Politik og valgplakater

Skrevet af
Kommunikationsforum bringer tre valgrelaterede tekster af lektor Orla Vigsø. Artiklerne diskuterer udviklingen i den skandinaviske politik og den kommunikation, som knytter sig til det politiske.

Den første er en afhandling om valgplakaten. "Valgplakaten er et komplekst analyseobjekt, hvori der indgår såvel tekst som billede. Dette essay er et forsøg på at give en introduktion til politisk marketing i netop et sådant fortolkningsperspektiv. At dette er nødvendigt skyldes, at emnet kun er blevet sporadisk behandlet i en nordisk sammenhæng, mens det findes udførligt behandlet i såvel engelske som franske værker. Efter en indledning, som gennemgår den politiske marketings historie og de forskellige definitioner af den, følger en længere oversigt over etapperne i en politiske marketingskampagne. Dernæst går jeg over til at se på valgplakaten som politisk kommunikation for til sidst at se nærmere på nogle eksempler fra de skandinaviske lande". (Fra afhandlingens indledning)

Læs "Valgplakaten som kommunikation og marketing"

Artiklen "Hvem er »de»?" fokuserer ligeledes på valgplakaten som kommunikation - men i et svensk perspektiv.

Læs "Hvem er »de»?"

"Forandringer i den politiske kommunikation" er artikel, som første gang blev bragt i tidsskriftet Grus i 1996. I indledningen lyder det: "Det er en ret udbredt opfattelse, at det politiske sprog og den politiske kommunikation i det hele taget har forandret sig i løbet af de seneste ti-femten år. Man hører ofte ”almindelige” mennesker udtale, at politikken er blevet ”pop” eller ”amerikaniseret”, og talrige klummer og artikler i aviser og tidsskrifter har behandlet fænomenet, ofte som en alment anerkendt erfaring og ofte på en mildest talt overfladisk måde. Ser man bort fra den usikkerhed, som råder angående, hvornår forandringen har fundet sted og de divergerende betegnelser og oftest mangelfulde årsagsforklaringer, kan udtalelserne sammenfattes således: mange føler, at der er sket noget med den måde, politikere meddeler sig på, og at dette bliver specielt tydeligt i forbindelse med valgkampe"

Læs "Forandringer i den politiske kommunikation"

Orla Vigsø Sørensen er lektor på Nordens folkliga akademi, Göteborg.

Relaterede artikler

Politisk marketing - Den politiske kommunikation har forandret sig mod en større grad af markedsføring af politikken. I artiklen beskrives h...
Hvor er valgplakaten på vej hen? - I forbindelse med folketingsvalget 8. februar tilbragte jeg nogle dage i København. Målet var bl.a. at se nærmere på de ...
Virker valgplakater virkelig? - Så er der igen valg, og som traditionen byder, fyldes byrummet endnu engang med valgplakater. Og endnu engang må man spø...
Prøv med plakater på pletten - Mange har i løbet af den kommunale valgkamp haft travlt med at lægge valgplakaten i graven. Medierne har vist en stor in...
Hadets strategi - Den svenske valgkamp er gået amok. Det højre-ekstremistiske parti Sverigedemokraterna bliver ignoreret af medierne og de...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

46 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Kursus

Storytelling og videoproduktion

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.