Op og ned på PR-himlen

Kunde og seneste PR-stunt i en lang etik-farce. Hvornår træder PR-branchen i karakter som profession?

 

Af Jesper Højberg Advice A/S

 

En sand syndflod af nye PR-bureauer skyder op og skal profilere sig og skaffe kunder. En  tidligere partner fra Communique er startet for sig selv sammen med Velux informationschef Jens Gregersen. Kim Bach tidligere Ekstra Bladet og nuværende informationschef i 2M Invest starter efter sommer et PR-bureau med tre endnu ikke navngivne. Endelig har Kunde&Co, det succesfulde reklamebrandingbureau opbygget PR-virksomheden Dokumentar.

 

Kunde, manden der har været så strålende til at gøre publicity for sig selv, fik dog kun en bananflues liv som PR-mand i agurketiden i TV-avisen. Og vi behøver ikke diskutere om den sag vil skade branchen. Det har den allerede gjort. Researchen gik over stregen og afpresningsprisen på børnearbejdsafsløringen satte prikken over i'et for kritiske FDB. Men hvad gik galt? Alle laver research og prøver at fortælle virksomhederne noget nyt om deres kommunikation. I Advice A/S gør vi det fx ved at analysere på de internetdebatter, der føres om virksomheder v.h.a. et e-monitoreringsværktøj, vi har udviklet. Vi kan så fortælle banker, televirksomheder etc. noget om deres egen virksomhed og marked, som de ikke vidste i forvejen. I den forbindelse kan vi få en viden, som virksomheden endnu ikke selv har, men som den dog har adgang til. Og det sidste er forskellen til Kunde, der går bananas i et normalt fortroligt kunde-leverandørforhold og samtidig tilsyneladende sætter et provokerende og tendentielt pressende prisskilt på informations- og misinformationsspredning, der kun er kommet frem ad den vej. Kunde-folkene kom ud over kanten, selv på et marked, hvor der er få etiske spilleregler, og hvor det ikke kræver så meget som et næringsbrev at åbne virksomhed.

 

Man kan så spørge om det var en enlig svipser, og om ledelsen i Kunde virkelig ikke vidste, hvad firmaet lavede i Mellemamerika. Og frem for alt kan man spørge, om det her er et symptom på, at når der skal laves ny forretning, så går gulddrengene efter guldet. Èt er i al fald klart: Mediestormen bliver kun intens på denne sag, fordi Jesper Kunde lægger navn til. Intet er bedre end en værdi- og missionsguru, der fejler. Han kvæles i misforholdet mellem egen religion og praksis. Der er mange meninger om Jesper Kundes bøger og bureau. Selv har jeg ofte kritiseret hans 'corporate religion', fordi én tro udmøntet i slogans forsimpler en virksomheds indre liv og gør blind på de mange stemmer og lytten til den nødvendige fornyelse. Og reelt får den etiske debat til at forstumme. Hans gamle reklamekolleger kritiserer ham for ikke selv har opfundet sine tanker, og at hans bureau er en ukreativ fabrik. Men huskes skal Jesper Kunde nu også i nødens stund for at se markedskommunikation ud fra et ledelsesperspektiv og for at se en dynamik mellem ydre og indre branding.

 

'Kunde er mere handlingens og forretningens end de store tankers mand. Og handlet har han ved at lukke eller downsize sit PR-bureau selv om det også kan udlægges som at tvære fadæsen af på andre. I al fald: Få i den paddehattefremskydende PR-branche ville have gjort det. Og her må affæren gerne give fornyet anledning til selvransagelse hos ældre som yngre bureauer. For det er bare et nyt led i striben af etiske sager fra PR-bureauer det sidste års tid. Søg bare i databasen her på webstedet, og du ville finde alt for mange andre etiske udskridninger. Og hver gange lige begrædelige for en branche der nægter at træde i karakter som profession.

 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job