PR-barometer skal måle værdi af avisomtale

Skrevet af

Lene Andersson

4 artikler

0 indlæg

Nu kommer Observer Danmark A/S med et nyt PR-barometer, der ikke er set herhjemme før. Barometret viser værdien af en virksomheds PR-indsats i form af redaktionel omtale.

I praksis udarbejdes barometret ved, at al positiv og neutral redaktionel omtale gøres op i millimeter, hvorefter værdien af dette sammenholdes med værdien af en annonce i et tilsvarende medie og af en tilsvarende størrelse. I sondringen imellem positiv, neutral og negativ omtale ligger der et moment af kvalitativ vurdering, som imidlertid ifølge analysechef Jan Wie fra Observer Danmark ikke vil udgøre en usikkerhedsfaktor.

- Vi arbejder ud fra, om den pågældende omtale er god eller dårlig for aktiekursen, og i 95 procent af tilfældene er vi overhovedet ikke i tvivl. (…) Vi mener i øvrigt, at vi har den erfaring, der skal til for at kunne vurdere det, siger Jan Wie, som har specialiseret sig i at overvåge mediebilledet samt måle og analysere, hvordan presseomtale influerer på virksomheders og organisationers image.

Kilde: Børsen 05-12-01

Relaterede artikler

PR branchens mørke prins: Brinkmann - Brinkmann er for nogle den mørke prins i dansk PR. Han er både brutal og dygtig, og har mere kamperfaring i kommunikatio...
Fri os fra barometre og parametre - År efter år præsenterer Aalund deres PR-barometer. Og år efter år ligger Novo Nordisk, Carlsberg og Novozymes i top. Sel...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

65 JOB

Visuel kommunikatør

Se alle job Indryk job

Job

Praktikanter til forårssemesteret

Frist: 15. november

Visuel storyteller

Frist: 15. november

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 25. november kl. 10.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.