Opgøret med nyhedstrekanten

Skrevet af

Katrine Dahl

10 artikler

0 indlæg

Avislæserne vil have dybde og perspektiv. De vil ikke bombarderes med hurtige nyheder og underholdning. Og det er præcis dér, at aviserne går galt i byen, mener professor i retorik Christian Kock. Han er redaktør på den nye antologi ”Forstå verden – politisk journalistik for fremtiden”, der klart og kontant fortæller aviserne, hvorfor læserne glider fra dem.

Budskabet til aviserne er, at de skal lade internettet tage sig af nyhederne – det er de alligevel hurtigere til – og selv formidle tilstande og udviklinger. Kort sagt: Give læserne indsigt og indlevelse i de svære politiske emner. Og det skal, mener Christian Kock, ikke ske i form af traditionelle artikler opbygget med nyhedstrekanten som ideal – i ”tankeløs linearitet”. Nyhedstrekanten har nemlig vænnet læseren til at springe fra artiklen, for jo længere man kommer i teksten, jo mere perifert bliver stoffet. Derimod skal aviserne turde levere overskuelig interaktivitet. Det kan ske i form af en alternativ genremodel – et formidlingens tag-selv-bord, hvor ”formidlingens grundelementer er skilt ud fra hinanden i separate enheder, som man straks kan identificere og slå ned på,” skriver Christian Kock. Avisens bedste håb om overlevelse ligger i at indse, at verden er kompleks – og at det er nødvendigt at forstå den.
Politiken 26-08-02

Læs uddraget fra bogen under artikler.


Relaterede artikler

Vælgerne blev undervurderet - "Hvis ja-siden havde brugt en anderledes kommunikationsstrategi, kunne det være blevet et ja til euroen." Såda...
Gode nyheder - Kan aviserne gøre noget for det oplyste demokrati? Og samtidig redde sig selv? Under titlen "Gode nyheder" har der fra 1...
Kongemord og afmonterede kaniner - Den korte valgkamp mellem S og V blev oplevet lang. Nu er den slut, og det vil publikum næppe begræde.
Klar kommunikation og reel retorik? - Vi har på Kommunikationsforum sat den politiske kommentator Klaus Kjøller og professor i retorik Christian Kock i stævne...
Er du troværdig? - - Koncept for en undersøgelse af troværdighed.
At være troværdig er en vigtig kvalifikation for både enkeltpersone...
Public journalism er løsningen - Et massivt bombardement af kritiske røster regner for tiden ned over den danske nyhedsjournalistik - og det med rette. E...
Journalistik med alle sanser åbne - Fortællingen er på vej tilbage i journalistikken. Det handler om oplevelser – i første række journalistens og i anden ræ...
Opmærksomhedsøkonomien - De nye spilleregler - Opmærksomhedsøkonomi. Borgerne har fået nok af mediernes daglige nyheds- og informationsstrøm - Kun de færreste virksomh...
Sandheden i det 21. århundrede - Det er slut med at tale ned til folk. Journalister er ikke længere gennemgående bedre uddannet end deres publikum, snare...
Kan man stole på journalister? - The New York Times er rystet i sin grundvold, efter at avisens stjernejournalist Jayson Blair er blevet afsløret som svi...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Teamleder

Se alle job Indryk job

Job

Seniorkonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Communications and branding officer

Frist: 2. februar

Kommunikationsansvarlig

Frist: 14. februar kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.