Politisk branding styrker partiernes image

Speciale fra Handelshøjskolen i Århus viser, at Dansk Folkeparti som det eneste parti i Folketingsvalgkampen 2001 udtrykte et stærkt politisk brand.

Politisk branding handler om at kommunikere, hvem partiet er, hvad partiet står for, hvordan partiet adskiller sig fra sine konkurrenter, og hvad partiets vision er. Ud fra en opstillet analysemodel for politisk branding konkluderer et nyt speciale ”Politisk branding – Værdibaseret kommunikation i politiske partier” fra Handelshøjskolen i Århus, at Dansk Folkeparti i Folketingsvalgkampen 2001 udtrykte et stærkt politisk brand, fordi partiet formåede at opbygge en klar og entydig politisk profil som danskheds- og velfærdsbeskytter, som gav nogle vælgere en følelse af merværdi. Partiets profil var gennem valgkampen konsistent og synlig, og den kommunikerede partiets kerneværdier, vision og politiske principper.

Derimod kunne hverken Venstre eller SF betragtes som politiske brands, fordi de af forskellige årsager svækkede deres politiske profil i deres valgkampagner.For Venstre overvandt lysten til at erobre det brede segment af midtervælgerne partiets tidligere profilering af liberale mærkesager og principper, mens SF ikke formåede at udnytte et stort potentiale for at opbygge et politisk brand på grund af partiets uprofessionelle kommunikationsstrategi.

På baggrund af de fundne resultateter ligger specialet op til en faglig diskussion, om de politiske partier overhovedet bør anvende branding i deres valgkampagner, når både Venstre og Dansk Folkeparti med to vidt forskellige kommunikationsstrategier gik frem ved valget. Forfatterens korte svar er ja. Når partierne svækker deres politiske profil for at vinde flere stemmer, svigter de ikke kun vælgerne, men på længere sigt også sig selv. Specialets emne var inspireret af den faglige diskussion under det seneste Folketingsvalg i november 2001, hvor en række kommunikationseksperter blandt andet på Kommunikationsforum udtrykte, at nogle partier kommunikerede et fordrejet politisk image for at opnå deres mål på valgdagen.

Download hele specialet: "Politisk branding – Værdibaseret kommunikation i politiske partier" i pdf her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også