Offentlige ledere mangler uddannelse

97% af lederne i det offentlige oplever, at de har fået større ansvarsområde, men at de ikke er klædt godt nok på til at løse opgaven, viser en undersøgelse.

97% af lederne i det offentlige oplever, at de har fået større ansvarsområde, men at de ikke er klædt godt nok på til at løse opgaven. Det viser en undersøgelse, som Handelshøjskolen i Århus har lavet sammen med Ledernes Hovedorganisation.

 

Det er især efteruddannelsen, det er galt med - hele 73% af lederne har selv det fulde ansvar for dette område. Konsekvenserne af den manglende efteruddannelse er dårlige arbejdspladser og en mindre effektiv offentlig service.

 

I Kommunernes Landsforening (KL) kender man godt til problematikken.

 

"Vi er meget opmærksomme på, at vi skal uddanne vores mellemledere. Vi har medarbejdere, som efterlyser gode og kompetente ledere, som kan tage ansvar inden for de nye arbejdsområder. Det er vi nødt til at leve op til, når vi selv har været med til at lægge mere ansvar ud til den enkelte, og derfor står udviklingen af ledere højt på vores dagsorden", siger formand for KL, Anker Boye (S).

 

Han lover, at KL i fremtiden vil optrappe efteruddannelserne, så de offentlige institutioner kan følge med de krav, der bliver stillet til dem.

 

Kilde: Politiken, 22. december 2000

 

Relaterede artikler:
Offentlig ledelse står i stampe - Selv om man i de senere år har talt meget om nye ledelsesformer i det offentlige, er der ikke sket ret meget, mener Per Frank Povlsen, DIEU.

Lokale initiativer til videreuddannelse af offentlige ledere - Det står måske ikke så slemt til endda med hensyn til efteruddannelse af offentlige ledere. Men det er de enkelte kommuner og uddannelsesinstitutionerne selv, der står for initiativerne.

Udviklingen af kommunale ledere bør styrkes, mener kommunal-direktør Allan Vendelbo.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også