Personaleblade og intern branding

Intern og ekstern kommunikation er i mange virksomheder ved at blive anerkendt som et vigtigt konkurrenceparameter, mens det i andre virksomheder nedprioriteres og ignoreres.

Både den interne og den eksterne kommunikation kan forbedre en virksomheds konkurrencedygtighed med henblik på afsætning, men også med henblik på at kunne tiltrække og fastholde de bedst kvalificerede medarbejdere, samt at øge produktiviteten. Hvis der arbejdes for en fælles sag med et overordnet mål, som medarbejderne enten har været med til at skabe eller er enige i, står virksomheden godt overfor den forandrende dynamik, der er kendetegnende for vores kultur og samfund. Gennemtænkt kommunikation kan være med til at sikre dette. God virksomhedskommunikation fungerer som et lys i mørket – en klar ledetråd for medarbejderen, der konstant oplever et sandt bombardement af forskelligartede signaler og impulser, i og uden for virksomheden. Dynamikken i virksomhederne og i samfundet kan være lige så forvirrende som den kan være interessant og fængende. Virksomheden skal for enhver pris undgå forvirringen, og dette er der kun én løsning på – god kommunikation.

 

I specialet undersøger jeg den århusianske teknologivirksomhed Termas personaleblad, Insight. Terma er en virksomhed med nogle atypiske behov for kommunikation, fordi den – blandt andre produkter – producerer våbenteknologi. I dansk sammenhæng er dette kontroversielt, og på grund af dette har Terma valgt at holde ret lav profil i offentligheden, i en tid hvor mange virksomheder prøver at råbe så højt som muligt for at få en smule opmærksomhed og omtale i medierne og offentligheden. Jeg undersøger derfor mulighederne for at bruge personalebladet til god intern kommunikation ved at lave en genreanalyse og desuden inddrages andre udvalgte personaleblade til kontrastanalyse. Specialet afsluttes med en diskussion om fire centrale elementer i arbejdet med personaleblade – magtforhold i bladet; medarbejderinddragelse; kritisk journalistik; og bladet som modvægt til eksterne medier.

 

 Læs specialet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også