Plask med politisk mudder på nettet

Politiske smædekampagner på nettet har for alvor ramt Danmark. Negative campaigning har længe været brugt i USA, og med folketingsvalgkampen, der så småt er kommet i gang, ventes det digitale mudder også i Danmark at plaske ud over alle bredder. De politiske ungdomsorganisationer er førende mudderkastere – her kommer tre eksempler, der vurderes efter tilsvinings-effekt med uddeling af op til fem mudderklatter.

I USA er "negative campaigning", herunder at skabe tvivl om politiske modstanders personlige karakter, i det store og hele anerkendt som politisk våben. Vælgerne hader det, men i kampagnebranchen er der konsensus om, at det ofte virker. I hvert fald i USA.

I Danmark har partierne ikke adgang til brug af politiske tv-reklamer, hvorfor personangreb enten filtreres gennem den almindelige presses dækning eller i sjældne tilfælde sker via avisannoncer eller på nettet. Her er det især de politiske ungdomsorganisationer, der har dyrket genren politisk karaktermord på enkeltpersoner.

Moderorganisationen overlader mudderkastning til de unge

Igennem de sidste 10 år har DSU, VU og andre bidraget med hjemmesider eller små interaktive spil, der har til formål at fremstille bommerter og uheldige udtalelser fra politiske modstanderes fortid, mens der også stilles spørgsmålstegn ved politikernes personlige karakter. Dertil kommer sider på Facebook og skamklippede videoer, der latterliggør politikere på YouTube.

Stillingen mellem de politiske fløje med hensyn til karaktermyrderier er for tiden nogenlunde lige. Forventningen i miljøet er, at vælgerne har mere fra samme skuffe til gode, når vi kommer længere frem mod valget. Det sørger ungdomsorganisationerne for, med tavs støtte fra moderpartierne, hvis brands er alt for pæne - og skrøbelige - til at de selv kan lægge navn til den slags.

Uddeling af mudderklatter

Tre ungdomsorganisationer er aktuelle med hjemmesider, der direkte angriber politiske modstandere.

Sammen med David Troels Garby har jeg delt mudderklatter ud på en skala fra 0-5, hvor fem gives for en hjemmeside, der med sit indhold efter vores vurdering mest effektivt udleverer offeret.



Ungliberale om Ole Sohns fortid i DKP

Liberal Alliances Ungdom (LAU) har for nylig lanceret www.ulvenole.dk, der præsenterer læserne for SF-gruppeformand Ole Sohns fortid som formand for Danmarks Kommunistiske Parti. Hensigten er naturligvis at skræmme vælgere fra at stemme på SF.

Vurdering: Fire mudderklatter, især for kunstnerisk kvalitet og aktualiteten

Det trækker ned, at der ikke er tale om verdens mest aktuelle sag, men omvendt kører sitet udelukkende på mandens veldokumenterede politiske fortid, og der er henvisninger radioprogrammet "Krause På Tværs", hvor Sohn forklarer sin fortid. Siden er talentfuldt komponeret med revolutionær rød farve og eget logo, Ole Sohns portræt ved siden af Marx, Engels, Lenin, Stalin og Mao. Der er både video med Sohn til æresparade med Nationale Volks Armee i anledning af DDRs 40 års fødselsdag og mulighed for at købe røde Hanes T-shirts med logo samt forsøge sig med "Ulven Ole-spillet". Sitet er ud fra en ren faglig betragtning et flot arbejde. Det er også en styrke, at sitet rammer ind i den netop opståede debat om Sohns fortid, der således også fjerner fokus fra de borgerliges aktuelle problemer.

De unge LAUere er dygtige, men kan af en eller anden grund ikke stave til navnet på den rumænske kommunistiske diktator Nicolae Ceausescu.



DFU præsenterer "Rottefængeren" fra Sdr. Bjert

Dansk Folkepartis Ungdom (DFU) forsøgte i 2009 med denne hjemmeside at angribe SFs formand Villy Søvndals troværdighed. Det er de ikke lykkedes særligt godt med. Siden er rodet, layoutet sjusket og indeholder alt for megen tekst. Det er faktisk et dårligt forsøg, taget i betragtning af, hvad DF normalt præsterer med deres politiske kommunikation.

Vurdering: En enkelt mudderklat. Der er for megen tekst på sitet

Sitet tager udgangspunkt i en klassisk idé, hvor Søvndal sammenlignes med den fra det tyske middelaldersagn berygtede rottefænger fra Hameln, der med sit fløjtespil bortfører de utaknemmelige Hameln-borgeres børn. Dertil postulerer DFUerne også, at Villy er en vendekåbe ligesom to forgængere på formandsposten, Aksel Larsen og Gert Petersen, får revet deres hhv. stalinistiske og nazistiske fortid i næsen. Sitet er således fyldt med henvisninger til SF-politikeres tidligere hyldest af eller forbindelse til gamle kommunistiske despoter (Fidel Castro) og nuværende revolutionære (FARC) samt palæstinensiske terrorister (PFLP). En for længst afviklet quiz med tendentiøse spørgsmål skærer også holdningerne ud i pap.

Sitet har helt sikkert potentiale til mere, og så har timingen for lanceringen heller ikke været den bedste. Endnu har de borgerlige ikke haft held med at få slået hul til en større debat om Søvndals påståede tvetungede tale.

DFU kan i modsætning til LAU stave til Ceausescu, men det kniber mere med Rosenkrantz-Theil (Tail).



DSU håner K-formand med "Lenes Rejser"

Udenrigsminister Lene Espersens prioritering af familielivet med rejse til Mallorca på bekostning af mødet med Hillary Clinton og andre store landes udenrigsministre ved det såkaldte Arctic Five-topmøde førte til en sønderlemmende kritik og et dramatisk drop i "approval rates" hos vælgerne. Det giver naturligvis Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) håneretten, som de har forsøgt at udnytte med hjemmesiden http://lenesrejser.dk.

Vurdering: 2 mudderklatter. Plakaten og ideen er god, men sitet for småt

Internetsiden tager afsæt i en enkelt politisk begivenhed, og som med en sarkastisk og højtråbende attitude minder alle om udenrigsministerens katastrofale fejllæsning af situationen. Så afsættet for sitet er helt i top med et flot billede af en meget afslappet Lene Espersen, der med lukkede øjne og et stort smil absolut ser ferieramt ud. Der er i øvrigt tale om det samme billede, som Ekstra Bladet jævnligt bruger. Det er uopslideligt med hensyn til at kommunikere budskabet: Lene er doven og passer ikke sit arbejde. Karaktermordet fuldendes ved at opridse hendes tidligere skæverter: Flyet fra Portugal til 180.000, den gamle sag om skattefradraget ved dobbelt husførelse, de sponsorerede balkjoler osv.

Lenesrejser.dk er egentlig del af en annoncekampagne, men ideen bliver på nettet for lidt udnyttet med blot en enkelt netside (der faktisk er en underside på DSUs site). Plakaten er dog både sjov og flot. Der mangler flere elementer, før juryen kan uddele en topkarakter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job