Pointen med Podio

Breaking news: Podio købt for et hemmeligt millionbeløb af amerikansk it-gigant. Hvad sker der lige her, og hvordan føles det? Det bad vi Jonas Andersen fra Podio skrive om. Hvad er det, amerikanerne har købt for et trecifret millionbeløb? Fremtidens arbejdsform, mener Jonas. Det er pointen med Podio.

 

 

Podio-teamet ser TV 2 News fortælle historien om opkøbet. Se selv klippet her


Der er krisetid, og det har fået mange virksomheder til at lægge visionsarbejdet på køl og fokusere på eksekvering, implementering og konsolidering af deres kerneforretning. Som jeg ser det, er Podio en god case på et produkt, der løser et konkret problem for rigtige mennesker og medarbejdere, og til en god pris. Visionen, kulturen og imaget giver langt hen ad vejen sig selv, når først problemerne bliver løst rigtigt. Set i det lys giver salget, synes jeg, mening på en række punkter. Lad mig gennemgå pointerne om Podio en for en.

 

 

Citrix + Podio = nyhed

 

Vi ville det samme

Før et opkøb er der selvfølgelig en længere dialog som en del af due diligence. Et af de første trin var at sammenligne strategipræsentationerne, og allerede her var lighederne indlysende. Vi kalder det The Future of Work. Citrix kalder det Workshifting. To ord, én tanke. Fælles for os begge var ideen om, hvordan vidensarbejderen kan arbejde mere socialt, transparent og åbent i fremtidens cloud-baserede løsninger.

 

 

 

The Podio Team

 

Vi syntes begge, at arbejde 1.0 var slut

Ligesom Apple i sin tid med iPod'en fokuserede på at ændre den måde, vi (for)bruger musik på, er vi og mange andre optaget af, at vores måde at (sam)arbejde på i PC-æraen er i stykker og bør og kan ændres. Ændringen består i at gøre data tilgængelige for hele holdet, uanset hvor og hvornår de arbejder, og uanset på hvilken platform. Det lyder måske teknisk og konsekvensløst, men det betyder, at arbejdet bliver mere åbent og dynamisk, på samme måde som sociale netværksmedier og mobiltelefoner har gjort vores privatliv mere smidigt, selvorganiserende og åbent. Nu er tiden så kommet til vores arbejdsvaner og arbejdspladser.

 

Hvis man ser hen over landskabet af samarbejdsværktøjer, sker der en omfattende og accelereret konvergens i disse dage. Ligesom vores personlige medier er konvergeret, så vores iPhone har telefon, sociale netværk inkl. chat-, mail- og fildelingsmuligheder og nyhedstjenester, er de synkrone samarbejdsværktøjer såsom videokonference, chat, skærmdeling, e-læring og den relativt nye hybridgenre webinar på vej til at mødes med dit og mit arbejde i centrum, i stedet for med værktøjet som centrum. Her er en oversigt over, hvordan de nye værktøjer konvergerer:

 

 Fra PC-æra til cloud-æra

 

Vi så sammen, at åbent samarbejde kan samle alle

Når man åbner sin virksomhed for direkte samarbejde med eksterne stakeholdere, og i mange tilfælde endda offentligheden, ændrer man også den måde, man organiserer sin virksomhed og strukturerer sit arbejde på. I forskningen har der længe været talt om virtuelle, selvorganiserende teams og open source / open data / open innovation. Nu er dette en teknisk mulighed for alle og enhver med de nye systemer for samarbejde, og det betyder, at der åbnes nye muligheder for at udvikle den måde, vi organiserer vores arbejde på.

 

Med nye netværksmedier stiger kompleksiteten eksponentielt. Det har før i historien skabt ændringer i, hvordan vi organiserer os. Fra de førindustrielle monarkier til indførelsen af mellemledelse under industrialiseringen, står vi nu på tærsklen til et større paradigmeskifte i, hvordan vi organiserer vores arbejde til at håndtere en stigende informationsstrøm og mere komplekse opgaver i løst koblede netværk.

Yaneer Bar-Yam illustrerer overgangen til den netværksbaserede organisationsform godt i denne figur over udviklingen i vores måde at håndtere den stigende kompleksitet.

 

Fra bureaukrati til netværksorganisation.

 

Hidtil har den netværksbaserede samarbejdsform været forbeholdt programmeringsnørder, men på sigt vil det blive hverdag og virkelighed for mange. Det så Podio. Og det så Citrix, at Podio havde set.

 

Pitch the problem, not the solution

Jeg har før undervist i kommunikation på både ASB og CBS.  Det betyder, at jeg har læst et utal af opgaver, der diskuterer sammenhængen mellem vision, kultur og image i Majken Schultzs VCI-model. Podio er et godt eksempel på, at man måske burde starte et andet sted end med beskrivelsen af den forkromede vision for 2020. Måske burde man starte med at bygge en løsning til almindelige menneskers daglige problemer og så udvikle sin brandstrategi fra bunden og op. 

 

Mission er og var at bringe virksomheder fra PC til cloud, fra bureaukrati til selvorganiserende netværk. Det er de mange it-millioners skjulte præmis og problemets løsning. Det er pointen med Podio.

 

 

 

Mød Podios bestyrelsesformand Thomas Madsen-Mygdal på DEL12 den 31. maj. Mød også Stoltenbergs spindoktor, Johanne fra Enhedslisten, Janus Metz, TV!TV!TV! værten Ane Cortzen, nugde-profeten og mange flere. Fest, bar og videndeling bagefter på toppen af Berlingske. http://del12.dk/

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job