Kforum har læst artiklen af: Tina Thode Hougaard, cand.mag. i nordisk og tysk samt ph.d. i webkommunikation
Lige så vigtigt det er, at en virksomheds leder fremstår oprigtig i det offentlige lys, lige så vigtigt er det, at hele virksomheden fremstår oprigtig og troværdig. I denne forbindelse spiller de sociale medier en stor rolle.
Vi kommunikerer hver dag med vores brugere på sociale medier. Og her er det ultravigtigt, at der er overensstemmelse mellem det, vi som organisation gør, og det, vi siger. Udfordringen på de sociale medier er, at vores omdømme bliver sat til offentlig forhandling, og at vi ikke længere har kontrol over den kommunikation, der foregår her.
En virksomhed kan gennem årene have opbygget et nok så godt og solidt omdømme, men når den skal praktisere omdømmet på sociale medier, er der rig mulighed for at træde forkert. Man kan blive misforstået eller kan i sit forsøg på at spille med på de sociale mediers personlige sprog ende med at skabe uoverensstemmelse mellem det, man siger, og den, man er, og det, man gør. Så hvad kan vi som virksomhed lære af mikrosociologen Erving Goffman om vores tilstedeværelse på sociale medier?
Hold nu, hvad du lover. Kilde: Gettyimages.dk.
Facework på Facebook
Goffman bruger begrebet facework til at beskrive spillereglerne for social interaktion. Facework handler om at undgå at tabe ansigt i hverdagsinteraktioner.
Face er vores selvforståelse, mens line er vores konkrete handlinger og udtalelser. Overført til sociale medier kan man sige, at face er den enkelte profil, mens line er profilens statusopdateringer. Det handler altså om at skabe konsensus mellem ord og handling og dermed opnå eksemplarisk etos. Kort og godt skal face og line passe sammen.
De sociale medier er en middle region mellem frontstage og backstage – et overlap mellem det private og det offentlige, og det giver nye sammenhænge og publikummer. Det er også langt mere udfordrende at skabe overenstemmelse mellem det, man siger, og det, man gør, fordi face er samarbejdende og dynamisk og konstant skal udføres gennem passende lines.
Kan et social medie-face praktiseres, hvor man som virksomhed tilpasser sin profil til de sociale mediers logik og optræder lidt mere personligt, er lidt hurtigere på aftrækkeren og lidt mere diskuterende og involverende end ellers?
- Sørg for, at ordlyden i din profiltekst passer til mediet og til din organisation.
- Frekvente og aktuelle indlæg på sociale medier giver større mulighed for at justere face.
- Smileyer kan hjælpe den manglende mimik og gestikulation på skrift på vej. Men vær varsom. Brug dem som udtryk for en uformel og personlig tone, hvis du som afsender – og det sociale medie, du bruger dem i – kan bære det.
@skattefar og @skattemor giver SKAT et menneskeligt ansigt
Når @skattefar og @skattemor tweeter og instagrammer, giver de SKAT et menneskeligt ansigt. Derfor er det afgørende, at profiltekst og profilbillede på de to medier taler på mediernes præmisser, men stadig er troværdige og i overensstemmelse med SKATs face. @skattefars profiltekst på Twitter er f.eks. dialogorienteret og passer godt til mediet. @skattemor på Instagram fortæller i sin profiltekst, at du her får indblik i SKATs dagligdag. SKAT tillæger sit face forskellige nuancer, der er tilpasset det enkelte medie og dets brugere.
@Skattefar på Twitter, Kilde: computerworld.dk.
Folketingets Face-trussel
Mindre heldigt er det, når Folketinget bruger imperativer i en sms til borgerne for at få dem til at stemme. ”Der er valg i morgen. Du skal stemme! Hvordan? Klik på linket! Se filmen! Stem!”. Som fjern og lovgivende institution, hvis face er præget af et formelt, ansvarligt og objektivt udført hverv, er der langt til den line, der praktiseres i sms’erne. Folketinget udsætter sig selv og modtagerne for en facetrussel, fordi troværdigheden som en formel og ansvarlig institution kommer i fare. Hertil kommer, at Folketinget først kom på Facebook i efteråret ’13, og at tonen her er oplysende, debatterende og forsøgsvis inddragende og heller ikke stemmer overens med den direkte facon i sms’en.
'Voteman' er et andet eksempel, der også skulle få de unge til at stemme til Europaparlamentsvalget i 2014. Kilde: Youtube.com.