Dette års rapport er baseret på surveys fra over 70.000 online nyhedsforbrugere i 36 lande og Jan Birkemose fra Medietrends.dk har udvalgt 11 af de mest interessante trends med tilhørende grafer.
Informations brugere til venstre - Børsens til højre
Aviser fortsætter fald
Ældre ser TV - Unge er online
Data fra alle lande i undersøgelsen.
Chatbots er den nye nyhedskilde
Samlet set oplyser 23 procent, at de har brugt en samtale-app som nyhedsplatform inden for den seneste uge. Tallet dækker både over deling af nyheder fra individ til individ og brug af de mere systematiske nyhedsstrømme fra chatbots.
Siden Messenger-platformen åbnede for chatbots i april 2016 er der blevet lanceret 30.000 bots på platformen. Undersøgelsen har desværre ikke stillet spørgsmålet i Danmark. Men et kvalificeret gæt ville være, at under 10 procent danskere bruger samtaleplatforme til nyhedsdeling. Men det skyldes primært at kun få medier i Danmark har fået øjnene op for chatbots. Medietrends har skrevet mange artikler om emnet – se
her.
Algoritmer bestemmer vores nyhedsmix
Flere mennesker – især blandt unge – får udvalgt deres nyheder af algoritmer end af journalister og redaktører.
Her bliver der komsumeret nyheder
Stemmeaktiverede nyheder er ikke brudt igennem
En dag vil du smile over, at du levede den gang kun to procent fik nyheder via stemmeaktiverede devices. Her tænkes der på Amazon Echo og Google Home, der er stemmestyrede assistenter, der kan svare på alt. Hvis du vil læse mere, kan du tjekke
Medietrends 2017, hvor lysassistenterne var bonustrends, der først vil bryde igennem om nogle år. Omtales på side 15.
Relativ høj tillid til danske medier
Kun få personer i undersøgelsen har rent faktisk set falske nyheder. Formentlig derfor er tilliden til medierne fortsat relativ høj – også i Danmark.
Flere betaler for digitale nyheder
Det er svært at se i denne grafik, men andelen af danskere, der har betalt for digitale nyheder er faktisk steget fra 10 procent i 2014 til 15 procent i 2017. Kun overgået af USA, hvor andelen er 16 procent.
Hver fjerde bruger ad blocker