Den politiske kommunikation har forandret sig mod en større grad af
markedsføring af politikken. I artiklen beskrives hvad der kendetegner
en sådan politisk marketing og hvordan den har udviklet sig, og det
diskuteres kort hvordan situationen ser ud i Danmark.
Den politiske kommunikation har ændret sig i løbet af de seneste årtier, så
meget er alle enige om, fra politikerne selv over forskere til de medborgere
som kommunikationen retter sig mod. Derimod har man diskuteret
hvordan denne forandring skal beskrives og hvad der er årsagen − og ikke
mindst hvilke konsekvenser forandringen har for det politiske system og
vælgernes tillid til aktørerne. Og selv om man diskuterer hvordan
forandringen skal beskrives, så er det tydeligt at en væsentlig del af
forandringen består i en øget anvendelse af teknikker som stammer fra den
kommercielle marketings områder.
Den politiske marketing har med andre ord gjort sin entré også i Danmark.Men hvad betyder politisk marketing rent faktisk? Hvad kendetegner en marketings-approach til politikken, hvilke teknikker er det man er begyndt at anvende? Jeg skal i dette paper forsøge kort at beskrive hvordan den
politiske kommunikation har udviklet sig til en politisk marketing, skitsere hvilke tanker som ligger bag og give en oversigt over nogle af de teknikker man anvender sig af.
Læs her Orla Vigsøs Working Paper om politisk marketing fra ASB, center for virksomhedskommunikation
Relaterede artikler
Politik og valgplakater
-
Kommunikationsforum bringer tre valgrelaterede tekster af lektor Orla Vigsø. Artiklerne diskuterer udviklingen i den ska...
Marionetternes vagtparade
-
DJ og DJØFs første fælles arrangement - "Demaskering af en valgkamp" - om spillet bag scenen i valgkampen i november ble...
Lov mod spindoktorer
-
I Storbritannien har Blair svært ved at kontrollere sine spindoktorer – efter en uheldig episode er en ny lov på vej, de...
Journalist vs. journalist
-
Skal journalisten pleje politikerens image? Det synes en del skriverkarle for tiden. Andre afslører magtens mænd. Men hv...
Fejde om spindoktorer
-
Statsministeriets pressechef Michael Kristiansens måde at være spindoktor på er en ny og mere brutal måde at udføre hver...
Meget spinnende
-
Vidste De, at Berlingske Tidendes chefredaktør har foræret Marianne Jelved to mandater? Eller fire, faktisk.
K-forum br...
Spin er kommet for at blive
-
Når fænomenet spindoktorer er til debat, tales der ofte om farerne for demokratiet ved at pressen kan blive holdt for na...
Med røven i klaskehøjde
-
Kommunikationsforums Kasper Fogh Hansen drog på Borgen til en samtale med Lykketofts nye personlige rådgiver om moderne ...
Christiansborg er en landsby
-
På Christiansborg spiser politikere og journalister ved samme bord. De lever tæt sammen i en gensidig afhængighed og del...
Vi sover med støvlerne på
-
Kommunikationsforum fortsætter portrætserien af Christiansborgs kommunikationseksperter.
Venstres pressetjeneste arbej...
Ondskabens kommunikationsakse
-
K-forum bringer her et interview med Per Helge Sørensen, forfatteren bag den nye roman SPIN. En korsfarer i kampen for d...
Spindoktorer skal skoles
-
Spindoktorer skal uddannes i god embedsmandsskik. Og så skal de fyres, når statsministeren udskriver folketingsvalg, så ...
En spindoktor krydser sit spor
-
‘Spin‘ er en styrkelse af demokratiet. Ellers lytter partierne nemlig bare til deres medlemmer. Designerpolitik er en st...
Farvel til politisk uskyld
-
Danmark er på vej mod den dyreste og mest professionaliserede valgkamp i historien, viser ny kortlægning. Samtlige parti...
Hadets strategi
-
Den svenske valgkamp er gået amok. Det højre-ekstremistiske parti Sverigedemokraterna bliver ignoreret af medierne og de...