Plads til læseren?

Journalister og redaktører ved godt at læserinvolvering er blevet hype – men den empiriske viden om læsernes engagement er yderst sparsom. Og selvom mediebranchen i stigende grad har artikuleret et behov for at undersøge de redaktionelle og kommercielle muligheder, der knytter sig til en øget publikumsdeltagelse, er dagspressens publikumsrelationer desværre kun i begrænset omfang blevet underlagt empiriske analyser – og det til trods for, at nyheder på tryk (i modsætning til online nyheder) stadig udgør nyhedsinstitutionernes primære indtægtskilde.
af Sune Blicher
Det har været min ambition at råde bod på denne mangelvare. Som led i et medievidenskabeligt speciale (KU) har jeg søsat en omfattende analyse (uge 16-18, 2007), der giver en empirisk og komparativ indsigt i læsernes involvering i den danske dagspresse. Med en kombination af kvantitative og kvalitative analyser har ambitionen været at undersøge læserinvolveringens tekstlige udtryk i en række forskellige danske aviser – og samtidig redegøre for, hvordan avisernes læseraktiviteter aktiverer, repræsenterer og involverer læserne på bestemte måder.

To tabloidaviser (B.T., Ekstra Bladet), to gratisaviser (Nyhedsavisen, MetroXpress) og to morgenaviser (Berlingske Tidende, Politiken) danner rammen om analysen, der ligeledes er møntet på at give en komparativ indsigt i læserinvolveringens omfang, form, indhold og funktion i de udvalgte aviser.

God læselyst!

Læs specialet her.  Se indholdsfortegnelsen her.  Se specialets bilag her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også