Vær underholdende, eller dø

Podcasts er blevet så populære, at de fleste kommunikationsafdelinger nu også skal have en podcast. Men hvad kendetegner en god podcast? Og er der nogle fif og tricks, man kan lære for at blive hørt? Vi har spurgt Tim Hinman, der er en af pionererne inden for podcast i Danmark og medstifter af den populære podcast Third Ear.
Tim Hinman er sammen med Krister Moltzen vært på den succesfulde podcast "Third Ear". I dag underviser han i at lave podcast og producerer for blandt andet BBC. Foto: Camilla Utke Schiøler
Tim Hinman er sammen med Krister Moltzen vært på den succesfulde podcast "Third Ear". I dag underviser han i at lave podcast og producerer for blandt andet BBC. Foto: Camilla Utke Schiøler
af Laura Engstrøm
Denne artikel er bragt med tilladelse af Kommagasinet.
 
På kontoret hos podcastproducenten Third Ear hænger en seddel med 10 slagsætninger: Livet er for kort! Vær ærlig! Er din podcast kedelig?
 
Tim Hinman smiler over de direkte budskaber. De står på sin vis i kontrast til den stil, som Third Ear er blevet så kendte for. Når man lytter til Third Ears podcasts, er der ingen slagord, ingen lydelige udråbstegn og ingen staccato i rytmen.
 
Som trofaste lyttere vil vide, har Third Ear gjort det til deres varemærke at lave lange indflyvninger. Lytteren skal lade sig føre, ofte ledsaget af Tim Hinmans rolige, ja, nærmest intime røst. Som når man bliver taget med ind i en togvogn i selskab med komponisten Gustav Mahler i podcasten Afgørende Øjeblikke eller som i The soundtracks of our lives, hvor man som lytter får at vide, at det er tid til at spidse ører og tage høretelefoner på, for måske handler netop denne podcast om de lyde, dit dovne øre ikke registrerer.
 
Tim Hinman stiftede Third Ear i 2009 sammen med Krister Moltzen. De to mødte hinanden, da begge arbejdede på DR på programmet Ultralyd på P1, og siden har de udviklet en særlig podcaststil. Lyrisk narrativ med absurde twist kunne man kalde den. Især den groteske historie om Sonni, der i 2007 stjæler guldhornene fra udstillingen Kongernes Jelling, har sammen med Kvinden med den tunge kuffert  været nogle af Thirds Ears største hits med over en halv million downloads. De to var således pionererne inden for podcast i Danmark. Som Tim Hinman siger:
 
”I mange år var vi de eneste, der lavede det. Det var jo skønt at have det hele for sig selv.”
 

At være kedelig er den største synd

– Tim Hinman

 

Fortællinger omkring bålet

Nu har snart sagt enhver kommunikationsafdeling fået en podcast. Når podcasts er blevet så populære, mener Tim Hinman, det hænger sammen med menneskets oprindelige underholdningsform: At få fortalt en god historie, mens man sad omkring bålet. Der er noget intuitivt ved en mundtlig fortælling, og netop det mundtlige og naturlige flow er vigtigt, når man laver podcasts, siger Tim Hinman.
 
”Ofte er der alt for meget information. Det er tit problemet, især i journalisters podcast. Der er for mange statistikker og facts. De glemmer, at fordi medier er noget, vi vælger til, skal det også være underholdende,” siger Tim Hinman.
 
Især de første sekunder af en podcast er vigtige.
 
”Det er der, du laver en kontrakt med lytteren, om han eller hun har lyst til at følge dig de måske seks timer, det tager at fortælle en historie,” siger Tim Hinman, da jeg møder ham på en café på Vesterbro.
 
Hans stemme er genkendelig som få – og Third Ear har netop valgt at bruge Tim Hinmans stemme med den britiske accent. Selv om det er af nødvendighed, så giver det podcasten en særlig karakter.
 
”Jeg tror ikke, jeg ville have lavet podcasts, hvis jeg var blevet i England. Jeg ville ikke have kunnet komme igennem på samme måde, som jeg har i Danmark. Her er jeg jo englænderen. Jeg er en outsider, og den rolle befinder jeg mig egentlig ret godt med,” siger Tim Hinman, der også er begyndt at producere podcasts for BBC og den irske statsradio, RTE.
”Da jeg begyndte på det, var det som at få spændetrøjen af. Omsider kunne jeg slappe af på mit eget sprog. Pyha.”
 

Tim Hinman – en englænder i Danmark

Tim Hinman har en bachelor i filosofi fra Nottingham University og spillede musik, før han begyndte at producere lyd for andre musikere og i filmproduktioner. Efter at have mødt sin danske kone i London i 1992 besluttede han sig for at flytte med hende til København, hvor han begyndte at lave postproduktioner på film, blandt andet ’Pusher’. Nogle år senere kom han – som han siger – ind ad bagdøren på DR, hvor han lavede lydmontager og blandt andet arbejdede på Lydmuren og Ultralyd. Efter en fyring fra DR stiftede han sammen med Krister Molzen ThirdEar.
 
Priser
Third Ear har vundet flere priser. Blandt andet Prix Marulic i 2010 og 2011 og prisen for den bedste fremmedsprogede podcast på Third Coast for ’Dobbeltgængeren’ af Thomas Arent Andersen. I 2017 modtog Third Ear Kronprinsparrets Stjernedryspris.
 
 

Årsrapport som podcast

Tim Hinman og Krister Moltzen har lavet andet end true crime podcasts, for eksempel lydfortællinger for danske museer. Blandt andet en lydinstallation på Glyptoteket, som man kan høre lige nu. Men om det er en installation eller true crime, så handler en god podcast om at skabe et godt rum, mener Tim Hinman.
 
”En podcast skal være et selskab, der er godt at være i. Derfor gør vi også meget ud af, at stemmen skal være behagelig at lytte til. Vi taler jo ofte direkte ind i øret på folk, for i modsætning til radio, lytter folk typisk til podcasts gennem høretelefoner,” siger Tim Hinman og fortsætter:
 
”Krister og jeg kender jo hinanden utroligt godt efter så mange års samarbejde, og vi behøver ikke at pakke kritikken ind, når vi taler sammen. Hvis han kommer på arbejde, og jeg kan se, at han ser sur eller stresset ud, beder jeg ham om at gå ned og tage en kop kaffe på en café og så komme tilbage igen, inden vi skal indspille, for ellers forplanter den stemning sig til podcasten,” siger Tim Hinman og kommer med et konkret råd:
 
”Det kan være en god ide at tage en indånding, inden man begynder at indtale og så visualisere den lytter, man taler til.”
 
Tim Hinman
En podcast skal være et selskab, der er godt at være i. Derfor gør vi også meget ud af, at stemmen skal være behagelig at lytte til. Vi taler jo ofte direkte ind i øret på folk, for i modsætning til radio lytter folk typisk til podcasts gennem høretelefoner.
Underhold!
 
 

Ét er godt selskab, men lytterne skal heller ikke falde i søvn.

”At være kedelig er den største synd! Jeg har en ven, der er skolelærer i London, og han sagde: Be entertaining or be toast! Altså, vær underholdende, eller dø!” siger han og fortæller om, hvordan redaktionen lader sig inspirere af plotstrukturer fra dramaturgien for at bygge spænding op.
 
Ved siden af produktionen af podcasts, underviser Tim Hinman kursister i netop at lave podcasts.
”Når jeg underviser, kan jeg godt lide at joke med, at jeg aldrig har læst en bog om plotstrukturer, men jeg har et udklip fra The Daily Mail, som nok er den værste avis i Storbritannien. Overskriften lyder: Sådan skriver du en blockbuster med disse 12 nemme trin.” Tim Hinman griner.
 
”Det er bare en beskrivelse af den klassiske berettermodel, og nogle af de historier, der har været vores største succeser, er bygget sådan op. Men det er svært at undervise i, for det virker så enkelt, men det er det ikke, især ikke med dokumentarisk stof. Det er en konstrueret virkelighed, hvor vi forsøger at opbygge spænding med cliffhangere og points of no return og alt det der,”
 
siger han og forklarer de enkelte skridt:
 
”Det er egentlig ret basic. Hvis du skal lave et program, der vel at mærke er scriptet, kan man dele afsnittene op, hvor hvert klip indeholder et plotpoint. Hvis du så har 10-12 af dem, kan du fordele dem ud på 30 minutter. Jeg kalder det legoteknikken, fordi vi kan blive ved med at rykke rundt på brikkerne – eller noterne på tavlen – indtil de falder på plads. Det passer selvfølgelig aldrig perfekt, men det er et godt redskab.”
 

Gode podcasts – ifølge Tim Hinman

Radiolab – blandt andet med Ira Glass
This American Life
BBC – The krypto queen
 
En anden af Third Ears metoder er at præparere deres kilder grundigt, så de får brugbare klip, der er med til at forme historien, også visuelt på lytterens indre nethinde.
 
”De fleste af os er dårlige til at fortælle vores egne historier, derfor beder vi typisk kilderne om at være i historien, ikke være reflekterende eller bagkloge, men være dér, hvor de var, da det skete. Det kan være, vi spørger: Hvordan så der ud den morgen, hvor du kom ind i huset? Og hvis vi ikke synes, vi kan bruge optagelsen, er vi ikke bange for at spørge igen. Men det er reglen – ofte passer det modsatte også,” siger Tim Hinman.
 
På sedlen i redaktionslokalet står der også: Gider du selv at høre det? Svaret skal helst være et rungende ja. 
 

Gode råd fra Tim Hinman

 

Vær underholdende

Vær personlig – find din egen stemme

Tal fra hjertet, og vær ærlig

Tag en dyb indånding inden indtaling

Smid manuskriptet væk, og brug dit naturlige talesprog

Lyt igen – gider du selv høre det?

Skab en god stemning, og vær opmærksom på stemmen og dit toneleje

Lad dig inspirere af plotstrukturer fra dramaturgien

Få kritik fra andre, der ikke vil please dig

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også