Nyt uddannelsesforløb: Fremtidens Kommunikation

Fremtidens kommunikationsmedarbejder kommer til at stå over for helt nye og anderledes udfordringer end tidligere. Det er ikke længere tilstrækkeligt at kunne udtænke kommunikationsstrategier, formidle og kommunikere virksomhedens budskaber ud til omverdenen. Det bliver i stigende grad et krav, at kommunikationsmedarbejderen ligeledes er i besiddelse af organisationsforståelse, fx i forbindelse med operationaliseringen af kommunikationsstrategier samt forståelse for, hvad digitalisering af kommunikation betyder.


 

Målsætning
Uddannelsen giver i teori og praksis forskellige bud på, hvordan kommunikation, organisation og digitalisering i stigende omfang griber ind i hinanden og dermed stiller nye krav til kommunikationsmedarbejderens kompetencer.

 

Målet er at give deltagerne ny teoretisk og praktisk funderet viden inden for kommunikation, specielt med henblik på kommunikationens samspil med web og organisation.

 

Uddannelsen er delt op i tre moduler og to coachdage løbende over en periode på 7 måneder. Forløbet skal forstås som én lang sammenhængende proces, hvor også læringen imellem modulerne er afgørende for deltagernes samlede udbytte af forløbet. Gennem forløbet arbejdes desuden med egen rolle som kommunikationsmedarbejder eller -leder, ligesom uddannelsen er forum for drøftelser, coaching og erfaringsudveksling blandt deltagerne. Det er derfor et krav, at deltagerne har mod på at indgå aktivt i forløbet.

 

Til top

 

Målgruppe
Forløbet henvender sig til kommunikationsmedarbejdere og -ledere i private og offentlige organisationer, som er interesseret i strategisk og processuel refleksion over egen praksis og rolle.

 

Til top

 


Procesbeskrivelse

Forløbet afvikles i en inspirerende og afvekslende blanding af oplæg, diskussion, erfaringsudveksling og coaching. Der er lagt vægt på, at læring sker ved, at deltagerne:

 

  • relaterer kursusforløbets emner til egen virksomhed og arbejdsopgaver
  • udveksler erfaringer og udfordrer hinandens faglighed
  • modtager coaching og indgår i reflekterende teams på vanskelige problemstillinger og dilemmaer.

På holdet arbejdes desuden målrettet med at danne faglige netværk, som deltagerne også efter forløbets afslutning kan have udbytte af.

 

Til top

 

Om coaching
I forløbet indgår 2 coachdage. Coaching er en dialogmetode, hvor deltagerne dels trænes i at gå i dialog med hinanden og dels får mulighed for at tage problemer og dilemmaer op. Metoden er enkel i dens form og mulig at benytte i deltagernes daglige arbejde.

 

 

Opbygning og indhold

 

  Tilmeld dig her
Modul 1: Organisation og kommunikation
Indhold: Vi arbejder på dette modul med at forstå organisationers liv, se dem som systemer og relatere dette til eget arbejde. Omdrejningspunkter er bl.a.: hvordan skabes organisatorisk forankring af fx forandringsprojekter, kommunikationsstrategi og web? Er vi på vej mod en integration af kommunikation og human resource?
Underviser: Leder af Advice Management, Maria Sennels. Hun stiller skarpt på aktuelle teorier om organisationskommunikation og kobler det til deltagernes hverdag. Maria Sennels er gennemgående proceskonsulent på forløbet og samler op og perspektiverer hvert moduls indhold.
Tid og sted: 1.-2. marts 2001 internat Båstad i Sverige

Coachdag
Refleksion og opsamling på modul 1
Tid og Sted: 4. april 2001 hos Advice A/S
Modul 2: Digitalisering af kommunikation
Indhold: Vi sætter faget kommunikation i en digital kontekst og undersøger, hvilke udfordringer og krav inter- og intranet stiller til organisationer og kommunikationsmedarbejderens arbejde. Hvad betyder nettet fx for den eks- og interne kommunikation, de psykologiske processer i organisationen og relationer til interessenter?
Undervisere: Oplæg ved professor Lars Qvortrup, Syddansk Universitet: "Hvilke krav stiller samfundsforandringen og digitale netværk til organisationer, organisationsforandring, ledelse og medarbejderkompetencer. Desuden inspirerer Morten Pedersen, partner i webbureauet 1508, med sidste nyt fra den digitale verden og fortæller bl.a. om communities og dialogorientering af sites.
Tid og sted: 29.-30. maj 2001 eksternat hos Advice A/S

Coachdag
Refleksion og opsamling på Modul 2
Tid og Sted:. 29. august 2001 hos Advice A/S

 

Modul 3: Kommunikationsmedarbejderens roller
Indhold: Her arbejdes med kommunikationsmedarbejderens rolle og karriereforløb.Der fokuseres på rollerne som proceskonsulent og coach, ligesom vi ser på roller i netværkskultur og team.
Undervisere: Direktør Jesper Højberg, Advice A/S, giver sit bud på, hvilke krav og forventninger fremtidens kommunikationsmedarbejder møder.Professor Henrik Holt Larsen, Handelshøjskolen i København, holder oplæg om "Karriere- og kompetenceudvikling for kommunikationsmedarbejder - et eksempel på utraditionel, grænseløs karriere"
Tid og sted: 4.-5. oktober 2001 internat på Sophienberg Slot i Rungsted


Praktiske oplysninger

 

Arrangører:
Uddannelsesforløbet er arrangeret i et samarbejde mellem Advice A/S og Dansk Kommunikationsforening.

 

Emne
Tid
Sted
Modul 1:
Organisation og kommunikation
1.-2. marts 2001 Båstad, Sverige
Coachdag 4. april 2001 Advice A/S
Modul 2:
Digitalisering af kommunikation
29.-30. maj 2001 Advice A/S
Coachdag 29. august 2001 Advice A/S
Modul 3: Kommunikationsmedarbejderens roller 4.-5. oktober 2001 Sophienberg slot i Rungsted


Pris:

Kursusafgiften er kr. 21.900 for medlemmer af Dansk Kommunikationsforening og kr. 23.100 for ikke-medlemmer. Medlemskab af Dansk Kommunikationsforening koster kr. 1.200 pr. år.

 

Afgiften kan betales af to rater.
Overnatning og forplejning på de to internatophold er ikke inkluderet i kursusafgiften

 

Til top

 

Tilmelding
Ja tak, jeg ønsker at deltage i Fremtidens kommunikation.

 

Firma
Navn
Stilling
Adresse
Postnr/by
Telefon
E-mail
   
   
Jeg er medlem af Dansk Kommunikationsforening og betaler kr. 21.900
Jeg er ikke medlem og betaler kr. 23.100
Jeg indmelder mig nu og deltager til medlemspris.
(medlemskontingent kr. 1200,- pr. år. Kontingent opkræves særskilt)
   
 

Sidste frist for tilmelding er 29. januar 2001
Tilmeldingen er bindende. Ved afmelding senere end 4 uger før kursusstart betales 50% af kursusprisen. Ved afmelding senere end 2 uger før betales 100% af kursusprisen.

 

Afmelding skal ske skriftligt til Advice A/S.

 

 

 

Kontakt os
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Mette Lindegaard
på e-mail: mette@adviceas.dk eller på tlf. 3343 6333

 

Vores adresse er:
Advice A/S
Havnegade 39
1058 København K.

 

Til top

 

 

 


Mette Lindegaard Nielsen, 05.12.00

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også