Politisk marketing

Den politiske kommunikation har forandret sig mod en større grad af markedsføring af politikken. I artiklen beskrives hvad der kendetegner en sådan politisk marketing og hvordan den har udviklet sig, og det diskuteres kort hvordan situationen ser ud i Danmark.

Den politiske kommunikation har ændret sig i løbet af de seneste årtier, så
meget er alle enige om, fra politikerne selv over forskere til de medborgere
som kommunikationen retter sig mod. Derimod har man diskuteret
hvordan denne forandring skal beskrives og hvad der er årsagen − og ikke
mindst hvilke konsekvenser forandringen har for det politiske system og
vælgernes tillid til aktørerne. Og selv om man diskuterer hvordan
forandringen skal beskrives, så er det tydeligt at en væsentlig del af
forandringen består i en øget anvendelse af teknikker som stammer fra den
kommercielle marketings områder.

Den politiske marketing har med andre ord gjort sin entré også i Danmark.Men hvad betyder politisk marketing rent faktisk? Hvad kendetegner en marketings-approach til politikken, hvilke teknikker er det man er begyndt at anvende? Jeg skal i dette paper forsøge kort at beskrive hvordan den
politiske kommunikation har udviklet sig til en politisk marketing, skitsere hvilke tanker som ligger bag og give en oversigt over nogle af de teknikker man anvender sig af.

Læs her Orla Vigsøs Working Paper om politisk marketing fra ASB, center for virksomhedskommunikation

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også