Facebook fordi man kan

Hvad i alverden forestiller de sig i Odder – sådan at gå på Facebook som kommune med blot 22.000 indbyggere? Det har nu vist sig ikke at være så dumt endda. Kommunen har fået næsten 400 medlemmer af sin Facebookgruppe, og debatten på nettet er mere livlig end nogensinde. Odder Kommune er et eksempel til efterfølgelse.
af Roald Kramer
Odder Kommune på Facebook
Odder Kommune har været på Facebook siden december 2008. Formålet var dobbelt: Dels syntes vi, det var ved at være på tide, at Odder Kommune kom på Facebook. Dels ville vi forhindre andre i at oprette en gruppe (positiv eller negativ) med navnet Odder Kommune.
 
Vi lægger kommunale nyheder ud på gruppen, og vennerne har mulighed for at kommentere og lægge egne billeder og videoer ud.
 
I forbindelse med kommunalvalget i 2009 oprettede vi endnu en gruppe, og samtidig udviklede vi en applikation, så debatindlæg skrevet på Facebook automatisk blev vist på OdderNettets i forvejen meget levende debatforum. Vi har konstateret, at dette har givet debatindlæg fra brugere, som vi ellers ikke ser på OdderNettet - unge og indvandrere.
 
At skabe og teste
Vi har ikke udviklet en egentlig strategi for de sociale medier, udover at det er vigtigt for os at være der, hvor de yngre målgrupper findes (af samme grund kan man også følge os på Twitter), men i kommunens it-strategi hedder det, at ”OdderNettet er med til at skabe og teste nye former for demokrati og inddragelse”, og vi har stor frihed til selv at iværksætte disse initiativer.
 
Det interessante for os er, at man kan få en ny kanal ved hjælp af en allerede eksisterende teknologi, som giver folk nye muligheder for at dele både billeder og synspunkter. Og det har det ikke kostet alverden i ressourcer.
 
Odder Kommunes Facebook-gruppe har 381 medlemmer. Det er måske ikke så mange i forhold til andre grupper, men i kommunesammenhæng er der ikke mange kommuner – hverken store som små – der har lige så mange venner. Der er 170, der følger os på Twitter. 
 
Fremtidens folkeskole på Facebook
I forbindelse med skolestarten midt i august har vi taget et nyt initiativ i forbindelse med en offentlig høring om Fremtidens Folkeskole, idet vi oprettede en Facebookside med navnet Fremtidens Folkeskole i Odder – en ny kommunikationskanal, hvor forældre, børn, lærere og andre med interesse for folkeskolens udvikling kan debattere.
 
Politikerne i Børn, Unge og Kulturudvalget var ikke længe om at tage ideen til sig, og de gik foran ved at præsentere deres holdninger i nogle korte videoer (produceret af os i kommunikationsteamet – to mand), og det er siden fulgt op af både længere og kortere skriv på væggen. Der er også produceret nogle korte videoer med tre skoleelever (optaget af kommunens skolekonsulent med sin iPad). Vi lægger løbende billeder, video og opsamlinger fra møder på siden for at informere og stimulere debatten.
 
Efter at siden har været tilgængelig i en måneds tid, har der været rigtig mange besøg på siden. 1.000-1.200 visninger er ikke usædvanligt for nogle af elementerne, enkelte af de små videofilm har omkring 1.800 visninger. Det er flotte tal i en kommune med knapt 22.000 indbyggere. Vi har også lavet et ’informationshjørne’ om Fremtidens Folkeskole på kommunens hjemmeside, og herfra kan man tilgå Facebooksiden.
 
Denne strategi – at oprette en Facebookside med en specifikt formål – har bestemt vist sin nytteværdi. Vi når ud til nye målgrupper, ikke mindst børnene, som vi ellers aldrig ville nå via den officielle kommunale hjemmeside. For at motivere børnene til at engagere sig i debatten har vi udskrevet en konkurrence med en kontant pengepræmie til klassekassen for det bedste indslag.
 
Det koster naturligvis lidt flere ressourcer at oprette og drive en side, men på den anden side har det heller ikke været voldsomt belastende, og vi synes det er sjovt og udfordrende at prøve nyt.
 
Større interesse for kommunen
Vores gevinst ved at være på de sociale medier er, at interessen for Odder Kommune stiger. I forbindelse med kommunalvalget i 2009 fik vi mere end 400 debatindlæg, og da vi i 2010 var gennem en stor spareplan, oplevede vi næsten 700 indlæg på kommunens hjemmeside - og det er vel og mærke i en tid, hvor mange brugere bevæger sig væk fra officielle hjemmesider. Et vist samspil mellem de sociale medier og kommunens hjemmeside har med andre ord vist sig at have en effekt.
 
Do’s
  • Sæt dig på navnet X-købing Kommune, inden andre gør det
  • Vær stærk i afsender-identiteten – byvåben signalerer seriøsitet
  • Facebook er et godt redskab, hvis man ønsker at nå ud til bestemte grupper
  • Skab sammenhæng mellem Facebook og hjemmesiden.
Dont’s
  • Lad være med bare at vente.
Ps. Vi er godt klar over, at det i princippet ikke er lovligt for en kommune at oprette en gruppe, men det var den eneste mulighed, da vi i sin tid kom på. Gruppen vil på et tidspunkt blive lukket og erstattet af en side. Indtil da kan vi godt leve med at være ’lovovertrædere’.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job