Barack Obamas hemmelige våben

Yes, we can, råbte vælgerne sidste gang Obama blev præsident. Nu skal præsidenten genvælges. Bølgen af begejstring er væk, men Obama har et hemmeligt våben. Massive databaser og målrettet kommunikation skal sikre genvalget. Det ser ud til at lykkes. Hvordan og hvorfor? Hvad er hemmeligheden bag Obamas hemmelige våben?
 
Get-On-TV-præsidentkampagnerne
Amerikanske præsidentkampagner har i årtier bygget på en helt uvidenskabelig tro på tv-mediet som alfa og omega. Efter hver sejr er forklaringen altid at kandidaten var god på tv. GOTV for Get-On-TV kalder kommunikationseksperter den slags traditionelle præsidentkampagner. Præmissen er altid at jo flere gode tv-billeder af kandidaten og jo dyrere tv-reklamer, jo mere sikker er valgsejren. Millioner af kroner er derfor blevet brugt på tv-reklamer på bekostning af klassiske redskaber som vælgermøder, dør-til-dør og direkte breve til borgerne. Det er en farlig forenkling af virkeligheden.
 
Den farlige forenkling
En præsidentsejr har aldrig en, men mange forklaringer. Reagan vandt ikke ene og alene fordi han var god på tv. Bush aldrig på grund af Karl Rove eller 11/9. Obama ikke på sin folkelige pengeindsamlingsstrategi osv. Nuancerne skal med for at gøre billedet af sejren og kandidaten fuldendt.
 
Obama 2012 = ny revolutionær databasemarkedsføring
I dag ved vi heldigvis mere og mere om hvem der vinder, og hvorfor. Konklusionen er klar: Tv er slet ikke så altafgørende som mange hidtil har troet. Hvor ved vi det fra? Sagen er at 
digitaliseringen af samfund og hverdagsliv har gjort gigantiske mængder af data tilgængelig om vælgerne, deres medieforbrug og deres holdninger. Rigtigt opsamlet og analyseret er de en sand guldgrube af viden. Den guldgrube af data bruger Obama nu som sit hemmelige våben i præsidentkampagnen. Her er brugt millioner og atter millioner på databaserne med oplysninger om vælgerne. Det giver Obamas kampagnefolk mulighed for at segmentere, definere og kommunikere med vælgere på nye målrettede måder. Som det udtrykkes på det politiske nettidsskrift Politico om Obamas kampagne her i 2012:
 
”The depth and breadth of the Obama campaign’s 2012 digital operation — from data mining to online organizing — reaches so far beyond anything politics has ever seen, experts maintain, that it could impact the outcome of a close presidential election.” Lois Ramano, Politico 
 
 
På besøg hos Obama kampagnens HQ. Her arbejdes for alvor med en ny videnskabelig database baseret tilgang til kommunikation og kampagner. Det ser ud til at virke når man kigger på opinionstallene.  
 
Den klassiske præsidentkampagne byggede kun på offentlig vælgerinformation såsom navn og adresse ude i højresiden af figuren. Obamas nye databaserede kampagner kombinerer klassisk vælgerinfo med livsstilsdata og livsstilssegmentering plus data fra social medier fra højre til venstre. Hokus pokus, pludselig ved Obama langt mere om vælgerne og deres valg 
 
Her kan Obamas kampagnefolk se hvordan politisk holdning spiller sammen med brug af forskellige sociale medier. Demokraterne er tydeligvis til Spotify, mens republikanerne er til Pinterest. Godt at vide når de skal vælge social medie platform. Tryk her eller på billedet for at se grafen i stor 
 
 
 
 
Hvis øl kunne stemme, ved Obama nu hvad den ville stemme på. Her er et sjovt og illustrativt eksempel på hvad Obama kan med databasemarkedsføring. Ved at sammenkøre data kan han se hvilken øl demokrater og republikanere foretrækker.  Pludselig kan de på strengt videnskabelig grundlag se hvilken øl Obama skal servere til det næste vælgermøde. Af kortet kan man se at de amerikanere som drikker Dos Equis, er midtervælgere og mulige at påvirke, mens Heineken-drikkere er demokrater med stort D. Dem som drikker Samuel Adams, er derimod overbeviste republikanere. De er svære at overbevise 
 
 
 
 
Obamas database har afsløret at middelklassekvinder i Virginia er bange for at Romney vil putte flere børn i klasserne. Netop derfor kører Obama-kampagnen massivt målrettede tv-reklamer med budskabet om at Obama vil sikre det modsatte 
 
Om Obamas revolutionære databasestrategi har virket, vil valget vise. Men den vil alt andet lige virke til stor inspiration for alle som arbejder med politisk kommunikation. 
 
Hvis du vil læse mere om databasemarkedsføring i politisk kommunikation, henvises til bogen
 
 
Læs mere om Obamas Forward kampagne og deres database strategi her:
 
 
 
 
 
 
---
Hvis du vil lære med om at holde taler og ikke mindst politiske taler så tilmeld dig dette Kforum kursus om taleskrivning. Læs mere her.
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også