i kommunikationsbranchen. Hvis kunden hævder, at Cobrus har brudt deres tillid og fortrolighed, har Cobrus klart overtrådt branchens etiske regler. Regler om ærlighed, troværdighed, loyalitet og fortrolighed som er hele grundlaget for professionel kommunikation, og som medlemmerne af Dansk Kommunikationsforening har skrevet under på at overholde. Cobrus er ikke medlem af vores forening, så her og nu kan vi ikke andet end at fordømme deres adfærd. Men det skal vi også gøre.

 

Det bedste ved den historie, er derfor, at den giver os god anledning til igen at gentage og understrege, at etik ikke blot er et ord på papir beregnet på særligt festlige lejligheder. Etik er selve grundlaget for vores professionalisme. Svigter vi kundens tillid, svigter vi os selv. Og
det falder tilbage på hele branchen.

 

Vi kan alle komme til at begå fejl, og der findes brådne kar i alle brancher. Men vi skal rette og påpege fejl, hver gang etikken bliver offer. Spørgsmålet er imidlertid, hvordan? Derfor har jeg også sammen med bestyrelsen i Dansk Kommunikationsforening lagt op til en debat, som blandt andet skal afdække, om vi har brug for mere omfattende etiske retningslinjer og evt. med beskrivelse af konsekvenser med regelbrud.

 

Relaterede artikler

Ryd forsiden af Financial Times - Danmark er mest interessant for udenlandske medier, når vi går op imod ’The Establishment,’ og i det hele taget er lidt ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Digital konsulent

Se alle job Indryk job

Job

Media Relations Officer

Frist: 5. december

Pressekonsulent

Frist: 16. december

Digital konsulent

Frist: 17. december kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.