PR er bedre end reklame

PR er bedre end reklame! Det viser ny undersøgelse. Hvad vi naturligvis godt vidste i forvejen, men nu kan alle læse det sort på hvidt. Kun 6 % mener, PR kunne undværes. Heldigvis for det. Det eneste minus er, at effekten af PR er lidt uklar for mange kunder. Svær at måle på og svær at få styr på.
Det københavnske PR-bureau KommunikationsGruppen gennemførte i sommer sammen med analysefirmaet Zapera en undersøgelse af oplevelsen af PR. Det er en ganske omfattende undersøgelse. En stor del af analysen beskæftiger sig således med, hvordan virksomhederne bruger PR, om de har et selvstændigt PR-budget, og om de har øget eller sænket udgifterne til PR. Andre spørgsmål tager fat i forholdet mellem PR og reklame. Og denne artikel giver et lille indblik i bemærkelsesværdige svar fra analysen. Undersøgelsen bygger på interviews med over 200 beslutningstagere i danske virksomheder med over 10 ansatte. Altså hos dem, der køber ind af PR og reklame. Budskabet fra virksomhedslederne entydigt: De svarer, at PR både er mere troværdig, mere effektiv – og for den sags skyld – også billigere end reklame.

PR er bedre end reklame
Lad os indlede med de spørgsmål og svar, der får PR-branchen til at se allerbedst ud. For overskuelighedens skyld har vi slået svarene ”enig” og ”meget enig” sammen og på samme måde ”uenig” og ”meget uenig”:
  • 53 pct. svarer, at de mener, at ”PR er mere troværdig end reklame” – kun 8 pct. er uenige.
  • 47 pct. svarer, at ”PR er bedre end reklame til at profilere en virksomhed” – igen er kun 8 pct. uenige.
  • 41 pct. siger, at PR kan nå en større/bredere målgruppe end reklame – 11 pct. er uenige.
  • 38 pct. siger, at PR er mere effektiv end reklame – 7 pct. er uenige
Og spørger vi den anden vej rundt, ser svaret således ud:
  • 8 pct. mener, at reklame er billigere end PR – her er 37 pct. uenige i udsagnet....
Hver anden virksomhed outsourcer PR
At PR bestemt ikke er et ukendt begreb i danske virksomheder af en vis størrelse, understreges af en anden del af undersøgelsen:
  • 48 pct. oplyser således, at de outsourcer én eller flere af virksomhedens PR-opgaver til eksterne bureauer
Af den halvdel af virksomhederne, der bruger et PR-bureau, svarer
  • 45 pct., at de gennem samarbejdet med et eksternt bureau får adgang til flere kompetencer, end de selv har in-house
  • 33 pct., at de ikke har en selvstændig kommunikationsafdeling
  • 25 pct., at et eksternt bureau rådgiver bedre og mere objektivt
  • 21 pct., at de får bedre kvalitet
  • og 19 pct., at det er mere effektivt
Når man ser på, hvilke PR-aktiviteter virksomhederne outsourcer, er topscoreren helt klart ”generel profilering af virksomheden”, men også områder som ”forbedring af image hos forbrugerne” og ”rekruttering af nye medarbejdere” ligger højt på listen.
Én ting er dog sikker. Kunderne køber ikke ekstern PR på grund af prisen. Således svarer kun 3 procent, at outsourcing er billigere end at holde PR i huset.

Prisen er til gengæld en vigtig parameter, når virksomheder foretrækker at holde PR internt fremfor at købe eksternt hos et bureau. Her begrunder respondenterne deres valg således:
  • 47 pct., at de så har bedre kontrol med tingene
  • 46 pct., at PR i huset er billigere
  • 37 pct., at det er mere effektivt
  • 28 pct., at de får bedre kvalitet
PR øges i krisetider
Gamle myter om, at PR- og marketingbudgetterne er de første, som står for skud, når krisen kradser, holder ikke længere, viser analysen. Kun 2 pct. svarer, at de vil skære ned, mens hele 17 pct. af virksomhedslederne vil øge deres deres PR-indsats, når samfund og erhvervsliv rammes af en økonomisk krise. Resten vil enten holde uændrede budgetter eller har endnu ikke taget stilling.
Til gengæld oplyser kun 7 pct., at de har en kommunikationsstrategi på plads til krisetider. Og dét på trods af, at 20 pct. siger, at der er behov for en øget ekstern kommunikationsindsats under en økonomisk nedtur.

PR i generel fremgang
Det må også være sød musik i ørerne for danske PR-folk, når de hører, at kun 6 pct. af erhvervslederne mener, at PR er en kommunikationsform, der kan undværes. 65 pct. er uenige – heldigvis!

Tilsvarende er 58 pct. enige i, at PR er en kommunikationsform i vækst – kun 3 procent er uenige. Det støttes af andre dele af analysen, der fortæller, at 54 pct. af virksomhederne har øget deres PR-budget i de seneste år, mens 16 pct. skåret ned.

Kunderne savner dokumentation
Reklame- og mediebureauer elsker tal og analyser. Alt bliver analyseret på kryds og tværs, og kunderne kan få dokumentation på snart sagt alt – i tykke printrapporter eller megabyte-tunge PowerPoint præsentationer.

Store dele af PR-branchen klarer sig med fornemmelser, erfaring og følelser – og nogle med store overtalelsesgaver – når de taler med kunderne. Standardiserede analyser, som man kender det fra vores reklamekolleger, er snarere en undtagelse i PR-verdenen.

At der er behov for flere fakta i PR, mere end antyder KommunikationsGruppens analyse. Således svarer 37 pct. af de adspurgte, at måling af PR-indsatsen er vigtig. Og præcis samme procentdel oplyser, at de ville bruge flere penge på PR, hvis de kunne få bedre dokumentation for effekten. Endelig mener 25 pct. af de adspurgte, at ”effekten af reklame kan måles bedre end PR” – 19 pct. er uenige.

Kun et øjebliksbillede
Analysen viser desværre kun et snapshot – et øjebliksbillede– af, hvordan danske erhvervsledere ser på PR. Og som i al mulig anden statistik ville det have været rart, hvis man også kunne se en udvikling over tid – f.eks. om respondenterne har ændret opfattelse af PR i de seneste år, og i givet fald hvornår. Men det må vente, indtil analysen er blevet gentaget nogle gange.    
Dertil kommer naturligvis den indbyggede usikkerhed, som også er indbygget i analyser. F.eks. var der til hvert spørgsmål en stor gruppe – typisk 30-40 pct. – der svarer, at de ”hverken er enige eller uenige”.

Den store ”neutrale” gruppe ændrer dog ikke ved, at analysen viser en stor overvægt på positivsiden til PR fremfor brugen af primært reklame eller anden markedsføring.
Fakta om undersøgelsen:

KommunikationsGruppens undersøgelse er gennemført af analysefirmaet Zapera. Direktionsmedlemmer fra 214 danske virksomheder med over 10 ansatte deltog i interviewene, der blev gennemført i perioden 25. til 29. april 2008.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også