Ny master-uddannelse i kommunikation på CBS

Januar 2005 starter pionér-holdet på CBS’ nye master-uddannelse i Corporate Communication. Master-uddannelsen sætter fokus på integrationen af strategi og kommunikation, og den er tværfaglig og international. Suzanne C. Beckmann, professor på CBS, er ansvarlig for uddannelsen, og Kommunikationsforum har talt med hende for at komme under huden på den nye master-uddannelse. Vi spurgte blandt andet hvad den kostede, hvordan den er sat sammen, og hvorfor CBS overhovedet har lavet en master-uddannelse i kommunikation.
Q1: Hvad er jeres motivation for at oprette en master-uddannelse i corporate communication?

Suzanne C. Beckmann: De fleste kommunikationsuddannelser er snævert fokuseret på enten intern organisation eller ekstern marketing. Men i organisationerne er der et reelt behov for at integrere intern og ekstern kommunikation. Derfor integrerer vores master-uddannelse forskellige faglige vinkler og områder. Desuden er der behov for at kommunikationsfunktionen løftes op på strategisk niveau. Vores mål er at sætte kommunikationsledere i stand til at lede og træffe beslutninger der har betydning for organisationens overordnede strategi. Derfor er masteren også rettet mod mellemledere der er på vej op i ledelseshierarkiet.

Q2: Hvad er inspirationen bag uddannelsens udformning?

Suzanne C. Beckmann: Uddannelsen vil sætte sig ud over den simple ”sender-reciever”-model og genindføre balancen mellem inside-out- og outside-in-flows i organisationen. Der er altså fokus på at integrere en organisationsteoretisk tankegang og en markeds- og forbruger-tankegang. Dette fokus er inspireret af, at de fleste uddannelser i dag enten understreger den ene eller den anden vinkel, men at organisationernes behov i dag ligger i en kombination af begge dele, også på international plan. Vores master har derfor en stærk international dimension. Dette pointeres ved sammensætningen af undervisere og at der på andet år ligger en studietur til et toneangivende universitet i Europa.

Q3: Hvordan er undervisningen tilrettelagt?

Suzanne C. Beckmann: Undervisningen er samlet i blokke på 4-5 koncentrerede arbejdsdage per måned. På den måde kan deltagerne bedre planlægge uddannelsen i forhold til deres arbejde og deres fritid. Og det letter også deltagelsen for de internationale studerende. Undervisningsformen bliver en blanding af forelæsning, virtuel undervisning, gruppearbejde og executive briefings.
Q4: Hvordan udvælger I deltagerne?


Suzanne C. Beckmann: Udover de generelle adgangsbetingelser [Se info-box] skal deltagerne have en kommunikationsfunktion omkring mellemlederniveau i organisationen. Desuden gennemfører vi personlige interviews hvor vi fokuserer på evner, ambitioner og passion for kommunikation, generel åbenhed for forandring og et ønske om personlig udvikling. Endvidere betyder det ikke så meget hvilken specifik virksomhed deltagerne kommer fra, således at vi håber på en nogenlunde ligelig fordeling mellem private og offentlige organisationer.

Q5: Vil der være nogen scholarships?

Suzanne C. Beckmann: Ja, vi forsøger at skaffe et par scholarships til NGO-organisationer for også at få dem repræsenteret blandt deltagerne i master-uddannelsen.

Q6: Hvad koster videre-uddannelsen, og kan virksomhederne eller deltagerne trække udgifterne til uddannelsen fra i skat?

Suzanne C. Beckmann: Uddannelsen koster 160.000 kroner som man betaler i fire rater. Derudover vil der være nogle udgifter til studiemateriale og studietur. Organisationer kan trække udgifterne til deres medarbejderes videreuddannelse fra i skat. Men selvstændigt erhvervsdrivende eller private personer kan ikke; sådan er Ligningsloven.

Q7: Hvad får deltagerne til gengæld for deres investering?

Suzanne C. Beckmann: I de fleste tilfælde vil det være organisationen der investerer pengene og deltagerne der investerer tiden i projektet. Organisationerne vil få kompetente kommunikationsledere der kan integrere forretningsstrategi og kommunikation. Deltagerne vil blive klædt teoretisk og praktisk på til en top-executive kommunikationsfunktion. De vil få et holistisk, tværkulturelt og internationalt perspektiv på integreret virksomhedskommunikation. Det er helt oplagt at denne master-uddannelse vil sætte skub i deltagernes karriere. Men vi kan på den anden side ikke love dem at de kommer til at sidde med ved direktionsbordet – det er op til dem selv at sørge for det. Men vi kan love deltagerne at de vil få et stærkt netværk af kompetente kommunikationsfolk. Et netværk hvor de kan dele erfaringer på tværs af offentlige og private organisationer og brancher.


Man kan læse mere om CBS’s nye Master of Corporate Communication på: www.mcc.cbs.dk

Ansøgningsfristen for pionérklassen er 1. september 2004.
Uddannelsens fokus
Master-uddannelsen fokuserer på integrationen af kommunikationsfunktioner og strategiske funktioner. Uddannelsen er tværfaglig, tværkulturel og international.

Undervisningsressourcer
Prof. Suzanne C. Beckmann, CBS, prof. Jan Molin, CBS, prof. Majken Schultz, CBS, prof. Anker Brink Lund, CBS. Derudover professorer fra internationale universiteter og førende ledere fra erhvervslivet.

Adgangsbetingelser Minimum relevant bachelorgrad, 3 års relevant erhvervserfaring og 3 anbefalinger.

Varighed
Master-uddannelsen varer 2 år på deltid.

Pris
Master-uddannelsen koster 160.000 DKK som betales i fire rater plus udgifter til studiemateriale og studietur.

Sprog
Undervisningssproget er engelsk.

Ansøgningsfrist
Løbende frist frem til 1. september 2004 for 2004/2005-klassen. Ansøgningsfrist 1. oktober 2004 for 2005/2006-klassen. Pionerklassen begynder januar 2005.

Links
Master of Corporate Communication, Copenhagen Business School: www.mcc.cbs.dk

Master of Corporate Communication, Rotterdam School of Management (Director: C.B.M. van Riel): web.eur.nl/fbk/ccc/about

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også