På kur for Tv2

Politikens Hus og Jyllandsposten har slået pjalterne sammen. K-forum har talt med medieanalytiker og chefkonsulent i Stig Jørgensen & Partners Morten Blichmann hvis umiddelbare reaktion er delt i forundring og bekræftelse.

Redigeret i samarbejde med Morten Blichmann

-Min umiddelbare kommentar er at det på samme tid undrer mig, virker meget logisk og bekræfter mig i nogle bange anelser om dagbladsbranchen. De fleste medieforskere er enige i at der kun er plads til to store landsdækkende morgenaviser på markedet, og at Jyllandsposten er selvskreven som den ene af disse pga. sin stærke markedsposition i vest. En fusion var med andre ord en ventet mulighed. Men efter at Politikens Hus har indledt et trykkerisamarbejde med Berlingske-koncernen, vækker det undren at fusionen skulle blive mellem Politiken og JP. Hvis jeg var Berlingske, ville jeg nok være lidt sur – også selv om de første reaktioner fra Berlingske ellers virker positive.

Fornufts-ægteskab
Ifølge Morten Blichmann bunder samarbejdet først og fremmest i en mere eller mindre akut økonomisk krise, som nok er værre end mange regner med. De to aviser har simpelthen brug for en reduktion af omkostningerne på rimelig kort sigt. Over de sidste 10-15 år har Ekstra Bladet og BT mistet omkring 250.000 på det daglige oplag. Morgenaviserne har været ude i en voldsom priskrig hvor de har foræret aviser væk, og så er der i øjeblikket generel lavkonjunktur på annoncemarkedet. Tre forhold som tilsammen gør det svært at drive avisforretning.
    Politiken har mistet annoncekroner på de store helsidesannoncer, og Ekstra Bladet har på baggrund af de nye gratisaviser haft en oplagsnedgang på 5000-7000, som betyder at Politikens Hus har mistet en stor daglig indtjening indenfor det seneste år. Samtidig har JP mistet hvad der svarer til et måske tre-cifret millionbeløb på annoncer - drevet af et fald på de store rubrikmarkeder – altså job-, bil- og boligannoncer.

-I de fede år i starten af 1990´erne kunne JP finansiere deres indtog på Sjælland og krigen i Århus med indtægterne fra de lukrative rubrikmarkeder. JP gik forrest i at forære aviser væk fordi mange aviser i omløb giver høje læsertal og dermed legitimerer høje milimeterpriser på annoncerne. En sådan strategi bryder sammen i en lavkonjunktur, hvor man bliver nødt til at tilpasse sig markedet og tjene penge på kerneforretningen – altså at sælge aviser. JP´s kraftige oplagsfald indenfor det seneste år viser at deres oplag har været blæst op af rabat-salg.

Fusionen mellem Politiken og JP er på den baggrund oplagt hvis man altså kan lykkes med at reducere omkostningerne i f.eks. administration og distribution. Også fordi begge bladhuse er fondsejede og derfor ikke kan tilføre ny kapital udefra som et aktieselskab kan. Men det er stadig to ret forskellige aviser, og redaktionelt vil der ikke være den store synergi-effekt andet end at man måske kan spare nogle licenser til Ritzau eller lignende. Til gengæld kan de to slappe af i deres indbyrdes konkurrence, men en markant højere pris på aviserne skal vi ifølge Morten Blichmann ikke vente, - ”det vil de ikke kunne tillade sig”.

Den daglige avis hører også fremtiden til
Trenden er at søndagsaviser og ugeaviser indenfor de seneste fem år har vundet kraftigt frem fordi folk alligevel kun har tid til at stoppe op og reflektere i weekenden. En trend som nogle dagblade måske bliver nødt til at indrette sig på, men der vil stadig findes dagblade om 10 år, spår Morten Blichmann:

-Der vil også være et marked for den daglige avis og perspektivering af den daglige nyhedsstrøm i fremtiden. I øvrigt er aviserne stort set de eneste som har ressourcer til kulegravende journalistik. Og der vil også i fremtiden være et marked for gode historier a la Brixtofte – historier som næsten altid starter i aviserne fordi man her har ressourcerne til at finde dem.

Den multi-mediale platform
Der er imidlertid også et meget vigtigt strategisk perspektiv som man ikke skal glemme:
JP og Politiken er hver især indenfor de seneste år blevet meget små spillere på den Skandinaviske mediescene, når man kigger på selskaber som Orkla, Bonnier, MTG, Kinnevik mv. Og hvis man som medie skal overleve på langt sigt, er det nødvendigt at satse på en multi-medial platform. En kendsgerning som både Politiken og JP er meget vidende om. Og ingen tvivl om at fusionen mellem de to bladhuse har styrket deres chance for at komme i betragtning når Tv2-købet skal afklares. Måske specielt politisk kan en stærk, ren dansk konstellation blive interessant – hvis altså de overhovedet har de penge der skal til.

Morten Blichmann opfatter således ikke fusionen som en desperat handling, men som ”en nødvendig konsolidering på markedet”. De har begge brug for det, men hvem af de to der har mest gavn af fusionen, vil tiden vise. Forhåbentlig vinder begge bladhuse og danskerne i kraft af at der skabes en 100 % dansk fondsstruktur. En uafhængig storspiller på mediemarkedet, der kan tage kampen op mod Orkla og andre europæiske mediekoncerner.

En sidste ting der ligger Morten Blichmann på sinde:
-Det der næsten er det mest interessante i denne sag, er hvordan pokker BT har fået den historie…

Ja, de kan noget på BT. Først Historien om prins Henrik, så Brixtofte og nu dette.

Relaterede artikler

ÆV - Hvor er det talentløst - Politikens nye markedsføring består udelukkende i at kaste lort efter konkurrenten
Medier i kamp - Bladhusene burde slås om internet og TV-kanaler. I stedet slås de på midtbanen om abonnenter, ja BT lægger sig helt...
Som om Ekstra Bladet ikke var uhyggelig nok i forvejen … - DR og Ekstra Bladet indgår et samarbejde om den danske tv-thriller ”De udvalgte”. DR viser 13 søndage i prime time et af...
Gode nyheder - Kan aviserne gøre noget for det oplyste demokrati? Og samtidig redde sig selv? Under titlen "Gode nyheder" har der fra 1...
Orkla satser på Danmark - Orkla-koncernen har planer om yderligere opkøb i Danmark.
Komponer og tryk din egen avis - Økonomien er presset på dagbladene. Og i løbet af bare sidste år lukkede både dagbladet Aktuelt og det entusiastiske og ...
What makes mainstream media mainstream? - Hvorfor er der så stor ensartethed i mediekoncernerne, at det kan være vanskeligt at kende forskel på dem? Det hænger sa...
Avis for de rige - Indtil nu er det kun de kristne og de intellektuelle, der har haft deres egen avis. Om ikke så længe får også de unge, r...
Fra avis til mediehus - Dagbladene siger farvel til mange journalister i disse dage. På B.T. og Jyllands-Posten er der omfattende afskedigelsesr...
DDBs Brand Foundation for nyt dagblad - Atlas Publishings administrerende direktør Peter Linck vil skabe en ”avis med en tvist”, når han i løbet af sommeren går...
Gratisavisen - det billige skidt - Gratisaviserne er gratis for læserne. Men Urban og metroXpress kører også gratis med, når 'rigtige' medier har bøvlet m...
Haves: nyheder - Ønskes: indsigt - Kan aviserne gøre noget for det oplyste demokrati – og samtidig for deres egen fortsatte eksistens? Nøglen til dét er ...
Forstå Christian Kock! - Hvor tit taler vi ikke om informationsforstoppelse og bunken af ulæste aviser. Og hvor stadig oftere hører man ikke udme...
Jyllands-Politiken - Fra arbejdsmarked til bladmarked er de virkelige forandringer hævet over enhver ideologi, og systemændringerne kommer ik...
Farvel til nyhederne - Nyhedsmedierne udstøder en hel generation af unge. Nyheder er en sur pligt på linje med lektier.
Aviser er public service - "Når pengenes og de administrerende direktørers logik får lov at lede udviklingen, ryger tanken om demokratisk mangfoldi...
Dårlige nyheder - Avisdød og syg journalistik. Hvad fejler morgenaviserne? De to forfatter har netop afsluttet et speciale på journalistud...
B.T. - den optimistiske humlebi - B.T. er fanget i en dødsspiral. Konkurrencen med internettet, sladderbladene og gratisaviserne er hård. Læserne flygter,...
Bedre aviser med færre medarbejdere til færre - Ifølge BTs tidligere chefredaktør, Kristian Lund står morgenaviserne over for deres værste krise, og vi har endnu ikke s...
Berlingskes redningsplan: Tættere På Læserne - Hårdt presset på økonomien og oplagstallene har Berlingske Tidende det sidste års tid fulgt en ambitiøs fornyelses-strat...
Avis-forstoppelse - Journalistikken og medieudviklingen i Danmark dikteres ikke af publicistiske idealer om oplysning, oplevelse og samfunds...
Hvorfor er Berlingske et hul, når Politiken går i nul? - Det er et af medieverdenens store paradokser, at JP/Politikens Hus kan tjene flere hundrede millioner, mens Berlingske M...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Digital Læringskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationschef

Frist: 1. december

Praktikant

Frist: 7. december

Kommunikationschef

Frist: 7. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.