Politisk branding styrker partiernes image

Skrevet af

Anne Reinholdt
Cand.ling.merc

1 artikler

0 indlæg

Speciale fra Handelshøjskolen i Århus viser, at Dansk Folkeparti som det eneste parti i Folketingsvalgkampen 2001 udtrykte et stærkt politisk brand.

Politisk branding handler om at kommunikere, hvem partiet er, hvad partiet står for, hvordan partiet adskiller sig fra sine konkurrenter, og hvad partiets vision er. Ud fra en opstillet analysemodel for politisk branding konkluderer et nyt speciale ”Politisk branding – Værdibaseret kommunikation i politiske partier” fra Handelshøjskolen i Århus, at Dansk Folkeparti i Folketingsvalgkampen 2001 udtrykte et stærkt politisk brand, fordi partiet formåede at opbygge en klar og entydig politisk profil som danskheds- og velfærdsbeskytter, som gav nogle vælgere en følelse af merværdi. Partiets profil var gennem valgkampen konsistent og synlig, og den kommunikerede partiets kerneværdier, vision og politiske principper.

Derimod kunne hverken Venstre eller SF betragtes som politiske brands, fordi de af forskellige årsager svækkede deres politiske profil i deres valgkampagner.For Venstre overvandt lysten til at erobre det brede segment af midtervælgerne partiets tidligere profilering af liberale mærkesager og principper, mens SF ikke formåede at udnytte et stort potentiale for at opbygge et politisk brand på grund af partiets uprofessionelle kommunikationsstrategi.

På baggrund af de fundne resultateter ligger specialet op til en faglig diskussion, om de politiske partier overhovedet bør anvende branding i deres valgkampagner, når både Venstre og Dansk Folkeparti med to vidt forskellige kommunikationsstrategier gik frem ved valget. Forfatterens korte svar er ja. Når partierne svækker deres politiske profil for at vinde flere stemmer, svigter de ikke kun vælgerne, men på længere sigt også sig selv. Specialets emne var inspireret af den faglige diskussion under det seneste Folketingsvalg i november 2001, hvor en række kommunikationseksperter blandt andet på Kommunikationsforum udtrykte, at nogle partier kommunikerede et fordrejet politisk image for at opnå deres mål på valgdagen.

Download hele specialet: "Politisk branding – Værdibaseret kommunikation i politiske partier" i pdf her.

Relaterede artikler

Seven Deadly Sins of 100 Branding Failures - I kølvandet på den voldsomme debat om branding her på K-forum må det være på tide at sætte fokus på et udenlandsk indlæg...
Bedre branding = kryptonit & konflikter - Tidens hede, og ofte uklare og floskelfyldte debat om branding og storytelling rummer et overset potentiale. Når virksom...
Branding er død - Der bliver brugt gigantiske summer på branding. Ethvert firma med respekt for sig selv har i dag et brand. Men er brandi...
Fireballs USP forklaret - K-forum har talt med forfatteren Anthony Aconis bag bogen 'Fireball - et opgør med branding' for at få Fireball forkla...
Corporate branding: 2 bølge - I 1988 køber Philip Morris - i dag kendt som Altria - virksomheden Kraft Foods for 13,1 milliarder dollar. Philip Morris...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

46 JOB

Online analytiker

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.