Anmeldelse af "Den kommunikerende organisation" (2000). Bogens navn er også
navnet på en ny tværvidenskabelig bogserie, hvor omdrejningspunktet
er kommunikation i og fra organisationer. Som redaktørerne siger
i deres forord er dette omdrejningspunkt fast. Derudover har ordet været
frit.
Den kommunikerende organisation,
Helle Petersen og Anne Katrine Lund (red.), Samfundslitteratur, 2000.
167 sider, 198kr.
Måske også
lidt for frit? Redaktørerne har efter alt at dømme bedt
bidragyderne tømme deres harddiske for upubliceret materiale. Med
enkelte undtagelser burde artiklerne være forblevet i hi. Bogens
syv artikelbidrag repræsenterer alt godt fra havet, og der opnås
ikke noget nyt ved at sætte dem sammen med en limet ryg. Antologier
er i orden, men man forestiller sig allerede panikken, hvis man om et
par år skulle få brug for at genopfriske en artikel i en af
bøgerne i bogserien. Man ville ikke have en chance for at huske
om artiklen stod i bog nummer 2 eller 7 i serien.
Det kunne derimod være
interessant, hvis alle artiklerne i hver enkelt bog forholdt sig til det
samme overordnede tema eller emne. F.eks. digitalisering, medarbejderblade,
storytelling, reklame, interkulturel kommunikation, globalisering, PR
eller lignende…
Nå, men det er
jo ønsketænkning. Virkeligheden er at denne bog starter og
slutter med to yderligheder: Første indslag er Johan Peter Paludans
eftertænksomme og fremadskuende artikel om "Den kommunikerende
organisation i fremtiden", hvor han kritisk og sobert forholder sig
til hvilke dilemmaer og konsekvenser den teknologiske udvikling og globaliseringen
vil medføre for virksomheders kommunikation med sig selv og med
omverden. Den artikel er hele bogen værd. Rosinen i bogens pølseende
er begået af Erik Hansen. En artikel om kancellistilen i dansk administrationssprog,
som man kunne ønske sig to ting af: At den for det første
rummede eksempler fra efter 1988 (det er immervæk 13 år siden)
og i forlængelse heraf for det andet, at den stillede spørgsmål
om f.eks. hvordan administrationssproget udvikler sig og påvirkes
af nye medier. Det er nærmest historisk materiale og kunne godt
være redigeret ud af antologien.
Herimellem et sted befinder
bogens øvrige artikler sig. Fra den golde genbrugsørken
springer dog endnu en inspirationskilde: Steen Hildebrandt sprudler af
spørgsmål i sin artikel om "Ledelse og kommunikation
- metaforer og spørgsmål om kommunikation i organisationer".
Når man vil skabe ny viden er spørgsmål en god start,
som der godt måtte have været flere af i antologien. Hildebrandt
spørger og diskuterer bl.a. om organisationer er kommunikerende
eller om kommunikationen er organiserende? Om kommunikation kan forstås
som en kanal, en optisk linse, en kobling, en handling, et symbol, som
tale eller samtale, som spiritualitet, som @-kanal eller, gudødemig,
som stilhed? Det er klogt, nysgerrigt og tankevækkende og fortjener
faktisk at blive citeret:
"Måske skal
man først lytte til sit eget indre, før man kan lytte til
et andet menneske. Det vil sige, at en indre dialog går forud for
det ydre udtryk. Først når der er en indre ro i personen,
dvs. når personen er i forbindelse med sit eget selv gennem en indre
dialog, kan personen i sandhed lytte til et andet menneske og selv formulere
sig autentisk. Før det, er der en indre uro og så meget indre
støj, at det er svært overhovedet at lytte til et andet menneske.
Det betyder, at man ikke hører, hvad det andet menneske siger.
Man er højst i færd med at projicere sine egne billeder,
opfattelser, ideer, forudfattede meninger m.v. over på det andet
menneske, som man foregiver at lytte til. En leder, der lytter til en
medarbejder eller kollega, skal ud fra en sådan forestilling først
lytte til sit eget indre, sine egne indre impulser m.m. Ved at gøre
det, kommer personen i kontakt med sit eget selv og bliver derved bevidst
om den baggrundsstøj, hvorfra den pågældende persons
egen tale kommer. Når denne støj har lagt sig, og der er
opstået en indre ro, kan personen lytte sandt."