Uge 47 bød på flere interessante
karrierespring. F.eks. blev Jørgen Lindegaard fra GN Store Nord
koncerndirektør for SAS og Lars Goldschmidt, DI's unge "revolutionære"
håb til direktør for Arbejdsmarkedsstyrelsen. Spektakulære
nedture for de førende internetselskaber som Framfab og Icon førte
til gengæld Tim Frank Andersen og Thor Birkmand ned ad stigen. Simon
Phil Sørensen, Nyrups tidligere spin-doctor gik fra Brinkmann til
PriceWaterhouseCoopers og Michael Kristiansen, der senest gjorde sig bemærket
ved at foredrage over Socialdemokratisk materiale til Venstre tidligere
pressechef Henrik Qvortrup (der gik til BT) blev - nok ikke til stor socialdemokratisk
glæde - pressechef hos Venstre.
Men mest overraskende er dog nok trods alt, at
et af dansk kulturlivs største talenter, Kresten Schultz Jørgensen
gik - efter slagsmål formodes - fra chefredaktørposten i
Aktuelt og til Coca Cola som kommunikationsdirektør. Positivt overraskende,
fordi vi her får en kulturpersonlighed på en ledende og synlig
kommunikationspost. Og det er vi trods alt ikke forvænte med. Men
især ideologisk overraskende. Kresten Schultz forbindes ud over
en skarp pære og en usædvanlig velformuleret kulturessayist
med, at han forsvarer den danske kulturarv. Hans "Det sidste menneske
og de nye barbarer " er ægte kulturpessimisme i sit forsøg
på at bevare en danske arv i den nye nivellerende internationale
cola-verden.
Derfor er logikken i at gå til Coca-Cola
ikke ligefrem indlysende. Kresten skal givet forsvare den globale udbredelse
af verdens stærkeste brand, som først helmer når der
drikkes mere brunt, grumset vand end almindeligt rent postevand (Postevand
anses ja, som en konkurrent). Og mentalt indrette sig efter globale koncepter
og rapporteringssystemer, der ikke ligefrem modsvarer grundtvigiansk bragesnak
og højskoledialog.
Men hvis ikke skiftet er sket i ren panik, må
man sige at det er modigt. Godt at nogen tør udfordre egne fordomme.
Blot vil vi så gerne om et par år være fri for at læse
bodsgangen om hvor slet den multinationale gigant er og tænker.
Enten går man ind til det, eller også gør man ikke.