Om John Mackey og Conscious Capitalism
Kong Kål og genopfindelsen af kapitalismen

USA’s lækreste, dyreste og mest politisk korrekte supermarked hedder Whole Foods. Supermarkedets direktør, John Mackey, vil genopfinde kapitalismens sjæl. Det handler om profit og om at skabe værdi for samfundet. Bogen, Conscious Capitalism, er en del af en ny global bevægelse af bevidste kapitalister, der både har planetens velvære, mennesket og profitten med i indkøbsvognen.
Den vestlige kapitalisme er i krise. Ingen tvivl herom. De økonomiske nøgletal makker i stigende grad ikke ret. Regeringerne i både USA og Europa skiftevis pumper penge ud til offentligt forbrug og skruer på spareknapperne – og intet virker helt efter hensigten.
 
Mange forbrugere har tabt tilliden til store virksomheder, især i den finansielle sektor. Og om end gennemsnitsborgeren fortsat er glad for at forbruge – og følgelig er trist over, at det ikke er helt lige så nemt, som det var for 10 år siden – så har et mestendels veluddannet og højrøstet mindretal af grønne forbrugere med ondt i samvittigheden besluttet sig for at eksperimentere med nøjsomhed. Med andre ord: De eksperimenterer med, hvordan de kan undvige markedsmekanismens mantra om mere forbrug.
 
I den stemning er det både forventeligt og i god overensstemmelse med de kreative sider af kapitalismen, at systemets fortalere også leder efter nye veje. Og den ypperste repræsentant for den nye type erhvervsleder findes naturligvis i USA, hvor bevægelsen om ”Conscious Capitalism”– bevidst kapitalisme – er i hastig vækst. Bevægelsen er mangfoldig, og den er bl.a. i familie med Al Gores ide om ”Sustainable Capitalism.” Og der er mange andre om buddet, men en af de mest kendte ypperstepræster er uomtvisteligt administrerende direktør John Mackey.
 
 
John Mackey er en af personerne bag - og administrerende direktør for - Whole Foods, som er Amerikas lækreste og dyreste, økologiske supermarkedskæde. John Mackey har skrevet bogen "Conscious Capitalism: Liberating the Heroic Spirit of Business" og dermed sat sig i spidsen for en bevægelse af "bevidste kapitalister"
 
Historien om Whole Foods
John Mackey er medstifter af og CEO for Amerikas bedste – læs: lækreste, dyreste og økologiske – supermarkedskæde, Whole Foods. Startet i 1980 i Austin, Texas af Mackey og ”en gruppe hippier”, som han selv siger, er kæden i dag en børsnoteret gigaforretning, der sidste år på bundlinjen kunne notere sig 329 butikker, 7.000 ansatte og 465 millioner dollar i overskud ud af en omsætning på 11 milliarder dollar – efter at være startet med blot 45.000 dollar på kistebunden.
 
Alt dette på trods af hæderlige lønninger til de ansatte, gode arbejdsvilkår, faste generøse donationer til godtgørende formål i samtlige butikker og på landsplan, samt gratis sygesikring til de ansatte (om end fagforeninger er bandlyste i Mackeys modsætningsfyldte, libertære univers).
 
Alt dette inden for en kæde, hvor transfedt, parabener, kemikalier, gensplejsede varer og hormonbehandlet kød med antibiotikarester er strengt forbudt. Gå ind i den lokale WF, og du bliver i akut, godt humør. Ikke, at jeg ikke har forsøgt at forholde mig kritisk til de fire afdelinger af Whole Foods, der ligger i nærheden af min bopæl i Washington DC. Det er bare meget svært, for ikke så snart bevæger man sig ind i butikken, før det brede smil fra øre til øre truer med at tage over. Det er ikke kun de fantastiske, smukt opstablede arrangementer af frugt og grønt, så langt øjet rækker. Ej heller er det udelukkende fordi, der altid er hjemmebagt brød og ditto kager, frisk sushi, økokød, myriader af helseprodukter og friskpresset juice. Det er ikke engang fordi, der dufter så godt – selv om det gør der.
 
 
På trods af, at den vestlige kapitalisme er i krise, er bevægelsen ”Conscious Capitalism” i hastig vækst, og amerikanerne er vilde med Whole Foods, der er spækket med lækre, friske varer, der bl.a. er fri for transfedt, parabener og tilsætningsstoffer
 
Shop med glæde
Nej – det der altid får en til at glemme enhver ansats til tristesse, når man køber ind (og hvor ofte kan man sige det om et supermarked?), er en kombination af alt det ovenstående, de glade medarbejdere og den viden om forretningens madpolitik, som man hele tiden bliver mindet om, når man går rundt i forretningen. Lettelsen over, at man ikke behøver at scanne varedeklarationerne for førnævnte parabener, hydrogenerede olier af enhver art samt den i USA allestedsnærværende high fructose corn syrup (HFCS), der sniger sig ind i alt fra ketchup til amerikanske morgenmadsprodukter. Ej heller behøver man bekymre sig om en række andre tilsætningsstoffer, farvestoffer og konserveringsmidler. I Whole Foods går man ind for enkle ting – smør, mælk, æg, chokolade, grøntsager, piskefløde, kål, frugt, fisk, te. Man kan genkende produktet som ”mad”, hvis man skulle læse deklarationen – noget, der ofte er umuligt, når man studerer listen over ingredienser i en gennemsnitlig amerikansk indkøbskurv.
 
Læg dertil, at 90 procent af alle produkterne i øvrigt er økologiske. De friske fisk er friskfangede (”5-6 dage om ugen” som der står på skiltet), sushien ligeså, de frosne ting er frosne, men altid frosne fra frisk, og brødet er altid bagt på dagen. Når man taler med de ansatte – og det gør jeg tit – siger de alle som en, at de godt kan lide deres arbejde, fordi de bliver behandlet ordentligt. Som en af kassedamerne sagde til mig i Whole Foods i Palo Alto, Californien: ”De mennesker, der arbejder her, tager simpelt hen bedre vare på hinanden, det kan jeg godt li’.”
Man skal måske tilføje – nu vi er i USA – at der skam også er masser af usunde ting: doughnuts, pizzaer og kæmpe kager. Det hele er bare lavet af ordentlige råvarer. Man kan godt blive lidt mindre glad, når man skal betale, men beløbet man skal af med, er fortsat langt lavere end i et dansk supermarked i den bedre ende.
 
 
Whole Foods er ikke kun et paradis for sundhedsbevidste amerikanere. De har også et hav af mere usunde varer, som f.eks. disse kager. Dog er alt lavet af gode råvarer uden tilsætningsstoffer - og uden high fructose corn syrup, der ellers findes i adskillige af de amerikanske produkter
 
Militant vegansk klimabenægter
John Mackey er imidlertid særdeles svær at sætte i bås. Og det er hans nye bog, Conscious Capitalism: Liberating the Heroic Spirit of Business, også. For nok har den erklærede libertarianer vha. bogen sat sig i spidsen for en bevægelse af ”bevidste kapitalister”, der ønsker at påpege, at profit sagtens kan gå smukt hånd i hånd med samfundsbevidsthed (hele bogen er en lang argumentation for, at det er hele ideen med en kapitalistisk markedsøkonomi). Nok er Mackey selv militant økologisk veganer, der ikke spiser hvidt brød, sukker, olie eller færdigmad. Men han er også, som tidligere nævnt, modstander af fagforeninger, han tror ikke på global opvarmning, og han er modstander af præsident Obamas sundhedsreform. Tilsvarende havde han ingen kvaler med at fortælle offentligheden, at han stemte på Mitt Romney ved sidste års præsidentvalg.
 
Da New York Times i sidste måned spurgte ham, om han ikke var bange for, at en ”vis procentdel af de faste kunder i Whole Foods vil indlede en boykot af den grund,” svarede Mackey, at han: ”først og fremmest er kapitalist. Der er mange ting, jeg ikke kan lide ved Romney, men der er flere ting, jeg ikke kan lide ved Obama. Det er Amerika vi lever i, et frit land og folk har ret til at være uenige om ting.” På trods af at Mackey ikke tror på teorien om menneskeligt bidrag til den globale opvarmning, er han stærk modstander af at ”sprøjte kemikalier ud i naturen”, og han er fortaler for en bevidst grøn levevis.
 
Mackey har også haft sine egne kritikere, da det for år tilbage kom frem, at han under dæknavn havde ført en smædekampagne mod en af Whole Foods’ konkurrenter, en anden grøn supermarkedskæde, Wild Oats. Den anarkistisk sindede Mackey havde skrevet over tusind indlæg under et pseudonym (”Rahodeb”, et anagram, der bestod af bogstaverne i Deborah, Mackeys hustrus navn) på et chatforum under Yahoo Finance. Efter denne infight blev Wild Oats imidlertid opkøbt af Whole Foods i 2007. Men blev så solgt igen i 2009 efter en dom afsagt af det amerikanske monopoltilsyn.
 
De etiske kapitalister
Tilbage til bogen som udkom midt i januar med et betydeligt PR-apparat i ryggen.
Mackey og hans medforfatter, professor Raj Sisodia, – som i årevis har været en af de mest prominente fortalere for bevægelsen om ”bevidst kapitalisme” og som har skrevet bunker af bøger og modtaget lige så mange priser (se boks nedenfor artiklen) – turnerede samvittighedsfuldt rundt med værket til TV-programmer og konferencer. Samtidig bragte alle radioprogrammer med respekt for dem selv fyldige interviews om den bog, der fornemt bærer den fakkel videre, som Bill Gates omtalte i 2007 under termen ”Creative Capitalism”, da han talte ved World Economic Forum i Davos.
 
I 2010 var det en anden kendt, socialt bevidst erhvervsgurus tur til at tale samme sted. Michael Porter, professor ved Harvard Business School, som lancerede begrebet "Shared-value Capitalism," der, som Wall Street Journals anmelder påpegede i sin omtale af bogen, i bund og grund handler om det samme som Conscious Capitalism:
At verdens erhvervsledere har misforstået, hvad kapitalisme går ud på, hvis de kun fokuserer på kortsigtede ønsker om profit. I stedet skal der zoomes ind på kundernes velbefindende, forholdet til naturens ressourcer og forbruget af råvarer, samtidig med at et firma altid skal kere sig om og bidrage til det lokalsamfund, det er en naturlig del af.
 
Profit kan sagtens gå hånd i hånd med samfundsbevidsthed. Denne opfattelse findes i begreberne "Conscious Capitalism" og "Shared-value Capitalism"
 
Profit gavner almenvellet
Øvelsen afspejles i selve titlen på bogen: det drejer sig om kapitalisme, javel, men med social bevidsthed, hvorved helte-elementet kommer ind. For disse bevidste kapitalister kan både redde samfundet og økonomien – og dermed os alle sammen. At profit-ønsket simpelthen ikke står i modstrid med almenvellet, er kernen.
 
Bogens credo er enkelt. Som det står i starten:
”We believe that business is good because it creates value, it is ethical because it is based on voluntary exchange, it is noble because it can elevate our existence, and it is heroic because it lifts people out of poverty and creates prosperity.”
 
Dette er med andre ord et manifest med et formål. Det kan være, at Mackeys eller Whole Foods’ kald her i livet er og har været at ændre den måde, folk spiser på. Men samtidig handler det om at ændre den måde, folk tænker business på. Mackey er ikke blot fortaler for markedsøkonomien og det frie initiativ, men ønsker at popularisere og dele en konkret arbejdsmetode, som gør virksomhederne i stand til at realisere deres fulde potentiale. Han ønsker at sætte kapitalismen i arbejde for social forandring.

Og når kapitalismen pt. har et lidt dårligt ry, skriver han, så er det erhvervslivets egen skyld. Dette fordi erhvervslivet villigt har ladet sig finansiere af verdens regeringer (”Crony Capitalism”), hvor det eneste mål har været profitmaksimering til investorer og topledere. Resultatet er blevet derefter: Alt det, der bør gøre en virksomhed succesrig og meningsfuld, er blevet undermineret. Hans tese er den modsatte: At ”bevidste kapitalister” er drevet både af ønsket om at tjene penge og af et samtidigt formål, samt i øvrigt altid har ”mennesker” i centrum (det, der på svært oversætteligt engelsk, kaldes ”people-centered.”).
 
 
Bevidste kapitalister er virkelighedens helte. De kan både redde samfundet og økonomien – og dermed os alle sammen. Det er omdrejningspunktet i John Mackey og Raj Sisodias bog om Conscious Capitalism
 
Mange tunge spillere på holdlisten
Og det er der flere og flere amerikanske virksomheder, der forstår, understreger han i bogen – ikke alene Whole Foods. Mackey og Sisodia understreger i bogen, at bevægelsen støttes af den perlerække af store, amerikanske, globale virksomheder, der alle definerer sig selv som ”bevidste kapitalister”. Navne som Southwest Airlines, Costco, Unilever, Starbucks, Google, The Container Store, UPS og Patagonia er bare nogle få, der er med på listen, og som også kommer til det store ”Conscious Capitalism”-træf i oktober i år i Texas. Her skal alverdens erhvervsledere udvikle flere planer inden for konceptet.
 
Bogen er letlæst – den er opdelt i fire dele over 18 kapitler. De fire dele bærer titlerne: ”Et højere formål”, ”Stakeholder-integration”, ”Bevidst ledelse” og ”Bevidst kultur og management.” Forordet er skrevet af Harvard professor Michael George, der tidligere var CEO for Medtronic Inc., og som fortsat sidder i bestyrelserne for ExxonMobil, Amazon, Goldman Sachs og The Mayo Clinic.
 
Tunge drenge – ikke hattedamer
Dette for at understrege, at vi ikke taler om filantropiske hattedamer, der vrider hænder. Vi taler om ægte kapitalister fra store virksomhedsimperier, der altså har besluttet at vise og arbejde på at genopfinde den smukkeste version af kapitalismen: den der gavner alle. Ikke at de selv ville kalde det genopfindelse. For som forfatterne understreger flere gange i løbet af bogen, er det efter deres mening dem, der står for kapitalismen, som den er. Det er de andre, de slemme drenge og piger, der har udbyttet, har været griske, kun har tænkt på sig selv og dertil kortsigtet har skaltet og valtet med både naturen, deres ansatte og profitterne, og har misforstået, hvad en sund markedsøkonomi egentlig går ud på. Og det er de bevidste kapitalister, der holder fast i markedsøkonomiens sande narrativ.
 
Mackey har selv prøvet at holde fast, når tiderne var hårde. I 2008, da den finansielle krise for alvor tog fart, rutsjede Whole Foods’ aktiepris ned fra 88 dollar til 8 dollar over tre år. “Det var som at leve i et jordskælv, der udfoldede sig i slowmotion” har Mackey sagt, “og vi vidste ikke, hvornår det stoppede.” Men krisen fik ikke Mackey til at ændre ved sin ”lokalsamfundet først-strategi” og i dag ligger aktieprisen for Whole Foods igen på lige under 90 dollar stykket.
 
Gandhi og Buddha på direktionsgangen
Visse danske læsere vil måske finde tonen i bogen lige lovlig amerikansk og selvhjælpsagtig. Der bruges termer som ”spirituel og følelsesmæssig intelligens”, ligesom Gandhi og Buddha er citerede i selskab med en række globale erhvervsleder-ikoner. Om det er sandt, at ”doing the right thing pays” kan ingen i sagens natur vide. ”Conscious Capitalism” er et vækst- og markedsorienteret bud på, at jo, det er sådan, verden hænger sammen.
Som de to forfattere skriver: "Vi mener, at erhvervslivet er godt, fordi det skaber værdi, at det er etisk, fordi det er baseret på frivillig udveksling, at det er ædelt, fordi det kan ophøje vores eksistens, og at det er heroisk, fordi det løfter folk ud af fattigdom og skaber velstand. Det frie marked, kapitalismen, er det mest effektive system til socialt samarbejde og til menneskelige fremskridt nogensinde udtænkt. Det er en af de mest overbevisende idéer, vi mennesker nogensinde har haft.”
 
John Mackey og Raj Sisodia (forord ved Bill George): Conscious Capitalism: Liberating the Heroic Spirit of Business, Harvard Business Press Books
368  sider, udkom 15. januar 2013, 20.25 USD. 
 
Læs mere om bevægelsen her
 
En kortere udgave af denne artikel har været bragt i Information.
 
BLÅ BOG – John Mackey
Administrerende direktør for Whole Foods og med-grundlægger af virksomheden. Han er også grundlægger af non-profit-organisationen Conscious Capitalism Inc. Han har brugt hele sit arbejdsliv på ideen om at sælge naturlige og økologiske fødevarer, og på at udvikle etisk forsvarlige forretningsmodeller, ligesom han også er en varm fortaler for dyrevelfærd. Han har studeret filosofi og religion ved University of Austin, Texas, men droppede ud for at grundlægge en vegetarisk andelsforening med sin kæreste. Han annoncerede i 2006, at han reducerede sin løn i Whole Foods til en dollar om året, og han har iværksat et fast, strikt loft på lønninger til cheferne i koncernen.
 
BLÅ BOG – Dr. Raj Sisodia
Dr. Raj Sisodia er professor ved Bentley University, hvor han er grundlægger af universitetets Center for Marketing Technology. Han har en MBA i marketing fra University of Mumbai og en ph.d. i Marketing & Business Policy fra Columbia University. Dr. Sisodia er en af hovedkræfterne bag den globale Conscious Capitalism-bevægelse. Hans bog fra 2007, Firms of Endearment: How World Class Companies Profit from Passion and Purpose, var på listen over ”bedste business-bøger” på amazon.com. Han har vundet et hav af priser, han har skrevet syv bøger (også den prisbelønnede: Tectonic Shift and Does Marketing Need Reform?) samt over 100 akademiske artikler om ledelse og management. Han har til dags dato holdt over 300 foredrag om Conscious Capitalism for ledende universiteter, virksomheder og non-profits over hele verden. Han sidder i bestyrelsen som en ud af flere direktører i det indiske IT-firma Mastek, der har hovedsæde i Mumbai.
 
____________________________________________
 
Links:
 
 
____________________________________________

Relaterede artikler

Iskrig i 2100 Spelt - Iskrigen er brudt ud på Østerbro. Her koster en gourmetispind 38 kroner, og en pastabutik har indtaget hjørnet af Lille ...
Vejen til de gamle kultursnobbers lommer - De gamle hippier og slumstormere er blevet – ja, gamle. Indeni er de imidlertid unge som vårharer, og de er lige så imma...

Giv din stemme

12 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Project Manager

Se alle job Indryk job

Job

Employer Branding Specialist

Frist: 2. januar

Pressekonsulent og -rådgiver

Frist: 31. december

Student

Frist: 20. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.