PR-barometer skal måle værdi af avisomtale

Nu kommer Observer Danmark A/S med et nyt PR-barometer, der ikke er set herhjemme før. Barometret viser værdien af en virksomheds PR-indsats i form af redaktionel omtale.
af Lene Andersson

I praksis udarbejdes barometret ved, at al positiv og neutral redaktionel omtale gøres op i millimeter, hvorefter værdien af dette sammenholdes med værdien af en annonce i et tilsvarende medie og af en tilsvarende størrelse. I sondringen imellem positiv, neutral og negativ omtale ligger der et moment af kvalitativ vurdering, som imidlertid ifølge analysechef Jan Wie fra Observer Danmark ikke vil udgøre en usikkerhedsfaktor.

- Vi arbejder ud fra, om den pågældende omtale er god eller dårlig for aktiekursen, og i 95 procent af tilfældene er vi overhovedet ikke i tvivl. (…) Vi mener i øvrigt, at vi har den erfaring, der skal til for at kunne vurdere det, siger Jan Wie, som har specialiseret sig i at overvåge mediebilledet samt måle og analysere, hvordan presseomtale influerer på virksomheders og organisationers image.

Kilde: Børsen 05-12-01

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også