Og prisen for årets mest fejlagtige pris går til…

Skrevet af

Nikolaj Stig Nielsen
Projektleder

2 artikler

0 indlæg

Dansk Kommunikationsforening tildelte i november en hæderspris for ”innovative stakeholder-relationer” til Atlas Publishing, som er selskabet bag dagbladet Dagen. Det få nok betegnes som årets fejlskud.

Nu hvor Atlas Publishing er gået ind i sin første og måske endelige betalingsstandsning efter at have haft den ellers lovende avis Dagen på gaden i blot halvanden måned, kan de fleste nok se, at der var tale om en pinagtig fejltagelse, da Dansk Kommunikationsforening valgte at tildele selskabet årets specialpris for ”innovative stakeholderrelationer”.

Det påpeger jeg hverken for at tvære i priskomiteens ulykke eller demonstrere mine i forvejen veldokumenterede evner for bagklogskab. Jeg synes derimod, at anledningen er passende til at videreføre diskussionen om, hvad prisværdige stakeholderrelationer egentlig er? For fejl er jo gode for i hvert fald én ting, nemlig at man kan lære af dem.

Jeg kan godt sætte mig ind i, at man helst vil have en prisvinder, der har nogle synlige og aktuelle resultater at fremvise. I den forstand var Dagen på tidspunktet for prisuddelingen en ideel kandidat: Højeksponeret og på alles læber. Men Anker Brink Lund, som overrakte prisen, forsikrede os om, at det ikke var herigennem, at folkene bag Dagen havde gjort sig fortjent til prisen. Den blev givet for på effektiv vis at have skabt et funktionsdygtigt fundament af relationer – han kaldte det vist ”et community” – som kunne sikre Dagen en plads i den erfaringsmæssigt lille gruppe af innovationer, der er levedygtige på lidt længere sigt. (link)

Stakeholderarbejde er ikke for møvere
Nu ser vi, at dette fundament i praksis har været ikke eksisterende, og det giver mig lejlighed til at fremføre min pointe: Stakeholderarbejde er IKKE et redskab til at gennemtvinge sin vilje eller vision på kort sigt - som man udmærket kan rose selskabet bag Dagen for at have gjort. Den slags kaldes møveri og er en højt skattet kvalitet på arbejdsmarkedet. Folk, der kan sætte sig igennem, besnakke og forføre, er en vigtig forudsætning for at drive en succesfuld forretning, men for en organisation er disse typer også underminerende i det lange løb, hvis der i organisationen ikke også eksisterer en tilstrækkeligt stærk forpligtelse til at dække dialogen med omverdenen i en 360 graders vinkel. Det er HER, stakeholderarbejdet kommer ind i billedet: Som garant for at der bagved organisationens konstante bestræbelser på at skaffe sig en plads i verden eksisterer et sagligt og frem for alt demokratisk fundament.

Om det arbejde kan man konstatere, at det tager tid og kræver masser af tålmodighed samt gode, store ører; og dermed er det slet ikke en sag for møverne. Mit personlige råd til priskomiteen skal derfor være, at de næste år retter blikket mod en organisation med mere end et par måneders offentlig levetid på bagen. Prisværdigt stakeholderarbejde handler ikke om glimmer og hurtige gevinster - det er nok lidt kedeligt at erkende, men det er til gengæld sandt.

*Linket i teksten til Anker Brinks tale er et deeplink på Dansk Kommunikationsforenings hjemmeside

Relaterede artikler

Kresten Schultz Jørgensen er Ugens Profil - "Jeg glæder mig til at arbejde i en virksomhed, hvor der ikke er så mange forskellige dagsordener at...
Avis for de rige - Indtil nu er det kun de kristne og de intellektuelle, der har haft deres egen avis. Om ikke så længe får også de unge, r...
Schultz Jørgensens fornemmelse for kvalitet - K-forum tog ud for at høre historien bag Danmarks nye dagblad som udkommer i slutningen af oktober til 17 kr. pr.stk. De...
Ingen kender DAGEN - en håndsyet italiensk sandals turbulente liv - Aldrig har så få taget røven så meget på så mange på så kort tid. Ved hjælp af et lejet lokale på Holmen, nogle designer...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Student worker

Se alle job Indryk job

Ugens profil

Troels Karlskov

Troels Karlskov er ny pressechef i Topdanmark, landets næststørste pensions- og forsikringsselskab. Han tiltrådte stillingen 1. april 2021.

Job

Presse- og kommunikationsrådgiver

Frist: 13. april

Grafiker

Frist: 13. april

Projektleder

Frist: 22. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.