Ole Thyssens leg med ler…

Anmeldelse af bogen: Æstetisk Ledelse, om organisationer og brugskunst Forfatter: Ole Thyssen

Er der overhovedet nogen grænser for, hvilke vinkler der kan lægges på organisation og ledelse? Den seneste tids udgivelser og afhandlinger om emnet tyder på, at alt hvad der ikke umiddelbart forbindes med business er interessant, når man taler om business. Om det så er litterære klassikere eller verdensreligioner ser den akademiske verden klare paralleller til organisation, ledelse og kommunikation.

Forsideillustrationen på bogen ”Æstetisk ledelse”, der er et udsnit af van Goghs ”Solsikker”, tyder på, at Ole Thyssen heller ikke er bleg for at lave akademiske afhandlinger om umiddelbart svært forenelige verdener. Men man skal ikke skue hunden på hårene. Heller ikke Ole Thyssens hund.

Brugskunst eller anvendt kunst
For ”Æstetisk ledelse” handler ikke om Kunst a la van Goghs ”Solsikker”. Den handler om brugskunst eller anvendt kunst. Om den form for ”kunst”, der har et formål uden for sig selv, og som skal opfylde økonomiske hensyn. Den handler om organisationers brug af æstetiske virkemidler.

Jeg troede engang, at kunst det var kunst. Jeg kan huske, da vi i gymnasiet skulle lave eksamensprojekt i billedkunst. Den flotte titel på projektet var ”Brugskunst i ler”. Jeg gik optimistisk i lag med opgaven. Jeg så for mig en lang række af smukke kreationer, der opstillet i det rette mønster ville efterlade lærer og censor i måbende beundring. Jeg forestillede mig hvordan jeg bestemt men ydmyg over for kunstværkets stærke udtryk skulle udbrede mig om værket som helhed og de enkelte elementers præcise plads heri. Efter adskillige kraftanstrengelser måtte jeg indse, at jeg ikke havde været i stand til at frembringe andet end en skæv kop ubehjælpeligt fedtet ind i maling og glasur. Jeg kunne ikke sælge mig selv bedre end hvad en skæv kop er værd, og alle mine flotte tanker og visioner forblev urealiserede.

Det viste sig heldigvis, at jeg ikke skulle til eksamen i billedkunst, og jeg har senere lært, at brugskunst er noget andet end Kunst med stort K. Ole Thyssen har lært det samme, og distinktionen mellem det selvtilstrækkelige, selvreferentielle æstetiske udtryk og den anvendte æstetik er væsentlig at drage, hvis man skal forstå Thyssens budskab. For Thyssen er ikke interesseret i Kunst. I hvert fald ikke i den moderne selvreferentielle forstand. På bagsiden af bogen står der:

”I moderne samfund er kunsten ren og hensynsløs. Men den har måttet betale en høj pris for sin frihed: Den er blevet irrelevant.”

Sådan en bemærkning frister jo en til at spørge, hvad der mon er mest irrelevant, Ole Thyssens bog om æstetisk kommunikation eller moderne kunst bredt set. Men, ser man bort fra det, er ”Æstetisk ledelse” et prisværdigt forsøg på at indramme og sætte videnskabelige ord på det vi jo alle sammen godt ved: At virksomheder bruger æstetiske virkemidler, når de kommunikerer og træffer beslutninger. Det er ikke nogen ny sandhed. Det påstår Ole Thyssen heller ikke. Men som det fremgår af forordet til bogen, er der brug for en ”samlet og principiel behandling” af forholdet mellem organisation og æstetik.

Organisationens æstetiske profil
Bogen er inddelt i 7 kapitler. Første kapitel er en generel behandling af æstetisk kommunikations egenart, og resten af bogen er en gennemgang af de 6 æstetiske domæner: Image, retorik, fortælling, design, reklame og arkitektur. Der er andre områder, som også falder ind under kategorien æstetisk ledelse som for eksempel butiksinteriør, jobannoncer, dresscode mm. Men det er de 6 kernedomæner, der tages under behandling, da det er dem, der ifølge Thyssen, tegner en organisations æstetiske profil.

I et skema placerer de 6 domæner sig på denne måde i forhold til hinanden:




Men hvad er en virksomheds æstetiske profil, og hvad har den at gøre med virksomhedens dybereliggende identitet? Er æstetisk kommunikation ikke bare en stuk eller en påsat pyntegenstand, der er tom for indhold, men funktionel som blikfang? Ifølge Ole Thyssen er svaret nej! Æstetik er en del af grundbeskrivelsen af en enhver organisation:

”Fandtes der en objektiv identitet og en tvingende bevislogik, en logos, er æstetikken uden betydning. Den kunne pynte og glæde, men ”kun” som overflade for en dybere og tvingende logik. Så kunne spørgsmålet om identitet og beslutning afklares sagligt. Men findes en sådan identitet ikke, må sagen afgøres med andre midler end de rent saglige. Altså med usaglige midler, som kan findes i den etiske eller den æstetiske dimension”.

Usynlige organisationer
Traditionelt beskrives en organisation i økonomiske, politiske og administrative termer. Men Ole Thyssen er i ”Æstetisk ledelse” ligesom i sin tidligere bog ”Værdiledelse” fortaler for, at en dækkende beskrivelse af organisationer ikke kan rummes inden for den klassiske terminologi. En organisation skal ikke forstås som en statisk ting, der kan måles og vejes og identificeres. En organisation er et system af kommunikation. En organisation er som udgangspunkt usynlig. Og den bliver kun synlig ved at beskrive sig selv og lade sig iagttage.

For at blive i billedet fra tidligere kan man sige, at virksomheder hele tiden er til eksamen i brugskunst. Det er ikke sådan at en virksomhed bare kan trække frinummer, eller vælge at gå til eksamen i andre fag. Brugskunsten er en uadskillelig del af virksomhedens interne og eksterne kommunikation, og uden kommunikation har en virksomhed ikke nogen identitet. Formår en virksomhed i overført betydning kun at frembringe en skæv kop med at for tykt lag glasur, så fanger bordet.

Manipulation
Men hvordan bedriver man så vellykket æstetisk kommunikation? Svaret er ikke enkelt, og for en detaljeret gennemgang anbefales det, at man læser bogen, for der er mange forskellige felter, hvor æstetikken virker. Men grundlæggende handler det om at fange, fortrylle og fastholde opmærksomhed. Ved at mestre æstetiske virkemidler som størrelse, farve, form og rytme kan organisationer således påvirke kundens og de ansattes lyst til at sige ja og nej.

Æstetik virker på vores fundamentale glæde ved at sanse og skabe mening, og det er ifølge Thyssen det, der gør æstetik så magtfuld. Selvom man ofte hører betegnelser som forføre, tryllebinde og overvælde er den æstetiske naivitet på retur. Vi ved godt at vi bliver udsat for æstetiske virkemidler og manipulation, men vi lader os manipulere, fordi der er et grundlæggende menneskeligt behov for at lade sig eksponere for æstetik. Mennesket vil sanse og skabe mening. Det er et behov, der allerede ses i barnets glæde ved at opdage verden. Når ting bliver normale og det vil sige velkendte, gider vi groft sagt ikke at betragte dem mere. Vi vil forundres og opdage på ny, og netop derfor kan æstetik bruges, når kunder og ansatte skal involveres i en organisation eller dens produkter.

Ole Thyssen blev i december 2002 udnævnt til Professor ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi ved Handelshøjskolen i København.

Læs Ole Thyssens indlæg til konferencen på CBS om æstetisk ledelse

Læs kapitel 7 fra Ole Thyssens bog om æstetisk ledelse



ÆSTETISK LEDELSE - OM ORGANISATIONER OG BRUGSKUNST
Af: Ole Thyssen
Forlag: Foreningen af Den Danske Kvalitets Pris
1 udgave 2003 ISBN: 8702016257
523 sider
349,00

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job