Alt om sociale medier og web

Kforum har en skattekiste af viden om sociale medier og online kommunikation. Og kortet hertil er hverken gulnet eller hemmeligt, men udleveres ivrigt her. Se, hvad vi har om for eksempel viral markedsføring, ROI, krisekommunikation og big data.
Hver uge er markante fagfolk og meningsdannere klar med kvalificeret, lettilgængelig vidensdeling på Kforum - men når først artiklernes liv på Facebook og forside er slut, kan de være svære at finde. Derfor samler vi nu det mest holdbare fra arkivet, så alle let kan finde deres yndlings Kforum-stof. Vi lægger ud med et overblik over artikler om sociale medier og web.
 
Mediernes (falske) ven, Facebook
De virale mestre Huffington Post og BuzzFeed har i dag flere læsere end New York Times. Derfor har NYT udviklet en strategi, hvor de siger farvel til forsiden og går benhårdt efter at blive delt.
 
Men det kan også være vejen til det Det virale nyhedsselvmord, hvor de traditionelle medier villigt lader Facebook udviske læsernes loyalitet.
 
Den virale historie og facebookalgoritmen
Vil du alligevel gerne være med, så se de bedste tips til at blive delværdig i Retweet speed.
 
Mere inspiration får du i Hvad virker i virkeligheden viralt?, måske suppleret af et blik på Kforums mest virale historier. Men hvis du hellere vil have teori i stedet for case, kan du i stedet fortsætte med en guide til shareability på sociale medier. Og i Facetrix Is the Matrix forklares dynamikken i edgerank og algoritmer, som styrer timeline og eksponering. 
 
Værdien af likes og interaktion
Man får mere ud af Facebook med forskellig slags interaktion end ved bare at jagte likes. Læs om det i Like-liderlighedens ulidelige lethed og Kvæl dine kunder med kærlighed.
 
Er du alligevel nysgerrig efter at vide, hvem der kan lide dig på Facebook, så kan du læse, hvordan du får dataanalyseprogrammet Wolfram Alpha til at lægge et detaljeret kort over hele dit netværk. Og er der forsvundet et par stykker på det sidste, så læs videre om årsagerne til unfriending.
 
Tjek også, hvor mange forskellige ting det simple klik kan betyde, og hvordan man kan facebooke sig til fast arbejde.
 
Smisk, pseudodialog og dårlige konsulenter
Man skal ikke lade sin fornuft overdøve af de buzzwords, alle k-folk prædiker. Ifølge artiklerne Social business-bullshit og Stop Facebook-smiskeriet får nogle virksomheder nemlig stadig mere ud af traditionel markedsføring. Og har du konsulent på, så stil de ti spørgsmål fra Er din 2.0-konsulent en plattenslager?, før du punger ud.
 
ROI og dig
Væbn jer dog uanset hvad med tålmodighed. For det er svært at dokumentere, hvad en virksomheds return of investment på sociale medier egentlig beløber sig på. Men du kan danne dig et indtryk med Hvor bor ROI? eller i Hvad er værdien af en (PR-)artikel?.
 
Facebook-retningslinjer og 36 no go’s
Samtidig skal I huske at have etikken i orden og holde styr på tropperne. Virksomhedspolitik for sociale medier er fuld af nyttige tips til professionelt brug af sociale platforme. Se desuden de glimrende guidelines i 36 Facebook-fuckups.
 
 
Krisekommunikation på sociale medier
Hvis jeres virksomheds online ansigt overdænges med verbale rådne tomater, så kast et blik på otte typer krisekommunikation på sociale medier i Like lige min kriseplan. Og Gør kunden god igen kan hjælpe dig med at klare klagerne.
 
Du kan også lære af Københavns Zoo eller af 200 af de største danske virksomheders krisekommunikation på sociale medier, som du kan læse om i Kforums specialeprisvinder 2013: Den man elsker, tugter man.
 
Interessant og lækker på snackmediet Instagram
Festen er flyttet til Instagram, og hvis du ikke har kigget forbi endnu, kan du nå at genoverveje det. Det får du gode muligheder for med Overgiv dit brand til Instagram og #Instagram #Kampagne #Tips. Du kan også lade dig inspirere af, hvad Wonderful Copenhagen og Kræftens Bekæmpelse har formået.
 
Og hvis du allerede er i gang, er det måske på tide at hæve kvaliteten med fotografiske tips fra Tag mobilbilleder, der ligner en million eller prøve kræfter med den nye Hyperlapse-app.
 
Hvis du heller ikke orker mere snak, og bare vil have billeder, så prøv Pinterest. Kforum er på pinterest og fortæller om virksomheders brug af Pinterest. Har du også lyst til at bytte billeder, så læs denne brugervejledning.
 
Følg med på Twitter
Vi må heller ikke glemme Twitter - meningsdannernes yndlingsplatform fuld af  bænkevarmere, eksperter, stjerner og brokkerøve, som nu har åbnet adgangen til Twitter Analytics for alle.
 
Arlas pressechef har skrevet seks skarpe råd til Twitter i kommunikationsarbejde, som du helt sikkert bør tjekke ud, hvis du (også) bruger Twitter på vegne af en virksomhed.
 
På Twitter er det i øvrigt Margrethe Twestager og ikke Margrethe II, der er dronning.
Og et par råd, hvis du er ny eller bare gerne vil udvide din twitter-horisont: Brug lister til at finde dem, du interesserer dig for, og brug hashtags hele tiden.
 
Fear of missing out og en værre verden
Men rynker du på næsen over præmissen om altid at skulle være alle steder online, så gør dig bekendt med begrebet FOMO - frygten for ikke at kunne måle sig med andre på de sociale medier (og læs eventuelt videre om misundelse på Facebook).
 
Eller måske er du enig i, at Facebook redigerer vores virkelighed i så stort omfang, at det bliver et ekkokammer uden reel debat. Eller i, at vi må bekæmpe den digitale jubeloptimismefordi vores Iphone er for meget i fokus.
 
Link til omverden
Læs om hvordan virksomheden NIRAS har fået tre gange så mange followers på LinkedIn - helt gratis. Cool corporate Linkedin. Få tips og tricks til din virksomhed på LinkedIn og undgå at træde i fælderne.

Big data
I Big data er en gave til dig får du en begejstret forklaring på det populære begreb. Men du kan også se, hvorfor mindre virksomheder advares mod at bruge energi på det. Og så bør du måske også kende hovedpointerne fra den første danske bog om emnet samt tjekke argumentationen mod kritikken af big data, som både er blevet beskyldt for at være et ligegyldigt buzzword og en krænkelse af privatlivet.
 
Har du i det hele taget fået big data på hjernen, kan du tjekke vores omfattende big data-linksamling.
 
Content marketing for store og små
Lige så hot et emne er content marketing: at virksomheder prøver at skabe indhold, som er så interessant, at folk opsøger dem af sig selv. Det kan du læse om i Content på kryds og tværs og Content is coming. Men du kan også gå i gang med 100 gode råd til content marketing, vores guide til en Micro Content-strategi, eller se, hvad Oreos, Axe og andre sværvægtere kan med content. Søger du en mere kritisk vinkel på fænomenet, så tjek Disclosure er det nye sort.
 
Design, brugervenlighed og dit online image
Men glem nu ikke, at det ydre også altid tæller... Tjek vores guide til udvikling af en cool, sammenhængende visuel identitet, få viden om logo-kommunikation eller lad dig inspirere af Google, Apple og Youtube’s nye, printinspirerede stil.
 
Men den måske væsentligste faktor for at tage sig godt ud online er at være brugervenlig. Få hurtig, case-baseret inspiration til godt servicedesign eller gå i dybden med specialelæsning på området. Sørg også for ikke at have døde sider eller outdatet tilstedelværelse alle mulige steder. Det og meget andet kan du læse i vores tjekliste for 2.0-kommunikatører.
 
Det er desuden et absolut must at sørge for, at dit design er responsivt, så din flotte side ikke ligner udskidt æblegrød på telefonen, og hvis du har internationale ambitioner, så pas på du ikke ligner en bonderøv. 
 
Hvis du mangler noget ...
Vi har prøvet at komme godt rundt, men kommenter endelig, hvis du har set en interessant Kforum-artikel om sociale medier, som ikke er kommet med. Og hvis du savner vores artikler om for eksempel sjove apps og dating på sociale medier, så kan du trygt regne med at se dem i en senere samling.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også