Ny global aktivisme truer danske virksomheder

Skrevet af

Redaktionen Kforum

926 artikler

57 indlæg

Ugebrevet Mandag Morgen har foretaget, viser, at 19 ud af de 25 allerstørste danske virksomheder de seneste år er blevet hængt ud i pressen for at optræde etisk uforsvarligt. Ud af dem er det kun 7, der har lært af kritikken og efterfølgende styrket deres etiske profil med udmeldinger om, hvad de står for i deres regnskaber, på internettet eller i den offentlige debat.

Virksomheder som A.P. Møller, Skandinavisk
Tobakskompagni og Danish Crown risikerer dermed at blive bytte for nye
globale netværksbevægelser som ATTAC. Ifølge Mandag
Morgens analyse er de nye aktivister for alvor ved at træde i karakter
som en højtråbende stakeholder på linie med de krævende
unge, de politiske forbrugere og etiske investorer, som allerede forholder
sig kritisk til virksomhedernes dispositioner.


"Det gør det langt lettere at skaffe
aktivister og medieomtale, hvis diskussionen om globalisering får
et konkret fokus som i den aktuelle konflikt mellem medicinalindustrien
og Sydafrikas regering," siger en af hovedmændene bag forrige
uges demonstration foran Novo Nordisk Moren Emil Hansen, IBIS.


Novo Nordisk, som i den aktuelle sag er under
beskydning for danske og internationale aktivister, har længe haft
en systematik dialog med sine skrappeste kritikere blandt græsrødderne.
"NGO'rne er stærke nok til bogstaveligt talt at tage næringsbrevet
fra virksomhederne, hvis det er det, de ønsker," siger bestyrelsesformand
for Novo og tidligere administrerende direktør i Novo Nordisk Mads
Øvlisen.


Sagen mod Novo Nordisk vider, at selv de danske
virksomheder, som der normalt står størst etisk respekt omkring,
risikere at komme i skudlinien.


Kilde: Ugebrevet
Mandag Morgen.

Relaterede artikler

Vælt dagsordenen - kampagnen som politisk murbrækker - Lobbyisme, advocacy, fortalervirksomhed. Kært barn har mange navne. Det handler om at øve indflydelse på de magtfulde, o...
Den effektive NGO kampagne - Greenpeaces erfaringer - Ngo-kampagner har spillet en stadig mere fremtrædende rolle på den internationale politiske scene de sidste år. Men hv...
Fra strategi til handling - Novo Nordisk og Novozymes tekster - Specialet omhandler, hvordan det skriftlige sprog kan bruges i brandingen af en virksomhed. Specialet tager udgangspunkt...
Alle har en dagsorden. Nogle har en dagsorden som sætter dagsorden - Medlemskommunikation er under pres. Det er ikke længere nok at udsende et medlemsblad en gang hver fjortende dag, og så ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

25 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.