Boom – branchen er tilbage

Fremgang på hele fronten. Sådan blev 2010 for PR-branchen, der hermed for alvor har sat social dialog på kommunikationens dagsorden. Tre bureauer skiller sig ud med kæmpemæssig indtjening: Advice, Operate og Bysted. Hvordan gør de det? Se tallene, og hør forklaringerne på den bragende gode økonomi fra direktørerne, både på de tre store og en række mindre bureauer. Og få for resten svar på spørgsmålet: Er bureauernes medarbejdere kommet rigere eller fattigere ud af krisen?
50 procent bedre end sidste år. Vi rykker
 
PR-branchen har i 2010 oplevet en fremgang i driftsresultatet på omkring 50 procent i forhold til 2009. 50 procent, det er helt vildt! Tallet skal ses i lyset af, at PR-branchen i 2009 oplevede et fald i driftsresultatet på 20 procent, da finanskrisen fik en masse virksomheder til at spare på konsulentydelserne. Ser man på perioden 2008-2010, er driftsresultatet derfor "kun" steget med 27 procent. Det er stadig et fantastisk resultat. Det er et boom.
 
Statsautoriseret revisor Henrik Ulvsgaard fra Athos, der for Kforum har bearbejdet tallene nedenfor, siger om det samlede resultat: ”Der er grund til at lykønske branchen med dette solide resultat. Det viser, at branchen fortsat giver medarbejdere og ejere den nødvendige indtjening, som sikrer initiativ til vækst og nytænkning.”
 
Henrik Ulvsgaard forklarer, at det gode resultat i 2010 typisk skyldes en stigning i omsætningen – altså at der er blevet mere at lave – hvorimod resultaterne i 2009 var præget af reduktion i omkostningsniveauerne, altså besparelser. Alle de PR-bureauer, som han har undersøgt, har i 2010 sorte tal på bundlinjen.
 
Der er tydeligvis stor efterspørgsel efter branchens konsulentydelser, og PR-branchen fremstår mere moden end nogensinde til at svare på denne efterspørgsel.
 
Hvem tjener mest?
Det er så det store billede. Hvordan klarer de enkelte bureauer sig inden for det? Lad os begynde med indtjeningen.
 
A for Advice – indtægtssøjlen rækker mod svimlende højder. Resten af branchen er dog godt med. Alle har sorte tal på bundlinjen, alle er vindere på et voksende marked. Diagrammet viser indtjening, dvs. resultat før skat. Beløbene er angivet i tusinder kroner
 
To-tre bureauer skiller sig ud med en utrolig indtjening: Advice med over 7 mio. kr., Operate med over 5 mio. kr. og Bysted med over 4 mio. kr. Prøv at sammenligne med året før:
 
Krisen har i 2009 splittet branchen i vindere og tabere (igen: indtjening, dvs. resultat før skat i 2009. Beløbene er angivet i tusinder kroner)
 
De tre mest indtjenende bureauer i 2010 lå også i toppen i 2009. Den mest markante udvikling i top 3 er, at Bysted har fået rettet indtjeningen gevaldigt op fra 2009 til 2010. Man bemærker også, at adskillige bureauer i 2009 ligger tæt på et trist nulresultat, og et enkelt har røde tal. Den slags ses ikke i 2010, for boomet har indfundet sig, opgaverne vælter ind, og havet er blåt.
 
Det var udviklingen fra 2009 til 2010. Lad os så kaste et blik lidt længere tilbage for at få det fulde billede af krisens virkning på branchens indtjening:
 
Efter et dyk, typisk i 2009 eller 2008, er bureauerne generelt stærkt tilbage. Kun Operate af de undersøgte bureauer har haft fald i nettoresultat før skat i 2010. Og så bemærkes det, at Effector er årets højdespringer. (Beløbene er angivet i tusinder kroner)
 
I den seneste seksårige periode ses, at de fem mest indtjenende bureauer alle har haft et enkelt ubehageligt dyk, før de når frem til det gode resultat i 2010. Dykket rammer i 2009 for Bysted og Mannovs vedkommende, i 2008 hos Advice og Operate og allerede i 2007 hos Burson-Marsteller. Siden er det ved blandt andet reduktion af personaleomkostningerne – og som tidligere nævnt ved øget omsætning – lykkedes de ramte at vende udviklingen i indtjening.
 
Hvad siger branchens direktører selv om de gode resultater?
Vi har interviewet bureauernes direktører om deres årsregnskaber. De er arrangeret efter deres plads på Kforums indtjeningskala med den mest indtjenende først.
 
Espen Højlund, der er adm. direktør hos Advice, forklarer, at bureauet har forenet det strategiske og kreative
 
Direktør hos Operate, John Pedersen, siger, at der er investeret i nye medarbejdere
 
Bysteds adm. direktør Bo Søby Kristensen: Vi har satset på nye platforme
 
Mannovs direktør Reinholdt Schultz siger, at firmaet har optimeret processerne
 
Burson-Marstellers adm. direktør Kim Larsen fortæller om firmaets styrke i forandringskommunikation

 
Ledende partner Peter Goll fra Geelmuyden.Kiese har øget kapaciteten med seniorrådgivere
 
Hvilke medarbejdere tjener mest. Eller: hvilket bureau har højeste omkostninger?
Ser vi nærmere på omkostningsreduktioner i kølvandet på krisen, er der store forskelle i branchen:
 
I 2010 nærmer de forskellige bureauers lønomkostninger sig hinanden. Burson-Marsteller skiller sig fortsat ud på grund af amerikansk ejerskab. (Skemaets beløb er angivet i tusinder kroner)
 
Hos den tidligere nævnte top 3 i indtjening – Advice, Operate og Bysted – er det tydeligt, at bureauernes personaleomkostning pr. medarbejder er faldet fra 2005 til 2010. Operate skærer ned fra 627.000 kr. til 557.000, altså over 100.000 kr., Advice skærer næsten 200.000 kr. pr. person, og Bysted omkring 150.000. Der vil typisk være tale om, at højtlønnede medarbejdere i firmaet erstattes med lavere lønnede. Bysted ender på en sidsteplads, hvad angår honorering af medarbejderne.
 
Samlet må det konstateres, at medarbejderne i top 3-bureauerne, med over 50 medarbejdere hver – Advice, Operate og Bysted – samlet set tjener mindre efter krisen. Det afspejler, at krisen har øget udbuddet af arbejdskraft og dermed sænket prisen på den.
 
Der har dog været en stigning i lønomkostningerne på en række bureauer såsom Burson-Marsteller og Primetime. For Burson-Marstellers vedkommende skal det nok bemærkes, at bureauet er amerikansk ejet. I modsætning til et danskejet bureau, som aflønner direktører direkte af overskuddet, indgår direktørlønnen hos Burson-Marsteller i de samlede personaleomkostninger og trækker niveauet op.
 
Hvem er størst?
Målt i omsætning er der ingen tvivl: størst er de bureauer, som i 2010 tjener mest, nemlig Advice, Operate og Bysted:
 
Udviklingen 2005-2010 i nettoomsætning. Beløbene er angivet i tusinder kroner. Rækkefølgen, som bureauerne er nævnt i, er bestemt af størrelsen af nettoomsætningen i 2010
 
Top 3 i indtjening er også top 3 i størrelse. Nummer fire på listen, Mannov, følger samme mønster, nemlig at stor omsætning er forbundet med stor indtjening. Det fremgår også, at to af bureauerne er nærmest gigantiske, set i branchesammenhæng. Det drejer sig om Advice med en omsætning på over 62 mio. kroner og Bysted med en omsætning på 57 mio. kroner – bureauer, som har store tegnestuer og bred produktportefølje.
 
Boom! Advice og Bysted dominerer toppen, mens Operate står for en stejl og stabil stigning. (Diagrammet bygger på samme tal som foregående skema)
 
Stigningen hos Operate er så meget mere bemærkelsesværdig, fordi nærmere regnskabsanalyse viser, at Operate år for år i perioden 2005-2010 har haft en jævn stigning i honoraromsætningen, dvs. omsætning uden udlæg til media. Operate fakturerer simpelthen flere timer eller dyrere timer.
 
Konklusion for 2010: Branchen er stærkt tilbage
  • 2010 viser imponerende fremgang både i toppen og bunden.
  • Bureauerne er blevet bedre til at give dårligere løn …
  • Bureauerne er blevet bedre til at tjene mere på kunderne og sælge mere.
---
 
Revisor Henrik Ulvsgaard har leveret tallene til Kforum, og de er udarbejdet i overensstemmelse med Den Danske Finansanalytikerforenings anbefalinger og nøgletal. Der mangler regnskabstal for 2010 for JKL og Holm Kommunikation, som ikke forelå på tidspunktet for analysens gennemførelse. Video-interviews har Brian Due stået for, videokamera er ført af Sune Lykke Albinus, og teksten er skrevet af red.
 
---
 
I en tidligere version af denne artikel, var oplyst ældre tal for Primetimes resultat for 2010, fordi de modsat alle andre har skævt regnskabsår med slut 31. marts. Dette er nu ændret til de nyeste tal.
 
---
 
Bliv opdateret med artikler, debat og stillingsopslag i Kforums nyhedsbrev hver uge – tilmeld dig her. Det er gratis.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også