Pointer fra konferencen DEL12
Kommunikation på kanten

Skrevet af

Redaktionen Kforum

928 artikler

57 indlæg

Klar og effektiv kommunikation kommer ikke fra midten eller mainstream, men fra kanten – der hvor inspirationen og modet er. Der hvor fagets felter støder op mod hinanden. Det var en af de fælles konklusioner på konferencen DEL12, som Kforum og Dansk Journalistforbund afholdt sidst i maj. Målet for de 150 deltagere var at lære af de bedste og få et bedre netværk. De bedste inden for forandringskommunikation, politisk kommunikation, intern kommunikation, krisestyring, design, sociale medier og start-ups delte deres viden. Og en tegner illustrerede løbende pointerne. Se nogle af dem her.
Indtryk fra en tæt pakket dag på toppen af Berlingske. Dagens guide var Ane Cortzen, kendt fra TV!TV!TV! Videofotograf: Jonathan Bjerg Møller
 
 
Rebranding af tossepartiet – det er faktisk muligt. Enhedslistens superstjerne Johanne Schmidt-Nielsen fortalte, hvordan man rebrander en støvet forsamling søde tosser og nejsigere. I dag fremstår partiet – uanset om man er enig med det eller ej – som et slagkraftigt foretagende, der gerne vil tage samfundsmæssigt ansvar. Og jo, det handler blandt andet om, hvordan man fremtræder og ser ud. Enhedslisten har droppet noget af det hjemmestrikkede look, men er ikke holdt op med at bande. Foto: Jonathan Bjerg Møller
 
Vi har alle én ting... Konferencedeltagerne havde hver især medbragt en ting (eller billede af den), som inspirerede dem. Her er inspirationsbordet. Foto: Asger Liebst
 
Intern kommunikation – mere strategi, mindre sommerfest. K-chef Jeppe Glahn delte erfaringer med at flytte intern kommunikation fra tilrettelæggelse af sommerfest til egentlige forretningskritiske aktiviteter. Tegner og grafisk facilitator Karen Leth sammenfattede undervejs dette og andre indlæg på et banner, hvor deltagerne skrev pointer på. Foto: Asger Liebst
 
Snedige skub i stedet for kommunikation med store armbevægelser. Ph.d. Pelle Guldborg Hansen (se hans k-profil) redegjorde for nudging som små, snedige puf, der får folk til at flytte sig. Han illustrerede denne pointe med denne gamle, meget viste tv-infomercial om forurening. Den stammer fra en tid, hvor man troede på traditionel massekommunikation. Men folks affald flyder fortsat, trods de velmenende kampagner, fordi mennesket ofte gør som "de andre", nemlig sviner. Nudgingstategien kunne være i stedet at opsætte intelligente affaldsbeholdere i byerne, som belønner folk på en eller anden måde, hver gang man bruger dem
 
Tro på det. Seniorrådgiver i Advice Katrine Thielke (k-profil) og softwareguru Claus Dahl (k-profil) var i veritabelt digi-battle. Fremskridtstroen på de sociale medier vandt. Det var – selvfølgelig – også pænt høj cigarføring i oplægget om salget af Podio, som it-entreprenøren Thomas Madsen-Mygdal stod for. På fotoet ses Katrine Thielke
 
Det nye grimme er godt, hvis det gøres professionelt. Ane Cortzen gør scenen klar til en visuel inspirationstur forestået af Mads Quistgaard, designdirektør og seniorpartner hos Kontrapunkt. Kforum har sammenfattet hans pointer, bl.a. styrken ved professionel og ærlig "grimhed", i denne artikel. Senere viste instruktøren Martin de Thurah filmklip, som tænder ham. Ret udsyrede ting ind imellem. Mainstream dur bare ikke som inspiration. Foto: Asger Liebst
 
Den store krise. Dagens gribende oplevelse stod Sindre Fossum Beyer for. Han er politisk rådgiver for Jens Stoltenberg i det norske statsministerium, der også blev ramt af terrorhandlingen den 22. juli 2011. Hvordan krisestyrer man fra et bomberamt kontor? Situationen var atypisk, og konferencedeltagerne kunne ikke tage mange direkte råd med hjem. Men oplægget bidrog til dagens pointe, at klar kommunikation ofte kommer fra kanten. Foto: Jonathan Bjerg Møller
 
 

Relaterede artikler

Blide puf vs. barnepigestat - Er hård regulering i virkeligheden bedre end nudging? Den amerikanske forsker Sarah Conly argumenterer for, at nudging b...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Kursus

Digital Content Bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Communication Specialist

Frist: 12. juli

Pressechef

Frist: 5. august

Kommunikationskonsulent

Frist: 14. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.