Nye Formater: Ny forening til kamp mod forældede kommunikationsformer i valgkampen

Skrevet af

Jeanette Grøn Madsen
stud.mag.

2 artikler

0 indlæg

Valgkampen er for vigtig til at blive overladt til politikerne og medierne alene, mener NyeFormater. NyeFormater leverer ikke bare et kritisk blik på valgkampens velkendte kommunikationsformer. Den nye forening kommer med forslag til, hvordan man formidler politisk debat i 2001 på en medrivende og saglig måde.

Valgkampen er i fuld sving. Selvsving kunne man fristes til at tilføje. Gamle kaniner hives op af hatten: der er valgplakaten igen, her har vi den traditionelle tv-debat over to glas vand – og der er sørme også gensyn med ballonen og bananen med partibogstav på. Gennem de seneste uger er gruppen NyeFormater dannet af vælgere, der – på tværs af politiske skel - mener, at valgkampen kan gøres meget bedre. Vi sætter spørgsmålstegn ved valgkampens brug af gamle formater og forældede kommunikationsformer. Hvornår har en valgplakat eller en ord-duel krydret med personangreb, sidst flyttet dit kryds og gjort dig klogere? Vi konstaterer, at formerne - formaterne - gentager sig selv. Men vi stopper ikke her – vi kommer med konstruktive forslag til, hvordan det kan gøres anderledes. Og bedre.

Forny en forældet kommunikationsform
Valgkampens politikere anno 2001 må tage sig selv og sine vælgere så seriøst, at de lægger de gamle kommunikationsformer på hylden og henvender sig til vælgerne på en måde og via nogle kanaler, som er saglige og medrivende. Vi tror ikke på, at saglighed udelukker den underholdende form. Vi tror på, at der findes en form, der ligger mellem bungy-jump springende politikere og timelange radio-foredrag. En form der på en værdig og tilbundsgående måde gør vælgerne klogere og som samtidig er så spændende, at de engageres i den politiske debat. Et af NyeFormaters forslag er at overføre et tv-format, som vi kender det fra TV2´s ”Vendt og drejet”, hvor man følger to reklamebureauers arbejde om den samme opgave, til et tv-program, der kunne sendes i forbindelse med valget. Vi så gerne, at man fulgte to partiers arbejde i et lukket forum med en bunden opgave, som f.eks. nedbringelse af ventelister. Alle er enige om, at de skal væk. Men hvordan? På bekostning af hvad? En moderator, som man kender dem fra fokusgruppeinterviews, skulle stille dybdeborende spørgsmål og styre diskussionen. Her ville det på en tilbundsgående og værdig måde fremgå, hvilke værdier og prioriteringer, de forskellige partier ligger til grund for deres beslutninger.

Stor interesse for NyeFormater
Nye Formater har i løbet af blot et par uger oplevet en overvældende respons fra frustrerede vælgere og har udtalt sig i bl.a. Weekend Nu og DR´s P3 og P1. Hurtigt blev det klart, at vi langt fra er de eneste, der føler os talt ned til og undervurderet i den verserende valgkamp. Det fremgår bl.a. af den debat, der foregår på NyeFormater.dk. Som en direkte følge af den store interesse og opbakning holder NyeFormater d. 26/11-2001 stiftende generalforsamling, hvor alle er velkomne. Se mere på www.nyeformater.dk. Valgkampen stopper d. 20/11-2001. Kampen for værdige og moderne formater er kun lige begyndt.

Du kan gøre en forskel
Vi samler på indignerede og engagerede vælgere, der vil gøre en forskel eller som bare vil erklære os deres opbakning. Den kan du levere på www.nyeformater.dk.


I dag, fredag d. 16/11 2001, er Nye Formater inviteret til at tale på Christiansborgs Slotsplads kl. 15 ved et arrangement, der sætter fokus på den demokratiske debat.

Relaterede artikler

Venstres visuelle fjendtlighed - Billedets (af)magt. Under valgkampen sidste år levede partiet Venstre smukt op til sine egne ønsker om en sober kampagne...
Virker valgplakater virkelig? - Så er der igen valg, og som traditionen byder, fyldes byrummet endnu engang med valgplakater. Og endnu engang må man spø...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

86 JOB

Student Assistant

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: Hurtigst muligt

Studentermedarbejder

Frist: Snarest muligt

Videnskommunikatør

Frist: 1. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.